Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ZELİHA NİLÜFER NAHYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Z. Nilüfer Nahya
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sözlü ve Görsel Anlatım
|
Dersin amacı
|
Bu derste, halkbilimi ile oldukça yakın bir sosyal bilim alanı olan sosyal ve kültürel antropoloji temel kavramlarıyla, klasik ve güncel yaklaşımlarıyla ele alınacaktır. Farklı insanların yaşam biçimleri, kültürel çeşitlik, kültürler arası ilişkiler gerek geçmişten örneklerle gerekse de güncel tartışmalarla öğrencilere aktarılacaktır. Son olarak genel hatlarıyla halkbilimi ve antropoloji bilimleri arasında süren ilişki de ders kapsamında işlenecektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, sosyal ve kültürel antropoloji disiplini temel kavramlarıyla, klasik ve güncel yaklaşımlarını ele alır. Ders kapsamında farklı insanların yaşam biçimleri, kültürel çeşitlik, kültürler arası ilişkiler gerek geçmişten örneklerle gerekse de güncel tartışmalarla aktarılır. Yanı sıra halkbilimi ve antropoloji bilimleri arasında süren ilişki de işlenecektir.
|
1- |
Antropoloji Nedir? Türkiye’de antropoloji
|
2- |
Kültür Kavramı ve Kültürün Özellikleri I
|
3- |
Kültür Kavramı ve Kültürün Özellikleri II
|
4- |
Antropolojinin Tarihçesi ve Kuramları 1
|
5- |
Antropolojinin Tarihçesi ve Kuramları 2
|
6- |
Antropolojide Araştırma: Etnografik Alan Araştırması
|
7- |
Din Antropolojisi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Aile ve Akrabalık Sistemleri
|
10- |
Dil ve İletişim Antropolojisi
|
11- |
Beslenme ve Üretim
|
12- |
Siyasal Antropoloji
|
13- |
Toplumsal Cinsiyet ve Kültür
|
14- |
Küreselleşme ve Antropoloji
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler antropoloji disiplinin ortaya çıkışını, alt dallarını, çalışma alanlarını öğrenir.
|
2- |
Antropolojinin temel kavramları ve yaklaşımı hakkında bilgi edinir.
|
3- |
Dünyadaki insan toplulukları hakkında bilgi edinir; bu çeşitliliğe dair farkındalık kazanır.
|
4- |
Farklı yaşam biçimleri, kültürel çeşitlik, kültürler arası ilişkiler gibi konularda kültürler arası karşılaştırma yapabilme kabiliyeti edinir.
|
5- |
Halkbilimi ve Sosyal-Kültürel Antropoloji arasındaki ilişkiyi anlar; gerektiğinde hangi kaynaklara başvurabileceğini öğrenir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
|
|
2- |
Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
|
|
3- |
Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
|
|
4- |
Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
|
|
5- |
Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
|
|
6- |
Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
|
|
7- |
Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
|
|
10- |
Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
|
|
11- |
Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
|
|
12- |
Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
|
|
13- |
Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
|
|
14- |
Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
|
|
15- |
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
|
|
16- |
Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
|
|
17- |
Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
4
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
88
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Barnard, A. Sosyal Antropoloji ve İnsanın Kökeni. İstanbul: Boğaziçi Üni. Yayınları
Bates, Daniel. 2009. 21. Yüzyılda Kültürel Antropoloji. İstanbul: Bilgi Üni. Yayınları
Eriksen, Thomas Hylland 2009. Küçük Yerler Büyük Meseleler: Sosyal ve Kültürel Antropoloji. Birleşik Yayınları
Kenny, Michael & Kirsten Smile. 2016. Antropolojiye Giriş: Kültür ve Mekân Hikayeleri. Ankara:Dipnot.
Kottak. C. P. 2001. Antropoloji. Ankara:Ütopya Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Geertz, Clifford. Kültürlerin Yorumlanması. Ankara:Dost Kitabevi
Gezon, Lisa & Conrad Kottak. 2016. Kültür. Ankara:Nobel Yayınları.
Özbudun, Sibel & Gülfem Uysal. 2012. 50 Soruda Antropoloji. İstanbul: Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
|
|