Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSLAM TARİHİ-II |
Birinci düzey |
İLH304 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FUNDA DEMİRTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. NURCAN GÜL ARSLAN, ARŞ. GÖR. MUHAMMET TAYYİP DOĞAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin, Türklerin İslamiyet’e girişleri ve ilk Türk-İslam valilerinden başlayarak Müslüman Türklerin tarih boyunca kurdukları devletlerin siyasi, sosyal, iktisadi ve kültürel alanda kaydettikleri başarıları ve başarısızlıkları tarih metodolojisi çerçevesinde genel hatlarıyla öğrenmeleri ve bunlardan sosyal kanunlar çıkarmaları.
|
Dersin tanımı
|
Türklerin İslamiyet’e girişleri ve ilk Türk-İslam valilerinden başlayarak Osmanlı İmparatorluğu’nun sonuna kadar olan İslam tarihini inceler.
|
1- |
Ana kaynaklar hakkında kısa bilgi.
|
2- |
Türk-İslam tarihine giriş, Karahanlılar.
|
3- |
Büyük Selçuklu Devleti: Selçukluların menşei, Selçuklu Devleti’nin kuruluşu ve Tuğrul Bey dönemi.
|
4- |
Büyük Selçuklu Devleti: Alp Arslan, Melikşah, Berkyaruk, Muhammed Tapar ve Sancar dönemleri.
|
5- |
Anadolu Selçukluları ve beylikler, Hint Yarımadası''nda Türk-İslam tarih ve kültürü, Gazneliler.
|
6- |
Gurlular, Birinci Delhi Türk Sultanlıkları: Muizzî Hanedanı, Şemsiyye Hanedanı, Balaban Hanedanı, idari teşkilat ve kültür hayatı.
|
7- |
Osmanlı Devleti’nin kuruluşu.
|
8- |
Osmanlı Devleti’nin yükselişi ve Fatih Sultan Mehmed.
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Osmanlı Devleti’nin altın devri ve gerileyişi.
|
11- |
Osmanlı Devleti’nin sonlarında Rumeli ve Anadolu.
|
12- |
Mısır ve Bereketli Hilal’de Osmanlı Devleti’nin son devirleri.
|
13- |
Babürlü İmparatorluğu.
|
14- |
Hint Yarımadası''nda fikir hareketleri.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam tarihinin ana kaynaklarını tanır.
|
2- |
Karahanlıları siyasi, sosyal ve kültürel açıdan tanır.
|
3- |
Büyük Selçukluları siyasi, sosyal ve kültürel açıdan tanır.
|
4- |
Anadolu Selçuklularını ve beylikleri siyasi, sosyal ve kültürel açıdan tanır.
|
5- |
Hint Yarımadası''''nda Türk-İslam tarih ve kültürünü tanır.
|
6- |
Osmanlı İmparatorluğu''nu siyasi, sosyal ve kültürel açıdan tanır.
|
7- |
Müslüman Türk devletleri hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
|
8- |
Tarihi günümüze bakan yönleriyle ile değerlendirir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
81
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Hüseyin G. Yurdaydın, İslam Tarihi Dersleri;
Osman Çetin, Türk-İslam Devletleri Tarihi;
Halil İnalcık, "Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu, Osmanlı Devleti’nin Yükselişi ve Fatih Sultan Mehmed, Osmanlı Devleti’nin Altın Devri ve Gerileyişi, Osmanlı Devleti’nin Sonlarında Rumeli ve Anadolu, Mısır ve Bereketli Hilal’de Osmanlı Devleti’nin son Devirleri", İslâm Tarihi Kültür ve Medeniyeti
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Erdoğan Merçil, Müslüman-Türk Devletleri Tarihi
|
|