Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > KLASİK OSMANLI MİMARİSİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KLASİK OSMANLI MİMARİSİ II Birinci düzey SNT404 Zorunlu 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. CELİL ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. CELİL ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin amacı Mimar Sinan’dan sonra Osmanlı mimarisinin izlediği üslûp, batı kültürünün mimariye yansımaları. Osmanlı Mimarisinde Mimar Sinan’la birlikte yerine oturan Klâsik üslûbun Sinan sonrasında nasıl izlendiği, değişimlerin mimariye nasıl yansımış olabileceğinin tartışılması hedeflenmektedir.
Dersin tanımı Mimar Sinan’dan sonra Osmanlı mimarisinin izlediği üslûp, batı kültürünün mimariye yansımaları. Osmanlı Mimarisinde Mimar Sinan’la birlikte yerine oturan Klâsik üslûbun Sinan sonrasında nasıl izlendiği, değişimlerin mimariye nasıl yansımış olabileceğinin tartışılması.

Dersin içeriği
1- Mimar Sinan Yapıları Topluca ele alınarak değerlendirmesini yapabilecek ve mimari hakkında detaylı bilgi edinecektir.
2- Mimar Sinan sonrası Osmanlı Hassa Mimarlık Teşkilatı ve 16.yüzyıl sonunda Osmanlı İmparatorluğunun Sosyo-Ekonomik Durumu hakkına fikir sahibi olunacaktır.
3- Eminönü Yeni Valide ve Sultanahmet Camilerinin mimarisi ve plan özellikleri hakkında detaylı bilgi sahibi olunacaktır.
4- 17.yüzyıl İstanbul Vezir külliyeleri hakkında detaylı bilgiler edinilecektir. Mimari, plan özelikleri ve süsleme özelliklerinin nasıl olması gerektiği sorusuna cevap verebilecektir.
5- 17.yüzyılda menzil külliyesi kavramı ele alınacak ve Ulukışla Öküz Mehmed Paşa Külliyesi detaylı olarak mimari ve plan özellikleri bakımından incelenip bilgi sahibi olunacaktır.
6- İncesu ve Merzifon Kara Mustafa Paşa Külliyeleri ve külliye içerisindeki yapılar mimari açıdan ele alınarak detaylı bilgi sahibi olunacaktır.
7- Lale Devri ve Lale Devrinde ortaya konan mimarlık eserleri hakkında fikir edinilecektir. İstanbul III.Ahmet Çeşmesi ve Kütüphanesi ve Topkapı Sarayındaki eklemeler mimari ve süsleme açısından incelerek bilgi sahibi olunacaktır.
8- ARA SINAV
9- Nevşehir ve İstanbul Damat İbrahim Paşa Külliyeleri detaylı olarak ele alınıp; mimari, plan ve süslemeleri tartışılarak konu hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
10- İstanbul Hekimoğlu Ali Paşa Camii ve Osmanlı’da Batılılaşma Çabalarının mimariye yansımaları tartışılarak konu hakkında detaylı bilgi sahibi olunacaktır.
11- Batılılaşma Döneminin detaylı bir değerlendirilmesi yapılarak, mimariye yansımış en iyi örnek olan Nuruosmaniye Camii mimarisi hakkında bilgi edinilecektir.
12- Üsküdar Ayazma ve Laleli Camileri mimari, plan ve süsleme özellikleri ele alınarak konu hakkında detaylı bilgi sahibi olunacaktır.
13- Taşra yapılarından Doğubeyazıt İshakpaşa Külliyesi ve İstanbul’daki 19.yüzyıl Camileri hakkında detaylı bilgi sahibi olunacaktır.
14- Osmanlı Türbeleri ve Medreseleri mimari, plan ve süsleme özellikleri dikkate alınarak konu hakkında detaylı bilgi sahibi olunacaktır.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mimar Sinan Yapılarının Topluca Değerlendirilmesi öğretilecek.
2- Mimar Sinan sonrası Osmanlı Hassa Mimarlık Teşkilatı ve 16.yüzyıl sonunda Osmanlı İmparatorluğunun Sosyo-Ekonomik Durumu hakkında bilgi edinilecek.
3- Eminönü Yeni Valide ve Sultanahmet Camileri öğretilecek.
4- 17.yüzyıl İstanbul Vezir Yapılarının değerlendirilmesi sağlanılacak.
5- 17.yüzyılda menzil külliyesi kavramı ve Ulukışla Öküz Mehmed Paşa Külliyesi öğretilecek.
6- 17.yüzyılda menzil külliyesi kavramı ve Ulukışla Öküz Mehmed Paşa Külliyesi öğretilecek.
7- Lale Devri ve Lale Devrinde ortaya konan mimarlık eserleri. İstanbul III.Ahmet Çeşmesi ve Kütüphanesi. Topkapı Sarayındaki eklemeler hakkında bilgi edinilecek.
8- Nevşehir ve İstanbul Damat İbrahim Paşa Külliyeleri. İstanbul Hekimoğlu Ali Paşa Camii ve Osmanlı’da Batılılaşma Çabalarının irdelenmesi öğretilecek.
9- Batılılaşma Döneminin değerlendirilmesi ve mimariye yansıması olarak Nuruosmaniye Camii. Üsküdar Ayazma ve Laleli Camilerinin slaytlarla anlatılması sağlanılacak.
10- Taşra yapılarından Doğubeyazıt İshakpaşa Külliyesi, İstanbul’daki 19.yüzyıl Camilerinin slaytlarla anlatılması ve Osmanlı Türbelerinin ve Medreselerinin slaytlarla anlatılarak değerlendirilmesi sağlanılacak.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 16 80
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     130
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı H.İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klâsik Çağ (1300–1600), İstanbul 2003. D.Kuban, Türk Barok Mimarisi Üzerine Bir Deneme, İstanbul 1954. O.Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 1986.
Yardımcı Kaynaklar Z.Ahunbay, Osmanlı Mimarlığında Sultanahmet Külliyesi ve Sonrası, İstanbul 1974. A.Arel, 19.yüzyıl İstanbul Yapılarında Batılılaşma Süreci, İstanbul 1975.

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -