Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Makine Mühendisliği > MÜHENDİSLİK YÖNETİMİ VE İNSAN İLİŞKİLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MÜHENDİSLİK YÖNETİMİ VE İNSAN İLİŞKİLERİ Birinci düzey MS 492 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili türkçe
Koordinatör PROF. DR. NECDET ALTUNTOP
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı MENEKŞE İKBAL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli yüzyüze anlatım- soru cevap- tartışma
Dersin amacı insan, makine, malzeme, enerji kaynaklarını optimum kullanabilmeye yönelik sosyal, beşeri ve teknik konular içeren yönetim bilgisi vermek.
Dersin tanımı Tarihsel deneyimler ve kazanımların ışığı altında Mühendislere öncelikle insan kaynakları ve sonra diğer kaynakların verimli kullanılmasında kullanılan metot, teknik ve stratejilerden haberdar etmek ve örnekler vermek.

Dersin içeriği
1- Mühendislik, yönetim, mühendislik yönetimi, ilkçağ -ortaçağ- yakınçağ ve yeniçağ insan ilişkileri boyutu ve yönetimi
2- Yönetim düşüncesinin tarihsel süreci, Klasik Yönetim Okulu ve ilkeleri. Bilimsel yönetim ve Taylor. Yönetim süreci ve Fayol, Bürokrasi ve Weber, Klasik yönetime eleştiriler.
3- Neo Klasik Yönetim Teorisi. Bu düşüncenin varsayımı ve ilkeleri. Neo klasik düşüncenin eleştirisi.
4- Modern Yönetim Düşüncesi. Sistem yaklaşımı, Durumsallık yaklaşımı, Stratejik yaklaşım, sinerjik yaklaşım, zaman yönetimi, Sanal ve Yalın örgütler ve sıfır hiyerarşi, Öğrenen örgütler ve Benchmarking, Toplam Kalite Yönetimi.
5- yönetici ve lider kavramları. önderlik ve önderlik türleri nelerdir
6- İşletme yönetiminde işyerine etki eden faktörler
7- YÖNETİMDE UYUM SORUNLARI
8- işyeri Mobbingi
9- ÖRGÜTSEL İLETİSİM ENGELLERİ
10- Yöneltme, Yönlendirme, Motivasyon ve önemi. Parasal ve diğer teşvikler.
11- Organizasyonlarda stres oluşumu ve yönetimi.
12- Örgütlerde yaratıcılık, toplantılar ve toplantı yönetimi.
13- Mühendislik yönetiminde sürekli iyileştirme ve etkili insan ilişkileri.
14- Endüstriyel işletmelerde protokol kuralları
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Mühendisliğin ve amacının tanımlanması.
2- İşletmelerde kullanılan kaynaklar ve bunların kullanımında optimizasyonun gerekliliği.
3- Özellikle insan kaynaklarının yönetiminde tarih boyunca ne tür yönetim biçimleri sergilendiğini öğrenerek bunlardan çıkarımlar yapması.
4- Bilgisayar ve internet teknolojilerinin yönetime getirdiği farklı yaklaşımlar ve yeni yönetim biçimleri hakkında bilgi sahibi olma.
5- Yönetimin temel fonksiyonunun ne olduğu ve neyi amaçladığını öğrenir
6- Makinalardan istenen verim ve kalitenin alınmasında sadece mühendislik metot ve tekniklerin yeterli olmadığı bunlarında ötesinde insan faktörünün burada en önemli faktör olduğu bilgi bilincinin kazandırılması.
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8- 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9- 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10- 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11- 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12- 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13- 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14- 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15- 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     61
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Öğretim elemanının ders notları.
Yardımcı Kaynaklar ? Başaran, İbrahim. Ethem. Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara A.Ü. Eğ. Bilimleri Yay., 1985 ? Mıhcıoğlu, Cemal. Yönetimde İnsan İlişkileri, Ankara, A.Ü. Siyasal Bilgiler Fak. Ve B.Y.Y.O Basımevi,1985. ? Tosun, Kemal. İşletmelerde İnsan Davranışı, İstanbul matbaası 5. Baskı 1977. ? Eren, Erol. Yönetim Psikolojisi. İstanbul Meter Matbaası, 1979. ? Haydar DURUKAN, YÖNETİMDE İNSAN İLİŞKİLERİ, Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Çanakkale, Ekim 2003 Cilt:11 No:2 Kastamonu Eğitim Dergisi 277-284 ? Baysal, Ayşe Can, 1993. Çalışma Yaşamında İnsan. İstanbul: Fakülte Yayınları No: 225. ? Tortop, Nuri. 1982, Personel Yönetimi. Ankara: Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi. İLK-SAN Matbaası Ltd. Şti. ? Filiz, Atilla. Motivasyon ile İşletme Başarısının Artırılması, Seminer Notları. Kosgeb İkitelli İGEM, Mart 2002

Ders ile ilgili dosyalar