Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > ARAP DİLİ VE EDEBİYATI-I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ARAP DİLİ VE EDEBİYATI-I Birinci düzey İLH101 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Arapça
Koordinatör PROF. DR. HALİM ÖZNURHAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Halim ÖZNURHAN, Prof. Dr. Kadir KINAR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş.Gör. Dr.Süheyla Hale Bayırbaş, Arş.Gör. Nesrin Kay
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Öğrencilerin İslami ilimler ile ilgili temel kaynakları okuyup anlayabilmeleri; lafız-anlam ilişkilri kurabilmeleri, Arap dilinin inceliklerini öğrenmeleri ve edebi zevk kazanmaları amaçlanır.
Dersin tanımı Arap belagatinin fesahat ve beyan kısmının öğretilmesi

Dersin içeriği
1- Fesahat
2- Belagat ve Üslup
3- Teşbih ve Rükünleri
4- Teşbihin Kısımları
5- Teşbihin Gayeleri
6- Hakikat ve Mecaz
7- Mecaz Lugavi
8- Açık ve Gizli İstiare
9- Tebei ve Asli İstiare
10- Muraşşah, Mucerred ve Mutlak İstiare
11- Temsili İstiare
12- Mecaz Mürsel ve Alakaları
13- Mecaz Akli
14- Kinaye ve Çeşitleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Arap dilinin ifade özelliklerini tanır.
2- Arap dilindeki farklı ifade yollarını, özelliklerini ve örneklerini bilir.
3- İslamın temel kaynaklarını anlama becerisi kazanır.
4- Beyan ilmi hakkında bilgi sahibi olur.
5- Dil ve ifade zevki gelişir.
6- Örnekleri ile edebi sanatlar ve türleri hakkında temel bilgiler kazanır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı el-Belagatu’l-Vâdiha
Yardımcı Kaynaklar 1-Nusrettin Bolelli, Belagat 2-Abdulaziz Atik, Fi’l-Belağati’l-Arabiyye, 3- Ahmed Bedevi, el-Belağa,

Ders ile ilgili dosyalar