Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SİTOLOJİ LABORATUVARI |
Birinci düzey |
BİY203 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Bölüm Yardımcı öğretim elemanları
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersten önce, öğrencilere yapılacak deneyin amacı, kullanılacak malzemeler, yöntem ve güvenlik önlemleri hakkında bilgi verilir. Öğrencilerin deneyleri bireysel veya grup halinde yapmaları teşvik edilir ve öğrencilere deney sırasında gözlem yapmaları, veri toplamaları ve sonuçları yorumlamaları konusunda rehberlik edilir. Öğrencilerin deneyin amacını, sonuçlarını ve bilimsel anlamını daha iyi anlamalarına yardımcı olmak için deney sonuçları, laboratuvar dersinin sonunda öğrencilerle tartışılır. Öğrencilerin bilimsel yazma becerilerini geliştirmelerine katkıda bulunmak amacıyla öğrenciler tarafından deneyin amacı, yöntemi, sonuçları ve tartışmasını içeren bir rapor hazırlanır. Öğrencilerin deney becerileri, veri yorumlama yetenekleri ve rapor yazma becerileri çeşitli açılardan değerlendirildikten sonra öğrencilerin eksiklerini belirlemeye ve öğrenme süreçlerini geliştirmeye yardımcı olması için geribildirimde bulunulur. Böylece öğrencilerin başarılı bir öğrenme deneyimi yaşamalarına katkı sağlanır.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin hücre biyolojisi konusundaki teorik bilgilerini pratik uygulamalarla pekiştirmelerini sağlayarak, öğrencilere hücrelerin temel yapılarını, işlevlerini ve süreçlerini deneysel olarak inceleme fırsatı sunmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu laboratuvar dersi, öğrencilere hücre biyolojisinin temel prensiplerini ve laboratuvar becerilerini öğretmeyi amaçlar. Mikroskop kullanımı, madde organizasyonu, atomlar ve bağları, suyun özellikleri gibi temel kimya konularıyla başlar. Hücre yapısı, işlevleri, teorisi, prokaryot ve ökaryot hücreler karşılaştırılır. Enerji metabolizması, sitolojik analizler, fotosentez ve protein sentezi gibi önemli süreçler incelenir. Kromozom yapısı, hücre döngüsü, mitoz ve mayoz evreleri gibi genetik konularla ders tamamlanır. Bu ders, öğrencileri hücre biyolojisi alanında yetkinleştirerek bilimsel çalışmalara hazırlar.
|
1- |
Laboratuvar Güvenliği ve Genel Kurallar: Laboratuvar ortamında uyulması gereken güvenlik kuralları, kullanılan ekipmanların tanıtımı ve laboratuvar defteri tutma prensipleri.
|
2- |
Mikroskop Kullanımı ve Hücre Gözlemi: Işık mikroskobu ve diğer mikroskop türlerinin kullanımı, preparat hazırlama teknikleri ve farklı hücre tiplerinin mikroskopta incelenmesi.
|
3- |
Hücre Kültürü Temel Teknikleri: Hücre kültürü ortamlarının hazırlanması, hücrelerin çoğaltılması ve bakımı, hücrelerin sayılması ve dondurulması gibi temel laboratuvar uygulamaları.
|
4- |
Hücre Boyama Yöntemleri: Farklı boyama teknikleri (örneğin, Gram boyama, Giemsa boyama) ile hücrelerin yapılarının ve özelliklerinin incelenmesi.
|
5- |
Hücrenin Kimyasal Yapısının İncelenmesi: Hücrede bulunan temel moleküllerin (karbonhidratlar, proteinler, lipitler, nükleik asitler) yapısal özelliklerinin ve işlevlerinin laboratuvar deneyleriyle gösterilmesi.
|
6- |
Enzim Aktivitesinin Ölçülmesi: Farklı enzimlerin aktivitelerinin spektrofotometrik veya diğer yöntemlerle ölçülmesi ve enzim kinetiği çalışmalarının yapılması.
|
7- |
Hücre Membranlarının İncelenmesi: Hücre membranlarının yapısının ve geçirgenliğinin incelenmesi, farklı moleküllerin membranlardan geçiş mekanizmalarının laboratuvar deneyleriyle gösterilmesi.
|
8- |
ARA SINAVI
|
9- |
Hücre Organellerinin İncelenmesi: Farklı hücre organellerinin (mitokondri, kloroplast, ribozom vb.) yapı ve işlevlerinin laboratuvar teknikleriyle (örneğin, santrifüjleme, immünositokimya) incelenmesi.
|
10- |
DNA İzolasyonu ve Analizi: Hücrelerden DNA izolasyonu, DNA''nın yapısal özelliklerinin incelenmesi ve PCR gibi moleküler biyoloji teknikleriyle DNA analizlerinin yapılması.
