Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. NAZMİ SARITAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Yeterli ve dengeli beslenmenin insan hayatındaki öneminin kavratılması, bir sporcu için yeterli ve dengeli beslenmenin performansa etkisi ile temel beslenme ilkelerinin verilmesidir. Sporcuların enerji gereksinimlerini bilerek; müsabaka öncesi, sırası ve sonrasında beslenmelerini planlamalarını öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
Beslenmenin ve fiziksel aktivitenin spordaki önemini kavryabilme. Çeşitli fiziksel aktivitelerde enerjinin hesaplanmasını yapabilme.
|
1- |
Beslenme ve Sporcu Beslenmesine Giriş
|
2- |
Karbonhidratlar (Tanımları,Özelikleri, Kaynakları,İnsanda Kullanımları,Gereksinim)
|
3- |
Karbonhidratların Sporcu Beslenmesindeki Yeri
|
4- |
Proteinler Nedir? (Genel Özelikleri, Kaynakları, İnsanda Kullanımı,Gereksinim,Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
|
5- |
Yağlar (Özelikleri, İnsanda Kullanımı, Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
|
6- |
Vitaminler Nedir?(Özelikleri, Gereksinim,Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
|
7- |
Mineraller Nedir?(Kaynakları,Gereksinim,Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
|
8- |
Su (Hayatımızdaki Önemi, Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
|
9- |
Vize Sınavı
|
10- |
Enerji, Enerji Hesaplama Yöntemleri, Sporcuların Enerji Gereksinimleri, Enerji Sistemleri
|
11- |
Sporcuların çeşitli aktivitelerde enerjinin hesaplanması ve aktivitenin planlanması
|
12- |
Müsabaka Dönemi Sporcu Beslenmesinde Öneriler
|
13- |
Sporcularda Kilo Sorunları ve Yeme Bozukluğu Davranışları
|
14- |
Menü Planlama Yöntemleri
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Beslenme ve Sporcu beslenmesinin önemini öğrenir.
|
2- |
Sporcuların enerji, makro besin ögeleri gereksinimlerini öğrenir
|
3- |
Sporcuların mikro besin ögeleri gereksinimlerini öğrenir
|
4- |
Antrenman veya müsabaka öncesi, sırası ve sonrasında beslenme özelliklerini kavrar.
|
5- |
Sıvı tüketiminin önemini anlar, önerilerde bulunur.
|
6- |
Sporculara özgü vücut kompozisyonunu kavrar, yorumlar ve ağırlık kontrolü yapar.
|
7- |
Sporculara enerji gereksinimlerini tespit eder ve aktivite planlayabilir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Pedodonti teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
|
|
2- |
Tıbbi alanlar başta olmak üzere farklı disiplinlerle çalışarak yeni bilgiler oluşturabilme
|
|
3- |
Pedodonti alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
|
|
4- |
Pedodonti alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
2
|
8
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
8
|
16
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
8
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ersoy, G. Egzersiz ve Spor Yapanlar için Beslenme, Damla Matbaacılık, Ankara, 2000.
Ayşe BAYSAL; Beslenme, Ankara-1990.
Ziyanur GÜNEŞ; Spor ve Beslenme /Antrenör ve Sporcu El Kitabı, Ankara-2000.
Gülgün ERSOY; Okul çağı ve Spor Yapan Çocukların Beslenmesi, Ankara-2001.
Aysel PEHLİVAN; Sporda Beslenme; Morpa Kültür Yayınları, İstanbul 2005
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Maughan, R.J., Nutrition in Sport, MPG Books LTD, GB, 2001
Clark,N., Sports Nutrition Guidebook, (second ed.), Human Kinetics, USA, 1997.
Williams, H.M., Nutrition for Fitness and Sport, Brown Benchmark, USA, 1995.
|
|