Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HEYKEL VE ÇEVRE-II |
Birinci düzey |
HEY306 |
Zorunlu |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HAKAN ERKAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Öğretim Görevlisi Ayla KOÇER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Öncelikle Ünlü heykeltraşların eserlerinin örnekleri kitaplardan ve slaytlarla gösterilir.
Heykelde mekan, Heykelde Kompozisyon, Oran, Boşluk-Doluluk, Formda duyarlılık, Işık-Gölge, Heykelde bakış açıları, Hareket ve Ritm ve Ölçek hakkında bilgiler verilir.
Heykelin konumlandırılacağı mekan belirlenir. Öncelikle bu mekana uygun heykel projeleri çizim olarak istenir. En az üç eskizden biri netleştirilerek projelendirilir. Projenin gerektirdiği heykel malzemesi belirlenir. Mekan analizi yapılır. Mekan ölçülür, alınan ölçüler 1/5, 1/20,1/50,1/100 ölçeklerinden biriyle maket ölçüsüne dönüştürülür.
Vize sınavına yönelik olarak Açık alana heykel projesi yapılır;
-Yukarıda belirtilen ölçeklerden birine uygun 50x70 taban ölçülerinde mekanın heykel ile uyumunun görülebileceği bir maket çalışması,
-Projenin en az 30cm, en fazla 50 cm büyüklüğünde bir eskizi,
-Heykelin konumlandırılacağı mekanın 50x70 boyutlarında kağıda perspektif çizimi istenir.
Final sınavına yönelik olarak kapalı alana heykel projesi yapılır.
-Yukarıda belirtilen ölçeklerden birine uygun 50x70 taban ölçülerinde mekanın heykel ile uyumunun görülebileceği bir maket çalışması,
-Projenin en az 30cm, en fazla 50 cm büyüklüğünde bir eskizi,
-Heykelin konumlandırılacağı mekanın 50x70 boyutlarında kağıda perspektif çizimi istenir.
Son aşama olarak çalışma ile ilgili mekan tahlili, seçilen malzemenin projeye uygunluğu, heykel için yapay ışığın gerekliliği gibi konulara değinilmiş bir rapor istenir.
|
Dersin amacı
|
Heykel boşluk ve mekanla varolan bir sanattır. İnsanlar tarafından üretilen her şeyde olduğu gibi üretilenin sunulduğu izleyicisi ve kitleyle yüz yüze geldiği sunum alanı vardır. Heykelin sunum alanı boşluk ve mekandır. Mekan olanakları ve estetiği göz önünde bulundurularak, açık ve kapalı mekanlar için bir öyküden yada bir kavramdan yola çıkılarak heykel tasarımları yaptırılır. Özgün projelerin geliştirildiği ve gerçekleştirilmesine çalışıldığı yaratıcı bir süreci kapsar.
|
Dersin tanımı
|
Yapılacak heykel tasarımında, heykelde kompozisyon, oran, boşluk doluluk, formda duyarlılık, hareket-ritm, heykelin konumlandırılacağı yere uyumu, çevresel faktörlerin göz önünde bulundurulması, heykelde ışığın önemi, doğal ışık-gölge, yapay ışık-gölge hakkında bilgi verilerek mekana en uygun heykelin tasarlanmasıdır.
Bir dönemde vize sınavına yönelik açık alanda konumlandırılacak heykel, final sınavına yönelik kapalı alana konulacak heykel tasarlanır.
|
1- |
Ünlü sanatçıların açık ve kapalı mekanlar için yaptıkları eserlerin örnek göstererek dersin amacının ve hedeflerinin anlatılması.
|
2- |
Vize Sınavına yönelik konu ve çalışmanın konumlandırılacağı açık alanın belirlenmesi
|
3- |
Heykel Projesi için eskiz çizimleri ve maket ön çalışmaları
|
4- |
Eskizlerden birinin netleştirilerek heykel projesinin 30cm veya 50cm yüksekliğinde üç boyutlu Maketini çalışma.
