Ön koşul dersleri
|
---
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜLGÜN UZUN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin genel amacı, öğretmen yetiştirme sistemimiz felsefi, tarihi, toplumsal ve kültürel temelleri; Türkiye’de ve çeşitli ülkelerde öğretmen yetiştirme ve örgütlenmesini değerlendirmek ve bu konuda araştırma yönelimleri incelemektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrencilere öğretmen yetiştirme teorileri, öğretmen yetiştirmenin tanımları, onun diğer bilim dallarıyla bağlantısı, araştırma konusu, araştırma yöntem ve türleri, amacı, öğretmen yetiştirmenin amacına uygun yöntem seçimi gibi konular işlenecektir. Ayrıca öğretmen yetiştirmenin tarihi, eğitimdeki yeri ve önemi, çeşitli ülkelerdeki eğitimin gelişme tarihleri ve öğretmen yetiştirmenin hedefleri, eğitimin güncel sorunları, öğretmen yetiştirme sistemleri, ülkelerin izlediği eğitim politikaları, eğitim programları, eğitim yasaları, eğitim ilke ve amaçlan incelenecektir
|
1- |
Öğretmen Yetiştirme Sistemimiz Felsefi ve Tarihi Temelleri
|
2- |
Öğretmen Yetiştirme Sistemimiz Toplumsal ve Kültürel Temelleri
|
3- |
Öğretmen Yetiştirme Programlarının Özellikleri
|
4- |
Öğretmen Yetiştirme Sistemimizde Etik ve Öğretmenlik Mesleğinde Değerler
|
5- |
Öğretmen Yetiştirme Sistemimizde Nicelik ve Nitelik Sorunu
|
6- |
Öğretmenlik Mesleğinin Yürütülmesinde Karşılaşılan Güçlükler
|
7- |
Öğretmen Yetiştirme Sistemimizde Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sorunu, & Öğretmen Hesap Verebilirliği
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Öğretmen Yetiştirme Programları ve Çok Kültürlülük
|
10- |
Öğretmen Atama Kriterleri & Öğretmen Niteliklerini Geliştirmede Hizmet içi Eğitim
|
11- |
Türkiye’de Öğretmenlerin Mesleki Örgütlenmeleri
|
12- |
Dünyada Öğretmen Yetiştirme
|
13- |
Dünyada Öğretmen Yetiştirme
|
14- |
Öğretmen Yetiştirmede Araştırma Yönelimleri: öğretmen yetiştirme ile ilgili yapılan akademik çalışmaların incelenmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Osmanlının son dönemlerindeki eğitim sistemi ve reform çabaları ile modernleşme ilişkileri; Türkiye Cumhuriyetinin kuruluş döneminde eğitim alanında yapılan reform çalışmalarının, döneme özgü özellikleri; Sanayileşme ve uluslaşma süreçleri açısından Köy Enstitüleri; 1950’li yıllarda eğitim sistemi ve sosyal ve siyasi bağlamla ilişkiler; 1960’lı ve 1970’li yılları içeren kalkınma planları ve eğitim şura kararlarına yansıyan eğitim politikaları; 1980’li yıllar ekonomik ve sosyal anlamda dünyada yaşanan deneyimlerin Türk eğitim sistemine yansımaları; Uluslararası ilişkiler ve AB sürecinde Türk Eğitim Sistemi; 21.yüzyılda yeni insan kavramlaştırmaları ve Türk eğitim sistemindeki karşılıkları; Türk eğitim sisteminin genel bir analizi (amaç, yapı, işleyiş); Okulöncesi ve İlköğretimde yeni uygulamalar; Ortaöğretimde yeni uygulamalar; Mesleki ve Teknik Eğitimde yeni uygulamalar; Yükseköğretimde yeni uygulamalar; Öğretmen Yetiştirmede yeni uygulamalar öğrenilir.
|
2- |
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme.
|
|
2- |
Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
|
|
3- |
Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme.
|
|
4- |
Okul liderliğinin temellerini bilme.
|
|
5- |
Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
|
|
6- |
Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
|
|
7- |
Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma.
|
|
8- |
Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
10
|
40
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
152
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ergun, M., Oral, B. & Yazar, T. (Ed.). (2018). Öğretmen Yetiştirme Sistemimiz. (1.Baskı). Pegem Akademi.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ada, S. & Baysal, Z.N. (2013). Pedagojik-Androgojik Formasyon ve Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme. (1.Baskı). Pegem Akademi.
Bakioğlu, A. & Korumaz, M. (Ed.). (2020). Eğitim Politikaları. Kuramlar, Yöntemler, Göstergeler, Etkiler ve Uygulamalar. (1.Baskı). NOBEL Yayın
Ural, A. (2022). Bir Bilim Dalı Olarak Eğitim Politikası. (2.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Sezgin Nartgün, Ş. &Argon, T. (Ed.). (2021). Eğitim Perspektifinden Planlama, Ekonomi ve Politika. (2.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Karakütük, K. (2021). Eğitim Planlaması. (6.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Balcı, A. (2021). Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri. (8.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Maya, İ. (2019). Gelişmekte Olan Ülkelerde Eğitim Politikaları. (2.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Aydın, A. (2015). Eğitim Politikası. (1.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Aristoteles. (2013). Politika. (Çev. Mete Tuncay). Remzi Kitapevi.
Aynal, S. (2012). Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları. (1.Baskı). Pegem A Yayıncılık.
Balcı, A. (2005). Açıklamalı Eğitim Yönetimi Terimler Sözlüğü. Tek Ağaç.
|
|