Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLETİŞİM ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
İkinci düzey |
RTS 542 |
Zorunlu |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ÇİLEM TUĞBA KOÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Çilem Tuğba KOÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok.
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilere veri toplanması, analiz ve raporlanması gibi bilimsel bir araştırmada izlenen farklı süreçleri tanıtmaktır.
|
Dersin tanımı
|
İletişim araştırmaları alanında uygulanan farklı yöntem ve teknikler öğretilmektedir.
|
1- |
Metodolojiye Giriş
|
2- |
Bilimin Amacı ve Bilim Felsefesi
|
3- |
Pozitivist Bilim Anlayışı ve Özellikleri
|
4- |
Eleştirel Bilim Anlayışı ve Özellikleri
|
5- |
Araştırma Süreçlerinin Tanıtılması
|
6- |
Örnekleme Alma Biçimleri
|
7- |
Örnekleme Alma Biçimleri
|
8- |
İletişim Bilimlerinde Farklı Araştırma Desenleri
|
9- |
Nitel Araştırmalarda Veri Toplama Teknikleri
|
10- |
Nicel Araştırmalarda Veri Toplama Teknikleri
|
11- |
İçerik Analizi ve Aşamaları
|
12- |
Nicel Analiz ve Temel İstatistiksel Kavramlar
|
13- |
İletişim Araştırmaları Örnek İncelemeler
|
14- |
İletişim Araştırmaları Örnek İncelemeler
|
15- |
İletişim Araştırmaları Örnek İncelemeler
|
16- |
Genel Değerlendirme
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilimsel araştırma yaklaşımlarını öğrenir
|
2- |
Bilimsel araştırma yapabilme yeteneği elde eder
|
3- |
Bilimsel çalışma yöntem ve tekniklerini öğrenir
|
4- |
Nicel ve Nitel yönteme dayalı veri toplama ve veri analiz araçlarını tanır
|
5- |
Bilimsel araştırmada evren ve örneklemin ne olduğunu ve nasıl uygulandığını öğrenir
|
6- |
Bilimsel çalışmalarla olmayanları ayırt edebilme yeteneği kazanır
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilişkili teorik yaklaşımlara dair temel bir bilginin edinilmesi
|
|
2- |
Alan ile ilgili uygulamalara (pratiğe) yönelik temel bir bilginin edinilmesi
|
|
3- |
Teori ve pratikte dünya çapında meydana gelen gelişmelerin takip edilebilmesi
|
|
4- |
Ekip çalışması becerisinin kazanılması
|
|
5- |
İnisiyatif alma, kreatif çözümler geliştirebime ve analitik düşünce yeteneğinin kazanılması
|
|
6- |
Alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
7- |
Bir yabancı dili kullanarak alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten yabancı kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
8- |
Alandaki çeşitli yazılımları ve/veya teknik ekipmanları kullanabilme yeteneğinin kazanılması
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
3
|
15
|
45
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
20
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
154
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İrfan Erdoğan. Pozitivist Metodoloji, Erk Yayınları, Ankara, 2002.
Aysel Aziz, Araştırma Yöntemleri-Teknikleri ve İletişim, Turhan, Ankara, 1994. Orhan Gökçe, Klasik ve Nitel İçerik Analizi, Çizgi Kitabevi, Konya, 2019.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
BERGER, A. Asa (2000). Media and Communication Research. Thousand Oaks: Sage. BİR, A. Atıf (Ed.) (1999). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. İkinci Baskı. Ankara: PegemA GERAY, Haluk (2004). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Siyasal GÖKÇE, Orhan (2001). İçerik Çözümlemesi, Üçüncü Baskı, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya: 2001. İNAL, A. Haberi Okumak, Temuçin Yayınları, İstanbul:1996. KAPTAN, Saim (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri. KÖKLÜ, N. ve BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2000). Sosyal Bilimler İçin İstatistiğe Giriş. Ankara: PegemA LAKE, C.C. ve HARPER, P.C. (2002). Kamuoyu Araştırmaları. Ankara: Altınküre ÖZMEN, A. (2000). Uygulamalı Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. PONDEXTR, P.M ve McCOMBS (2000). M. Research in Mass Communication. Boston: Bedford St. Martins. SENCER, Muzaffer (1998). Toplumbilimlerinde Yöntem, Üçüncü Baskı. İstanbul: Filiz Kitapevi. SEYİDOĞLU, Halil (1993). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. İstanbul: Gizem Yayınları. SÖZEN, E. (1999). Söylem Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Refleksivite. İstanbul: Paradigma Yayınları. TOKGÖZ, Oya (2000). “Türkiye’de iletişim araştırması: Nereden nereye?”, Medya ve Kültür. Ankara: İletişim dergisi yayınları. YÜKSEL, Erkan (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü. Konya: Çizgi Kitapevi.
|
|