Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HASSAS TARIM TEKNOLOJİSİ |
İkinci düzey |
BSM514 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ BAHADIR DEMİREL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ BAHADIR DEMİREL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf dersleri, ödev ve projeler
|
Dersin amacı
|
Hassas tarımda kullanılan sistem ve ekipmanların tanıtımı, kullanım esaslarının belirtilmesi, verilerin toplanması, işlenmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili öğrencilere bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
Hassas tarımın tanımı ve amaçları, hassas tarımda kullanılan sistemler ve ekipmanlar ve bunların tanıtımı, kullanımlarına yönelik temel esasların belirtilmesi biçerdöver ve diğer hasat makinelerinde kullanılan verim izleme sistemleri, alet ve ekipmanları, biçerdöverlere monte edilen ölçme cihazları ve kalibrasyonları, ölçme sistemleri, biçerdöverden elde edilen verilerin işlenmesi ve değerlendirilmesine yönelik çalışmalar.
|
1- |
Dersin tanıtımı, Hassas Tarıma genel bir bakış, Hassas Tarımın Prensipleri
|
2- |
Küresel konum belirleme sistemleri (GPS, DGPS, RTK GPS),
|
3- |
Coğrafi Bilgi Sistemleri
|
4- |
Verim ölçümü ve haritalama sistemleri
|
5- |
Konumsal değişkenlik, örnekleme yöntem ve araçları (toprak, bitki vd.)
|
6- |
Uzaktan algılama (elektromanyetik spektrum, spektral yansıma)
|
7- |
Değişken düzeyli uygulama teknolojisi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Değişken düzeyli uygulama haritaları ve haritalama yazılımları
|
10- |
Hasat makinaları ve biçerdöverle yapılan hassas trım uygulamaları ve esasları
|
11- |
Biçerdöverden elde edilen verilerin işlenmesi ve değerlendirilmesi
|
12- |
Hassas Tarımın ekonomik ve çevresel açılardan değerlendirilmesi
|
13- |
Genel değerlendirme
|
14- |
Tekrar
|
15- |
Dönem Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hassas tarım kavramını ve bileşenlerini tanımlar.
|
2- |
Küresel konumlama sistemini (GPS) açıklar.
|
3- |
Coğrafi bilgi sistemini (CBS) açıklar.
|
4- |
Verim haritalamayı açıklar.
|
5- |
Değişken oranlı uygulamayı açıklar, bunların bileşenlerini ortaya koyar.
|
6- |
Traktör, biçerdöver, toprak işleme aletleri; ekim, dikim ve gübreleme makinaları, tarımsal savaş makinaları, sulama makinaları, hasat-harman makinaları, sulama makinaları, bitki koruma makinalarındaki uygulamaları açıklar
|
7- |
Hassas tarımda ekonomiklik ve işletme kavramlarını açıklar.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, temel bilim ve Biyosistem Mühendisliği alanında yeterli düzeyde kuramsal-uygulamalı bilgiye sahiptir ve bunları uygular
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliğinde ortaya çıkabilecek problemleri tanımlayabilir, formüle edebilir ve çözebilir
|
|
3- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümüne yönelik olarak disiplinlerarası bir yaklaşımla çözüme gider
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği uygulamaları için gerekli teknik ve araçları kullanır
|
|
5- |
Deney tasarlama, yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yetilerine sahiptir
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlayabilir
|
|
8- |
Gelişen yeni teknolojilerden faydalanarak mevcut sorunları algılayabilir
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
3
|
36
|
Ödevler
|
4
|
5
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
5
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
3
|
10
|
30
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
10
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Morgan M. and D. Ess. 2003. The precision-farming guide for agriculturists. 2nd Ed. John Deere Publishing. Moline, Illinois, USA. Madison, WI. Potash & Phosphate Institute (PPI). 2008. Site-Specific Management Guidelines [Online]. Available at: http://www.ipni.net/ (verified 15 Jan. 2008). Course Notes: Lecture handouts will be provided and/or will be available in the class website.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Pierce, F. J., and E. J. Sadler (eds). 1997. The state of site-specific management for agriculture. ASA Misc. Publ., ASA, CSSA, and SSSA,
|
|