Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NECDET ALTUNTOP
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
MENEKŞE İKBAL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yüzyüze anlatım- soru cevap- tartışma
|
Dersin amacı
|
insan, makine, malzeme, enerji kaynaklarını optimum kullanabilmeye yönelik sosyal, beşeri ve teknik konular içeren yönetim bilgisi vermek.
|
Dersin tanımı
|
Tarihsel deneyimler ve kazanımların ışığı altında Mühendislere öncelikle insan kaynakları ve sonra diğer kaynakların verimli kullanılmasında kullanılan metot, teknik ve stratejilerden haberdar etmek ve örnekler vermek.
|
1- |
Mühendislik, yönetim, mühendislik yönetimi, ilkçağ -ortaçağ- yakınçağ ve yeniçağ insan ilişkileri boyutu ve yönetimi
|
2- |
Yönetim düşüncesinin tarihsel süreci, Klasik Yönetim Okulu ve ilkeleri. Bilimsel yönetim ve Taylor. Yönetim süreci ve Fayol, Bürokrasi ve Weber, Klasik yönetime eleştiriler.
|
3- |
Neo Klasik Yönetim Teorisi. Bu düşüncenin varsayımı ve ilkeleri. Neo klasik düşüncenin eleştirisi.
|
4- |
Modern Yönetim Düşüncesi. Sistem yaklaşımı, Durumsallık yaklaşımı, Stratejik yaklaşım, sinerjik yaklaşım, zaman yönetimi, Sanal ve Yalın örgütler ve sıfır hiyerarşi, Öğrenen örgütler ve Benchmarking, Toplam Kalite Yönetimi.
|
5- |
yönetici ve lider kavramları. önderlik ve önderlik türleri nelerdir
|
6- |
İşletme yönetiminde işyerine etki eden faktörler
|
7- |
YÖNETİMDE UYUM SORUNLARI
|
8- |
işyeri Mobbingi
|
9- |
ÖRGÜTSEL İLETİSİM ENGELLERİ
|
10- |
Yöneltme, Yönlendirme, Motivasyon ve önemi. Parasal ve diğer teşvikler.
|
11- |
Organizasyonlarda stres oluşumu ve yönetimi.
|
12- |
Örgütlerde yaratıcılık, toplantılar ve toplantı yönetimi.
|
13- |
Mühendislik yönetiminde sürekli iyileştirme ve etkili insan ilişkileri.
|
14- |
Endüstriyel işletmelerde protokol kuralları
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Mühendisliğin ve amacının tanımlanması.
|
2- |
İşletmelerde kullanılan kaynaklar ve bunların kullanımında optimizasyonun gerekliliği.
|
3- |
Özellikle insan kaynaklarının yönetiminde tarih boyunca ne tür yönetim biçimleri sergilendiğini öğrenerek bunlardan çıkarımlar yapması.
|
4- |
Bilgisayar ve internet teknolojilerinin yönetime getirdiği farklı yaklaşımlar ve yeni yönetim biçimleri hakkında bilgi sahibi olma.
|
5- |
Yönetimin temel fonksiyonunun ne olduğu ve neyi amaçladığını öğrenir
|
6- |
Makinalardan istenen verim ve kalitenin alınmasında sadece mühendislik metot ve tekniklerin yeterli olmadığı bunlarında ötesinde insan faktörünün burada en önemli faktör olduğu bilgi bilincinin kazandırılması.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir. Laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirler, bunlara karşı önlem alır, güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
|
|
4- |
Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibidir ve gerekli tedbirleri uygular.
|
|
5- |
Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibidir ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Laboratuvarda kullanılan cihazları, aletleri ve malzemeleri bilir. Bunları uygun olarak kullanır, bakım ve temizliğini yapar.
|
|
7- |
Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örneği kuralına uygun şekilde alır. Örneklerin uygun şekilde transferini sağlar. Örnek kabul ve ret kriterlerini uygular, temel testleri yapabilir ve muhafazası gerekli olan örnekleri usulüne uygun saklar.
|
|
8- |
Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapar, preparat hazırlar, mikroskop kullanır ve mikrobiyolojik ekim yapar. Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları tespit eder ve onları düzeltir.
|
|
9- |
Kimyasal çözelti hazırlar, laboratuvar kimyası ile ilgili temel tanımları ve özellikleri bilir.
|
|
10- |
Sterilizasyon - dezenfeksiyon bilgisine sahiptir ve bunları uygular.
|
|
11- |
Laboratuvar istatistik çalışmaları, malzeme ve kit sayımı ile miad kontrollerini yapar.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
61
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Öğretim elemanının ders notları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
? Başaran, İbrahim. Ethem. Örgütlerde İşgören Hizmetlerinin Yönetimi. Ankara A.Ü. Eğ. Bilimleri Yay., 1985
? Mıhcıoğlu, Cemal. Yönetimde İnsan İlişkileri, Ankara, A.Ü. Siyasal Bilgiler Fak. Ve B.Y.Y.O Basımevi,1985.
? Tosun, Kemal. İşletmelerde İnsan Davranışı, İstanbul matbaası 5. Baskı 1977.
? Eren, Erol. Yönetim Psikolojisi. İstanbul Meter Matbaası, 1979.
? Haydar DURUKAN, YÖNETİMDE İNSAN İLİŞKİLERİ, Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Çanakkale, Ekim 2003 Cilt:11 No:2 Kastamonu Eğitim Dergisi 277-284
? Baysal, Ayşe Can, 1993. Çalışma Yaşamında İnsan. İstanbul: Fakülte Yayınları No: 225.
? Tortop, Nuri. 1982, Personel Yönetimi. Ankara: Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi. İLK-SAN Matbaası Ltd. Şti.
? Filiz, Atilla. Motivasyon ile İşletme Başarısının Artırılması, Seminer Notları. Kosgeb İkitelli İGEM, Mart 2002
|
|