Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SENTAKS II |
Birinci düzey |
RDE 308 |
Zorunlu |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Rusça
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGA FJODOROVA DALKILIÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGA FJODOROVA DALKILIÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, öğrenciyi sentaks ana kavramlarla tanıştırmaktır, öğrenciye cümle yapısını ve cümledeki kelimelerin sentakssel ve morfolojik rolü analize yapabilme becerisini kazandırmaktır, öğrencinin sentakssel, morfolojik ve grameri kuralların acısından uygun bir cümle olarak ifade edebilme becerisini geliştirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Sentaks dersinde teorik kuralların ve pratik örneklerin üzerinde Rus dilindeki cümlelerin yapısının incelemesi, açıklaması, tamamlanması ve üretimi yapılmaktadır. Öğrenci, sözlü ve görsel sunumların ve pratik alıştırmaların esnasında Rus cümlelerin ana ve yan ögeleri, kelime dizimin ve cümlelerin türleri ve onların içindeki kelimelerin grameri, morfolojik ve semantiksel rolü tanıyor ve kuralları kullanarak kendi dizim ve cümleleri üretiyor. İkinci dönem Rus dilindeki karmaşık cümlelerin incelemesine odaklanıyor.
|
1- |
Birleşik cümle, noktalama kuralları ve türleri: 1. Bileşik (bağlaçlı) cümle; 2. Karmaşık (bağlaçlı) cümle; 3. Bağlaçsız cümle.
Bileşik cümle, bağlaçları ve noktalama kuralları. / Tanımların tartışması, sözlü sunum, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 74-79)
|
2- |
Karmaşık cümle, bağlaçları ve bağlaç kelimeleri. Noktalama kuralları.
Karmaşık cümledeki ana ve yan cümlesi. / Tanımların tartışması, sözlü sunum, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 80-83)
|
3- |
Karmaşık cümle. Yan cümle türleri: 1. Anlamlı cümle; 2. Niteleme cümle; 3. Belirteç cümle.
Anlamlı yan cümle. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 84-91)
|
4- |
Karmaşık cümle. Niteleme yan cümle. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 92-95)
|
5- |
Karmaşık cümle. Belirteç yan cümle türleri (zaman, yer, manner durum, karşılaştırma, amaç, neden, şart, ödün, sonuç, bağlantı). Zaman yan belirteç cümlesi. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 96-99)
|
6- |
Yer ve manner durum yan belirteç cümlesi. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 100-104)
|
7- |
Karşılaştırmalı yan belirteç cümlesi.
Tekrar. Sınava hazırlık. Sorulara cevap. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 105-106)
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Amaç ve neden yan belirteç cümlesi. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 107-111)
|
10- |
Şart ve ödün yan belirteç cümlesi. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 111-117)
|
11- |
Sonuç ve bağlantı yan belirteç cümlesi. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 117-119)
|
12- |
Bağlaçsız birleşik/karmaşık cümle. Noktalama kuralları. Birleştirilmiş cümle. / Sözlü sunum, tanımların tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 129-135)
|
13- |
Dolaysız ve dolaylı anlatım. Noktalama kuralları. / Sözlü sunum, tanımların tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 136-139)
|
14- |
Dolaysız anlatımın dolaylı anlatımla değiştirilmesi. Tekrar. Sınava hazırlık. / Grup çalışması. Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2010: 140-147)
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, Rus sentakse ait temel kavramları tanır ve önceki (morfoloji ve gramer alanındaki) bilgilere bağlayabilir.
|
2- |
Öğrenci, cümlenin ögelerin rolü inceleyebilir.
|
3- |
Öğrenci, birleşik cümlenin türleri ayırabilir, teorik bakımından açıklayabilir, pratik bakımından farklı cümle türleri üretebilir.
|
4- |
Öğrenci, birleşik cümleye ait noktalama kuralları tanır ve uygulayabilir.
|
5- |
Öğrenci, dolaylı ve dolaysız anlatım arasındaki farkı tanır ve karşılıklı değişim uygular.
|
6- |
Öğrenci, işlettiği konular üzerinde tartışabilir ve kendi hataları düzeltme becerisine sahiptir.
|
7- |
|
8- |
r.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
2- |
Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
4- |
Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
|
|
6- |
Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
|
|
8- |
Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
|
|
9- |
|
|
10- |
Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
|
|
11- |
Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
|
|
12- |
Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
|
|
13- |
Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
.
|
|
15- |
.
|
|
16- |
.
|
|
17- |
.
|
|
18- |
.
|
|
19- |
.
|
|
20- |
.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
13
|
1
|
13
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
101
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
1
|
0
|
Ödev
|
13
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kalyuta, A. (2010). Pratik Rus Sentaksı. İstanbul: Multilingual
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Баранов, М.Т., Костяева, Т.А., Прудникова, А.В. (1993). Русский язык. Справочные материалы. Учебное пособие для учащихся. Москва: Просвещение.
2. Шевченко, Л.А., Пипченко, Н.М. (1988). Пособие по русскому языку для поступающих в вузы. 2-е изд. Минск: Издательство " Университетское".
|
|