|
11- |
Protein İzolasyonu ve Analizi: Hücrelerden protein izolasyonu, proteinlerin yapısal özelliklerinin incelenmesi ve Western blotting gibi protein analiz yöntemlerinin kullanılması.
|
12- |
Hücre Döngüsünün İncelenmesi: Hücre döngüsünün farklı evrelerinin (G1, S, G2, M) mikroskopta incelenmesi ve hücre döngüsünü etkileyen faktörlerin laboratuvar deneyleriyle araştırılması.
|
13- |
Mitoz ve Mayozun İncelenmesi: Mitoz ve mayoz bölünme süreçlerinin mikroskopta incelenmesi ve kromozomların hareketlerinin gözlenmesi.
|
14- |
Genetik Materyalin İncelenmesi: Kromozomların yapısının ve sayısının incelenmesi, karyotip analizi ve genetik hastalıkların teşhisinde kullanılan laboratuvar yöntemlerinin öğrenilmesi.
|
15- |
Bitki Hücrelerinin İncelenmesi: Bitki hücrelerinin yapısı, farklı bitki dokularının incelenmesi ve bitki fizyolojisi ile ilgili temel deneylerin yapılması.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Laboratuvar Güvenliği: Laboratuvar güvenliği protokollerini ve temel güvenlik ekipmanlarını tanır ve güvenli bir çalışma ortamı sağlar.
|
2- |
Temel Laboratuvar Becerileri: Laboratuvar ekipmanlarını doğru bir şekilde kullanır, temel laboratuvar tekniklerini (örneğin, pipetleme, çözelti hazırlama) uygular ve laboratuvar defteri tutma kurallarına uyar.
|
3- |
Mikroskopi: Farklı mikroskop türlerini tanır, ışık mikroskobunu doğru bir şekilde kullanır, çeşitli preparat hazırlama tekniklerini uygular ve farklı hücre tiplerini mikroskopta gözlemler.
|
4- |
Hücre Kültürü: Hücre kültürü ortamlarını hazırlar, hücreleri çoğaltır ve bakımını yapar, hücre sayım tekniklerini uygular ve hücreleri dondurarak saklar.
|
5- |
Hücre Boyama: Farklı hücre boyama yöntemlerini (örneğin, Gram boyama, Giemsa boyama) kullanarak hücre yapılarını ve özelliklerini inceler.
|
6- |
Hücre Kimyası: Hücrede bulunan temel moleküllerin (karbonhidratlar, proteinler, lipitler, nükleik asitler) yapısal özelliklerini ve işlevlerini laboratuvar deneyleriyle gösterir. Farklı enzimlerin aktivitelerini ölçer ve enzim kinetiği çalışmalarını yapar.
|
7- |
Hücre Membranları: Hücre membranlarının yapısını ve geçirgenliğini inceler, farklı moleküllerin membranlardan geçiş mekanizmalarını laboratuvar deneyleriyle gösterir.Hücre Organelleri: Farklı hücre organellerinin (mitokondri, kloroplast, ribozom vb.) yapı ve işlevlerini laboratuvar teknikleriyle inceler.
|
8- |
Moleküler Biyoloji: Hücrelerden DNA ve protein izolasyonu yapar, DNA''nın yapısal özelliklerini inceler ve PCR gibi moleküler biyoloji tekniklerini kullanarak DNA analizleri yapar. Proteinlerin yapısal özelliklerini inceler.
|
9- |
Hücre Döngüsü: Hücre döngüsünün farklı evrelerini mikroskopta inceler ve hücre döngüsünü etkileyen faktörleri laboratuvar deneyleriyle araştırır. Mitoz ve mayoz bölünme süreçlerini mikroskopta inceler ve kromozomların hareketlerini gözlemler.Kromozomların yapısını ve sayısını inceler, karyotip analizi yapar ve genetik hastalıkların teşhisinde kullanılan laboratuvar yöntemlerini öğrenir.
|
10- |
Bitki Fizyolojisi: Bitki hücrelerinin yapısını inceler, farklı bitki dokularını tanır ve bitki fizyolojisi ile ilgili temel deneyleri yapar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
7
|
1
|
7
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
4
|
2
|
8
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
1
|
14
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
85
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İlgili öğretim üyesi ve yardımcı öğretim elemanlarının hazırlamış olduğu deney föyü
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Essential Cell Biology (Alberts et al.): (Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P. (2019). Essential cell biology (5th ed.). WW Norton & Company.).
Molecular Biology Laboratory Manual: Sambrook, J., & Green, M. R. (2019).
Molecular cloning: A laboratory manual (5th ed.). Cold Spring Harbor Laboratory Press.)
|
|