Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sinif Öğretmenliği > EĞİTİM SOSYOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EĞİTİM SOSYOLOJİSİ Birinci düzey MB 102 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. KASIM KARAMAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. KASIM KARAMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Bu dersin amacı, içinde yaşadığı toplumdan bağımsız ele alınamayacak olan eğitimin sosyoloji disipliniyle olan ilişkisini göstermek; öğrencilerin temel sosyolojik kavramları tanımalarını sağlamak; eğitim alanına yansıyan sosyolojik problemlerin neler olduğu bilgisini vererek bu problemlere ne tür çözüm önerileri getirilebileceğini tartışmaktır.
Dersin tanımı Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber vd.) ve eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) açısından eğitim; toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din, ekonomi, siyaset) ve eğitim; Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.

Dersin içeriği
1- Sosyolojinin temel kavramları:Toplum nedir?
2- sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay kavramları
3- sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri: İbn-i Haldun, A. Comte
4- sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri: K. Marx, E. Durkheim, M. Weber
5- sosyolojik teoriler:işlevselcilik, yapısalcılık sembolik etkileşimcilik açısından eğitim;
6- sosyolojik teoriler:çatışma kuramı, eleştirel teori,fenomenoloji ve etnometodoloji açısından eğitim;
7- Yöntem ve Teknikler
8- Toplumsal süreçler:sosyal tabakalaşma,sosyal hareketlilik ve eğitim
9- Ara sınav
10- Toplumsal süreçler: sosyal değişme ve eğitim
11- Toplumsal kurumlar: Aile, din, ekonomi, siyaset ve eğitim
12- Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi: Ziya Gökalp ve Prens Sebahattin
13- Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi:İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan
14- Kültür ve eğitim
15- Küreselleşme ve Eğitim
16- Sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sosyoloji nedir? Temel kavramları tanımlar.
2- Eğitim ve sosyolojisi ilişkisini açıklayabilme, Eğitim sosyolojisinin kurucularını ve temel görüşlerini kavrar.
3- Temel sosyolojik kuramları ve eğitimle ilişkisini kavrar.
4- Toplumsal tabakalaşma, toplumsal hareketlilik ve toplumsal değişme eğitim ilişkisini açıklar.
5- Türkiye''de eğitim sosyolojisinin gelişimi ve katkı sağlayan sosyologları ve görüşlerini kavrar.
6- Eğitim-kültür ilişkisini kurar.
7- Sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okulun toplumsal yapı içindeki yeri ve işlevlerini açıklar.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
2- İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3- İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
4- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
5- İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
6- İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7- İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
8- İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
9- İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
10- Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
11- Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
12- Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
13- Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
14- En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15- Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
16- Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
17- Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
18- Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 6 24
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Eğitim sosyolojisi ile ilgili tüm kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  Ders içeriğini kapsayan tüm Eğitim sosyoloji ve diğer yardımcı kaynaklar ders metaryali olarak kullanılabilir.