Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HUKUK FELSEFESİ VE SOSYOLOJİSİ |
Birinci düzey |
HK219 |
Zorunlu |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN BODUR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Harun BODUR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Gör Beyza Katırcıgil
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze, Teorik Anlatım ve Tartışma
|
Dersin amacı
|
“Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi” dersinin ana ereği hukuk felsefesinde ve hukuk sosyolojisindeki başlıca konuları ve teorileri tanıtmak ve tetkik etmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders hukuk kavramını farklı boyutlarıyla birlikte felsefe ve sosyoloji açısından incelemektedir. Bu kapsamda, şu konular tartışılacaktır: hukuk kuramı ve hukuk felsefesi tarihi; hukuk hakkındaki başlıca konular: adalet, cezalandırma, haklar, hukuk ve ahlak; sosyolojik teoriler ve hukuk sosyolojisinde ana konular; hukuk ve toplum, hukuk ve toplumsal düzen, hukuk ve ideoloji, hukuk ve kültür, vb.
|
1- |
Hukuk Felsefesine Giriş
|
2- |
Doğal (Tabii) Hukuk Kuramı I
|
3- |
Doğal (Tabii) Hukuk Kuramı II
|
4- |
Tarihçi Hukuk Okulu; Faydacılık ve Hukuk Kuramı
|
5- |
Geleneksel Hukuki Pozitivizm
|
6- |
Modern Hukuki Pozitivizm
|
7- |
Hukuki Realizm: Amerikan ve İskandinav
|
8- |
Marksist Hukuk Kuramı
|
9- |
Çağcıl Hukuk Felsefesi I: Lon L. Fuller, John Finnis, Ronald Dworkin
|
10- |
Çağcıl Hukuk Felsefesi II: R. Nozick, J. Habermas, John Rawls
|
11- |
Çağcıl Hukuk Felsefesi Tartışmaları III: Eleştirel Hukuk Çalışmaları, Postmodernizm ve Hukuk, Feminist Hukuk Kuramı
|
12- |
Hukuk Felsefesinin Ana Konuları: Hukuk ve Ahlâk, Haklar, Cezalandırma, Adalet vb.
|
13- |
Sosyolojiye ve Hukuk Sosyolojisine Giriş
|
14- |
Sosyolojik Araştırma, Metodoloji ve Hukuk Sosyolojisi
|
15- |
Hukuk Sosyolojisinde Sosyolojik Düşünceler ve Teoriler
|
16- |
Hukukun İşlevleri ve Toplum
|
17- |
Hukuk ve Toplumsal Düzen
|
18- |
Kültür, Uyuşmazlık ve Hukuk
|
19- |
İdeoloji, Toplumsal Değişme ve Hukuk
|
20- |
Pratik Hukuk Sosyolojisi
|
1- |
Öğrenciler hukuk felsefesindeki ve hukuk sosyolojisindeki başlıca yaklaşımları, düşünce okullarını, isimleri, çatışmaları tanımakta ve anlamaktadır.
|
2- |
Öğrenciler hukuk, hukuk sistemi ve hukuki kavramlar ile konular ile ilgili felsefi ve sosyolojik bakış açısı ile tanışacaktır.
|
3- |
Öğrenciler, eski zamanlardan postmodern döneme değin hukuk felsefesi, hukuk kuramı ve hukuk sosyolojisi dahilindeki temel konulara, sorunlar hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
4- |
Uygulamalı hukuk sosyolojisi ve sosyolojik araştırmalar ile öğrenciler farklı bakış açılarından hukuk ve toplum ilişkisini tartışacak ve eleştirecektir.
|
5- |
Öğrenciler hukukun doğası, hukuk sistemi ve toplum üzerinde düşünceler tarihinin eleştirel bir kavrayışını geliştirebileceklerdir.
|
6- |
Öğrenciler hukuk felsefesinin ve hukuk sosyolojisinin temel kavramlarını ve problemlerini tartışacaktır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Adnan GÜRİZ, Hukuk Felsefesi, 9. b., Siyasal Kitabevi, Ankara, 2011.
Yasemin IŞIKTAÇ, Hukuk Felsefesi, 3. b., Filiz Kitabevi, İstanbul, 2010.
Ahmet Halûk ATALAY (Editör), Çağdaş Hukuk Felsefesine Giriş, Teknik Yayıncılık, İstanbul, 2004.
Raymond WACKS, Hukuk Felsefesine Kısa Bir Giriş, Çev.: Engin Arıkan, Tekin Yayınevi, İstanbul, 2013.
Ülker GÜRKAN, Hukuk Sosyolojisine Giriş, 6. b., Siyasal Kitabevi, Ankara, 2013.
Mehmet Tevfik ÖZCAN, Hukuk Sosyolojisine Giriş, 4. b., XII Levha Yayıncılık, İstanbul, 2011.
Yasemin IŞIKTAÇ, Hukuk Sosyolojisi, 3. b., Filiz Kitabevi, İstanbul, 2014.
CAN Cahit, Hukuk Sosyolojisinin Antropolojik Temelleri ve Genel Gelişim Çizgisi, 3. b., Siyasal Kitabevi, Ankara, 2011.
Hamide TOPÇUOĞLU, Hukuk Sosyolojisi Dersleri (Sosyoloji Açısından Hukuk) Cilt:I, 3. b., AÜHFY., İstanbul, 1969.
Hamide TOPÇUOĞLU, Hukuk Sosyolojisi (I. ve II. Cilt Özetleri-Teksir), 1983-84.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi ile ilgili dergilerde çıkan makaleler, ayrıca alanda yayınlanan kongre ve sempozyum bildirileri yardımcı kaynak olarak kabul edilmektedir.
|
|