Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Fizik (y.l.) > X-IŞINLARI KRİSTALOGRAFİSİ -I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
X-IŞINLARI KRİSTALOGRAFİSİ -I İkinci düzey FİZ 542 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET AKKURT
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı X-Işınları kristalografisinin temellerini öğrenmek
Dersin tanımı X-Işınlarının özellikleri, kristal geometrisi, kırınıma uğramış demetlerin doğrultuları, kırınıma uğramış demetlerin şiddetleri, Laue ve toz yöntemleri, tek kristallerin yönlendirilmesi, kübik kristallerin desenlerinin indislenmesi, hassas parametre ölçümleri, gerilme ölçülmesi

Dersin içeriği
1- X-Işınlarının özellikleri, kristal geometrisi
2- Kırınım: kırınıma uğramış demetlerin doğrultuları
3- Kırınım: kırınıma uğramış demetlerin şiddetleri
4- Deneysel yöntemler: Laue ve toz yöntemleri
5- Difraktometre ölçümleri
6- Tek Kristallerin yönlendirilmesi
7- Polikristal agregatların yapısı (kristal büyüklüğü, kristal mükemmelliği, kristal yönlendirilmesi)
8- Kristal yapı tayini (kübik kristallerin desenlerinin indislenmesi, vb)
9- Kübik olmayan kristallerin desenlerinin indislenmesi (analitik yöntem)
10- Hassas parametre ölçümleri
11- Gerilme ölçümleri: deneysel teknikler
12- ?
13- ?
14- ?
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- X-Işınları Kristalografisinin temellerini öğretmek
2- X-Işınları Kırınımı ile yapılan deneysel metodları anlatmak
3- ?
4- ?
5- ?
6- ?
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
2- Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
3- Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
4- Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
5- Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
7- Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
8- Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
9- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
10- En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
11- Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 40 40
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 60 60
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     190
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1) X-Ray Diffraction, B. D. Cullity, Addison-Wesley Publishing Comp., Inc., 3. Baskı (1967). 2) Fundamentals of Crystallography, edited by c. Gizcovazzo, 1. Baskı (1992).
Yardımcı Kaynaklar Crystallographic Instrumentation, L. A. Aslanov, G. V. Fetisov and J.A.K. Howard, OUP/International Union of Crystallography, 1. Baskı (1998).

Ders ile ilgili dosyalar