|
5- |
Çalışmanın konacağı alanın perspektif çizimi.
|
6- |
Heykel projesinin çalışmalarının yanı sıra Maket ve çizim çalışmaları devam eder. Çalışmanın vize sınavına yönelik hazırlanması için eksikleri giderilir.
|
7- |
Çalışmanın vize sınavına yönelik hazırlanması için eksikleri giderilir.
|
8- |
VİZE SINAVI
|
9- |
Kapalı alan heykel projeleri görüşülür. Çalışmanın konumlandırılacağı mekan belirlenir
|
10- |
Proje çizimleri yapılıp biri netleştirilir. Projenin 30cm veya 50cm yüksekliğinde çalışılmasına başlanır.
|
11- |
Maket hazırlıkları yapılıp çalışmasına başlanır.
|
12- |
Çalışmanın konacağı alanın perspektif çizimi yapılır.
|
13- |
Heykel projesi ile Maket ve çizim çalışmaları yapılır.
|
14- |
Genel Değerlendirme için son rotüşler yapılır.
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bir heykelin konumlandırılacağı mekanla uyum içinde yerleştirilmesi
|
2- |
Proje sunumunun en doğru şekilde yapılması.
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Heykel sanatını çağın dinamikleriyle beraber düşünür, yaratıcı ve özgün eserler ortaya koyar.
|
|
2- |
Heykel sanatında geleneksel malzeme/teknikleri tanır ve uygulamalı olarak bilir.
|
|
3- |
Sanat ve heykel sanatıyla ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
|
|
4- |
Heykel eğitimindeki yöntem ve yaklaşımların gelişimini ve dönüşümünü, diğer disiplinler ile ilişki kurarak değerlendirir.
|
|
5- |
Edindiği sanat kültürü ve eğitimi ile ortaya koyduğu özgün eserlerle, toplumun sanat düşüncesine katkıda bulunur.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili terminolojiyi bilir. Buna uygun olarak sanatsal ifade biçimlerini doğru ve etkili olarak kullanır.
|
|
7- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder ve bunları uygulama sürecinde etkili olarak kullanır.
|
|
8- |
Bir sanat projesini geliştirme, planlama ve uygulama becerisine sahip olur.
|
|
9- |
Diğer meslek alanlarında ve sosyal konularda oluşturulan ekip çalışmalarında etkin olarak yer alır ve sorumluluk üstlenir.
|
|
10- |
Demokrasiye ve insan haklarına, toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
|
11- |
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
|
|
12- |
Diğer sanat disiplinleri ile ilgili uygulamaları da asgari düzeyde kullanır.
|
|
13- |
Temel sanat prensiplerini tanır ve kompozisyon içerisinde kullanarak analitik düşünce becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin bir şekilde görsel, yazılı ve sözlü iletişim kurar.
|
|
15- |
Mesleki uygulamalarda etik sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
54
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
ŞENYAPILI Önder, OTUZ BİN YIL ÖNCESİNDEN GÜNÜMÜZE HEYKEL, ODTÜ Geliştirme Vakfıyayıncılık ve İletişim Yayınları, 2003, -YILMAZ Mehmet, HEYKEL SANATI, İmge Kitabevi, 1999, -GEZER Hüseyin, CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK HEYKELİ, Türkiye İş Bankası Kültür yayınları, 1984. -BİLGE Nilgün, MODERN VE SOYUT HEYKELİN DOĞUŞU, Boğaziçi Üniv. Yayınları, 2000 İst. -Zühtü MÜRİDOĞLU, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Yapı Kredi Yayınları, 2006 İst. -GOMBRICH, E.H. , Sanatın Öyküsü Remzi Kitabevi Yayınları, 1997, İstanbul. -ELİBAL, G., Atatürk ve Resim-Heykel. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. 1973 - N.Berk-H.Gezer (1973) Elli Yılın Türk Resim ve Heykeli. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
|
|