Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SÜPERİLETKENLİK |
İkinci düzey |
FİZ 511 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AYHAN GÜLDESTE
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AYHAN GÜLDESTE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
PROJEKSİYON CİHAZI ve YAZI TAHTASI KULLANARAK YÜZ YÜZE SÖZLÜ ANLATIM
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, esas itibarı ile; sıfır direnç, Meissner-Ochsenfeld olayı (süperiletken içinde sıfır magnetic alan) chorence uzunlugu, magnetic alanın nufuz etme derinligi, manetik akının akması ve sürüklenmesi, süperiletkenligin yıkılmasına neden olan bazı kritik parametreler süperiletkenlerin termal ve yüksek frekans elektromagnetik özellikleri gibi süperiletkenllikle ilgili temel kawramları ve süperiletkenlerin karekteristik özelliklerini ögrenciye ögretmektir. Ayrıca, London model, Ginzburg-Landau teorisi, microscobik BCS teorisi ve Josephson olayını içeren süperiletkenligin teorik ve pratik yönünü vermek.
|
Dersin tanımı
|
Ders içerik olarak; süperiletken ve süperiletken malzemeler, Süperiletkenlerin karekteristik özellikleri, Olayla ilgili temel teori, Kritik akım ve II. Tip süperiletkenler, Mikroskobik teorinin sonuçları, Josephson olayı, Yüksek sıcaklık süperiletken oksitlerin özellikleri konularını kapsar.
|
1- |
Bir süperiletken nedir, Kısa tarihsel giriş
|
2- |
Süperiletken malzemeler, Elementler, İkili alaşımlar ve bileşikler, Organik süperiletkenler, yüksek sıcaklık oksitler, uygulamalar
|
3- |
Normal metal ve süperiletkenin karşılaştırılması, Meissner-Ochsenfeld olayı, I Tip ve II Tip süperiletkenler
|
4- |
Süperiletkenlerin termal ve yüksek frekans elektromagnetik özellikleri, Karakteristik parametreler
|
5- |
Akı kuantizasyonu, Josephson olayı, London model, Ginzburg-Landau teorisi, Düşük kritik alan
|
6- |
II Tip süperiletkenlerin kritik akımı,
|
7- |
Akı akışı, Vortexlerin tutulması, Akı sürüklenmesi
|
8- |
Mikroskobik BCS teorisi, Dielektrik sabit kavramı, Çekici etkileşmenin orijini
|
9- |
Tünel olayı, DC ve AC Josephson olayı, Magnetik alan etkisi
|
10- |
Josephson birleşme enerjisi, Zayıf baglantılar, DC ve RF SQUID
|
11- |
Yüksek sıcaklık süperiletken oksitler, Tabakalı oksitler için basit model, Normal ve süperiletken durum
|
12- |
Vorteks örgüsü, Kritik akımlar, Yüksek sıcaklık süperiletkenlerin mikroskbik teorisi
|
13- |
Büyük ölçekli yüksek akım uygulamaları, Süperiletken elektronigi ve film uygulamaları
|
14- |
Yüksek sıcaklık oksit filmler, Yüksek sıcaklık filmlerin bazı uygulamaları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Süperiletkenlik ile ilgili temel kavramların öğrenilmesi ve klasik süperiletken malzemeler hakkında bilgilenme
|
2- |
Süperiletkenlerin karakteristik özelliklerinin öğrenilmesi
|
3- |
Basit London modeli ve bir çok pratik hesaplamalara izin veren Ginzburg-Landau teorisi hakkında bilgi sahibi olma
|
4- |
Microscobik BCS teorisinin ve Josephson elektroniginin fiziğinin anlama
|
5- |
Yüksek sıcaklık oksitlerin karakteristik özelliklerini öğrenme
|
6- |
Süperiletkenlerin uygulama ve teknolojisi hakkında bilgi sahibi olma
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
15
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Introduction to Superconductivity and High-Tc Materials, M. Cyrot and D.Pavuna, 1992, World Scientific Publishing, Singapore
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Introduction to Superconductivity, A.C. Rose –Innes and E.H. Rhoderick, 1978, Second Edition, Pergamon
2. Süperiletkenlik Fiziğine Giriş, İ. Askerzade, Gazi Kitabevi
|
|