Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MAKİNA ELEMANLARI |
Birinci düzey |
BM303 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ZEYNEL ABİDİN KUŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞR. GÖR. ZEYNEL ABİDİN KUŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün (Yüz Yüze)
|
Dersin amacı
|
Makine tasarım temellerini öğretmek. Temel gerilme tiplerini öğretmek bunlarla ilgili hesaplamalar yapmak. Uygulamada yaygın kullanılan makina elemanlarını tanıtmak. Makineler için uygun makine elemanlarını seçebilmeyi ve bunun için gerekli parametrelerin ne olduğunu öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Temel makine elemanları ve bunların mühendislik uygulamaları
|
1- |
Makine Elemanlarına Giriş (makine ve mekanizma tanımları, makine türleri, makine elemanlarında ana konular ve mukavemet hesabı)
|
2- |
Başlıca Gerilmeler (normal gerilmeler, kayma gerilmeleri, malzeme emniyet gerilmeleri, makine elemanlarının şekil değiştirmesi, malzeme bilgisi, konstrüksiyon esasları)
|
3- |
Bağlama Elemanları (bağlama elemanı konstrüksiyonu, çözülemeyen bağlama elemanları, perçin bağlantıları)
|
4- |
Bağlama Elemanları (kaynak bağlantıları, lehim bağlantıları, yapıştırma bağlantıları)
|
5- |
Çözülebilen Bağlama Elemanları (civatalar, vidayı karakterize eden başlıca özellikler, civataların sınıflandırılması, civatalarda ön gerilme kuvveti)
|
6- |
Taşıma Elemanları (akslar, sabit akslar, dönen akslar, miller)
|
7- |
Genel tekrar, örnek soru çözümleri
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Destekleme elemanları (kaymalı yataklar)
|
10- |
Destekleme elemanları (yuvarlanmalı yataklar)
|
11- |
Enerji biriktirme elemanları (yaylar)
|
12- |
İrtibat elemanları (kaplin, kavrama ve frenler)
|
13- |
Güç ve hareket iletim elemanları (dişli çark, kayış-kasnak)
|
14- |
Genel tekrar, örnek soru çözümleri
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Makine elemanlarının genel olarak tanır,
|
2- |
Temel gerilme tiplerini bilir ve tasarımda kullanır,
|
3- |
Civata hesapları ve bağlantı hesapları yapar,
|
4- |
Kaynak çeşitlerini bilme ve kaynakla ilgili hesapları yapar,
|
5- |
Hareket iletim sitemlerini bilir ve Tasarımda kullanır,
|
6- |
Aks ve mil kavramlarını bilir. Mil seçimi ve hesaplarını yapar,
|
7- |
Dişli seçimi ve hesapları yapar. Dişli kutusu tasarımı yapar,
|
8- |
Kayış, kasnak ve kama tiplerini bilir ve hesaplarını yapar,
|
9- |
Kavrama tiplerini bilir ve hesaplarını yapabilme.
|
10- |
Yatak tiplerini bilir, sürtünmeli ve rulmanlı yatakların seçer ve hesaplarını yapar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
3
|
36
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
80
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof. Dr. Cahit KURBANOĞLU, Makine Elemanları teori, konstrüksiyon ve problemler, Nobel Yayın Dağıtım, 2006, ANKARA.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Koç, E., Makina Elemanları. Nobel yayınevi, 2010, ANKARA.
Rende, H., Makine Elemanları. Seç Yayın Dağıtım, 2001, ANKARA.
|
|