Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEKTRONİK DEVRELER I |
Birinci düzey |
EM 204 |
|
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Elektronik Elemanlar
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. RECAİ KILIÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA ALÇI/ PROF.DR.RECAİ KILIÇ/ DOÇ.DR. ENİS GÜNAY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf dersleri: Haftada üç saat teorik temeller.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilere kuvvetlendirici türlerinin, BJT alçak ve yüksek frekans modelinin, JFET ve MOSFET’lerin yapısının, özeğrilerinin, çalışma prensibininin ve küçük sinyal analizlerinin öğretilmesidir
|
Dersin tanımı
|
-
|
1- |
BJT’nin küçük işaret parametreleri.
|
2- |
re, rp ve hybrid eşdeğer devreleri.
|
3- |
Ortak emiterli (OE), OB ve OK’lü kuvvetlendiriciler.
|
4- |
kaskat, kaskod ve darlington devreleri.
|
5- |
BJT’nin yüksek frekanstaki (YF) davranışı.
|
6- |
JFET ve MOSFET’in yapısı çalışması özeğrileri.
|
7- |
Ortak kaynaklı ve OA’lı FET’in AF ve YF’ta incelenmesi.
|
8- |
Ortak kaynaklı ve OA’lı FET’in AF ve YF’ta incelenmesi.
|
9- |
Bir kuvvetlendiricinin frekans cevabı.
|
10- |
Bir kuvvetlendiricinin frekans cevabı.
|
11- |
Geribesleme kavramı ve geribeslemeli kuvvetlendiricilerin incelenmesi.
|
12- |
Geribesleme kavramı ve geribeslemeli kuvvetlendiricilerin incelenmesi.
|
13- |
Geribeslemeli kuvvetlendiricilerde kararlılık, sinüsoidal osilatörler ve çeşitleri.
|
14- |
Geribeslemeli kuvvetlendiricilerde kararlılık, sinüsoidal osilatörler ve çeşitleri.
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Transistörlü devrelerin AC analizlerinin yapılıp, temel kuvvetlendirici devre parametrelerinin belirlenebilmesi.
|
2- |
Kuvvetlendirici devrelerin alçak ve yüksek frekans cevaplarının anlaşılarak, kuvvetlendirici bode ve faz eğrilerinin çıkarılabilmesi.
|
3- |
Temel düzeyde bir kuvvetlendirici devrenin tasarım ve gerçekleştirim işlemlerinin yapılabilmesi.
|
4- |
Osilatör devre tasarım ilkelerinin öğrenilmesi ve temel düzeyde osilatör tasarım ve gerçekleştirim işlemlerinin yapılabilmesi.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
6
|
2
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
3
|
1
|
3
|
Ara sınavlara hazırlık
|
6
|
3
|
18
|
Ara sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
4
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
147
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
4
|
20
|
Ödev
|
2
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
M. Alçı, R. Kılıç., “Elektronik Devreler ve Uygulamaları-I”, Erciyes Üni. Yayınları, İkinci basım, 2002.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
R. Boylestad, L. Nashelsky., “Elektronik Elemanlar ve Devre Teorisi”, MEB Yayınları, 1994
J.Millman, A.Grabel., “Microelectronics” McGraw-Hill Book Comp., 1987
|
|