Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EĞİTİM SOSYOLOJİSİ |
Birinci düzey |
MB 102 |
Zorunlu |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. KASIM KARAMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. KASIM KARAMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, içinde yaşadığı toplumdan bağımsız ele alınamayacak olan eğitimin sosyoloji disipliniyle olan ilişkisini göstermek; öğrencilerin temel sosyolojik kavramları tanımalarını sağlamak; eğitim alanına yansıyan sosyolojik problemlerin neler olduğu bilgisini vererek bu problemlere ne tür çözüm önerileri getirilebileceğini tartışmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber vd.) ve eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) açısından eğitim; toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din, ekonomi, siyaset) ve eğitim; Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.
|
1- |
Toplumsal düşüncenin doğuşu
|
2- |
Sosyoloji nedir? Bize nasıl yardımcı olur? Temel kavramlar.
|
3- |
sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri: İbn-i Haldun, A. Comte
|
4- |
sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri: K. Marx, E. Durkheim, M. Weber
|
5- |
sosyolojik teoriler:işlevselcilik, yapısalcılık sembolik etkileşimcilik açısından eğitim;
|
6- |
sosyolojik teoriler:işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori,fenomenoloji ve etnometodolojiaçısından eğitim
|
7- |
Sosyoloji araştırma yöntem ve teknikler
|
8- |
Toplumsal süreçler:sosyal tabakalaşma,sosyal hareketlilik ve eğitim
|
9- |
Toplumsal süreçler: sosyal değişme ve eğitim
|
10- |
Toplumsal kurumlar: Aile, din, ekonomi, siyaset ve eğitim
|
11- |
Eğitim sosyolojisi nedir? Gelişimi, konusu, kapsamı ve kuramlar
|
12- |
Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi: Ziya Gökalp, Prens Sebahattin, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan
|
13- |
Kültür ve eğitim
|
14- |
Sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.
|
15- |
Toplumsal bir sistem olarak okul
|
16- |
Bilgi Toplumunda Eğitim ve Öğretmenlik Mesleği
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sosyoloji nedir? Temel kavramları tanımlar.
|
2- |
Eğitim ve sosyolojisi ilişkisini açıklar, Eğitim sosyolojisinin kurucularını ve temel görüşlerini kavrar.
|
3- |
Temel sosyolojik kuramları ve eğitimle ilişkisini kavrar.
|
4- |
Toplumsal tabakalaşma, toplumsal hareketlilik ve toplumsal değişme eğitim ilişkisini açıklar.
|
5- |
Türkiyede eğitim sosyolojisinin gelişimi ve katkı sağlayan sosyologları ve görüşlerini kavrar.
|
6- |
Eğitim-toplumsal hareketlilik, toplumsal değişme ilişkisini kurar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilimsel bilginin kaynağı, sınırlılıkları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliği ile ilgili bilgi sahibidir ve bunları değerlendirir.
|
|
2- |
Türkçenin ses, biçim, anlam, söz dizim ve kullanım bilgisine sahiptir ve bunu dil bilgisi öğretimiyle ilişkilendirir.
|
|
3- |
Akademik ortamlarda Türkçe üstdili yazılı ve sözlü bağlamlarda etkili bir biçimde kullanır.
|
|
4- |
Türk ve dünya edebiyatının çeşitli dönemlerinde yaşamış yazar, şair ve yapıtlarını tanır.
|
|
5- |
Çocuk edebiyatının yazar, şair ve yapıtlarını tanıyarak çocuğa görelik ilkesi bağlamında değerlendirir.
|
|
6- |
Yazınsal ve yazınsal olmayan metin çözümlemeleri yapar ve bunu dil öğretimi ile ilişkilendirir.
|
|
7- |
Dil-kültür ilişkisi ile ilgili farkındalık sahibidir.
|
|
8- |
Eğitim tarihi, psikolojisi, felsefesi ve sosyolojisinin temel kavramları hakkında fikir sahibi olarak bu kavramlar üzerinde incelemeler, karşılaştırmalar ve ilişkilendirmeler yapar.
|
|
9- |
Atatürk ilke ve inkılaplarının gerekçelerini, süreçsel gelişimini ve önemini bilir.
|
|
10- |
Dil ve yazın eğitiminin yaklaşım, yöntem ve tekniklerini bilir.
|
|
11- |
Öğretim ilke ve yöntemleri, öğretim programları ve ölçme-değerlendirme bilgisini dil öğretimiyle ilişkilendirir.
|
|
12- |
Bireyin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişim ve öğrenme özelliklerini tanır ve öğretim süreciyle ilişkilendirir.
|
|
13- |
Bireysel farklılıklara duyarlı olarak öğrenme stratejilerini bilir ve buna uygun öğretim süreci tasarlar.
|
|
14- |
Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan bir öğretim süreci planlar.
|
|
15- |
Öğrenci çeşitliliğini kabul eder, çeşitliliğe uygun öğretim ortamı tasarlama bilgisine sahip olur.
|
|
16- |
Sınıf yönetiminde güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı kurar.
|
|
17- |
Türkçe dersi öğretim programına uygun ders kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
18- |
Türkçe dersinin amaçlarını ve içeriğini; öğrencilerin yaş, ilgi, gereksinim ve düzeylerine göre tasarladığı veya uyarladığı materyallerle kazandırma donanım ve becerisine sahiptir.
|
|
19- |
Dil eğitimi ile ilgili okul içi-okul dışı mesleki gelişim etkinliklerine katılır; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
|
20- |
Dil becerilerine ve dil bilgisi öğrenme alanına yönelik etkinlikler geliştirir.
|
|
21- |
Öğretim sürecini dil öğretimi bakımından çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
|
|
22- |
Öğrenci gelişim durumunu çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
|
|
23- |
Öğretim sürecinde karşılaştığı sorunları bireysel ya da bir grup ile iş birliği içinde sorumluluk alarak tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm sunar.
|
|
24- |
Öğrenme ve edinim sürecinde amaca yönelik en etkili model, strateji, yaklaşım, yöntem ve tekniği seçer.
|
|
25- |
Türkçe Eğitimi ile ilgili bir çalışmayı (ders planı, materyal geliştirme, ders anlatma gibi) bağımsız ve gönüllü olarak yürütür.
|
|
26- |
Türkçe Eğitimi alanında elde ettiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
|
27- |
Dil eğitimi alanında kendisinin güçlü ve zayıf yönlerini belirler, öğrenen özerkliğini geliştirerek yaşam boyu öğrenmeyle alakalı olarak olumlu bir tutum sergiler.
|
|
28- |
Ulusal ve evrensel ölçekte gündemde yer alan olaylara ilişkin duyarlık gösterir, gelişmeleri takip eder ve sanatsal-kültürel faaliyetlere etkin olarak katılır.
|
|
29- |
Türkçe eğitiminde doğru ve kullanışlı bilgiye ulaşma yollarına başvurur, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
30- |
Ana dili ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ilgili paydaş ve kurumlarla işbirliği kurar, karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerilerinde bulunur.
|
|
31- |
En az bir yabancı dili A2/B1 (Avrupa Dil Portföyü-CEFR) düzeyinde kullanarak iletişim kurar.
|
|
32- |
Dünyadaki çeşitli kültürlere yönelik farkındalık sahibidir.
|
|
33- |
Sahip olduğu dış görünümünü, insan ilişkilerini ve toplumsal yaşamını etik, bilimsel ve kültürel ve demokratik değerlere uygun bir biçimde düzenleyerek yaşadığı topluma örnek olur.
|
|
34- |
Kişiler ve kurumlar arası etkileşim kurarak güvenli sınıf ve okul ortamı kurulmasında ve bu ortamın sürdürülmesinde etkin rol alır, çevre koruma ve iş sağlığı ve güvenliği hususunda yeterli bilince sahiptir.
|
|
35- |
Millî Eğitim Temel Kanunu’nda yer alan çeşitli ulusal ve evrensel duyarlıkların ve değerlerin bilincine sahiptir.
|
|
36- |
Türk Eğitim sistemini ve Millî Eğitim Bakanlığının işleyişini tanır; bu kurumların çalışma kültürü (okul yönetimi, zümre çalışmaları, okul-aile işbirliği) hakkında bilgi elde eder.
|
|
37- |
Uzaktan dil öğretiminde yararlanılan çeşitli bilgi ve iletişim teknolojilerini tanıyarak bunları etkin bir biçimde kullanır.
|
|
38- |
Sanatsal ve kültürel etkinliklerin önemini bilir, bunları destekler ve katılım gösterir..
|
|
39- |
Türk tarihi ve kültürü, Atatürk’ün düşünce dünyası ile ilgili duyarlılık sahibidir ve bu duyarlığını öğretim sürecine yansıtır.
|
|
40- |
Çoklu okuryazarlık becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
6
|
24
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
3
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Eğitim Sosyolojisiyle ilgili tüm kitaplar
|
Ders ile ilgili dosyalar
|
|
İndir
| | Dersle ilgili yazılı ve görsel materyallar ERUDM üzerinden paylaşılmaktadır. |
|
İndir
| | ERUDM üzerinden paylaşılmaktadır |
|
|