Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > MANTIK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MANTIK Birinci düzey İLH314 Zorunlu 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Arapça
Koordinatör PROF. DR. AHMET KAYACIK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. AHMET KAYACIK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araş.Gör. Emrah Alagaş
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze Anlatım, Tartışma, Örneklem ve Alıştırma.
Dersin amacı Doğru düşünmenin kurallarını, düşünceyi doğru ifade etmeyi öğretmek; düşünmede yanlışa düşmekten koruyacak bir beceriyi kazandırmak; klasik mantık konularını ve kavramlarını tanıtmak.
Dersin tanımı Klasik Mantık konularını içerir.

Dersin içeriği
1- Mantık İlmi, Konusu, Amacı, Yararı Ve Diğer İlimlerle İlişkisi
2- Dil Düşünce Ve Varlık
3- Mantıkta Özdeşlik Tümellik Ve Surilik
4- Beş Tümel, Kategoriler, Tanım-Betim
5- Önermeler Ve Türleri
6- Önermelerin Niteliği, Niceliği Ve Kipliği
7- Yüklemi Nicelikli Önermeler (Münharifât)
8- Önermelerin Çelişiği Ve Döndürülmesi
9- Kanıtlamalar, Kıyas Ve Türleri
10- Şartlı Kıyaslar
11- Bilimsel Kanıt-Burhan
12- Bilimsel Kanıt-Burhan (Devam)
13- Cedel (Topikler)
14- Muğalata (Sofistik Deliller)
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kavramların çeşitliliğini fark eder.
2- Bazı kavramların diğerlerini kapsadığını görür.
3- Bir konuya yüklem olabilecek ya da olamayacak sözleri ayırt edebilir.
4- Çelişik hükümler vermeme konusunda dikkatli davranmanın önemini kavrar.
5- Sahip olduğu bilgilerin hangi şartlarda yeni bilgilere ulaştıracağını öğrenir.
6- Kesin bilgiye ulaştıran çıkarımlar ile zan ifade eden bilgilere ulaştran çıkarımları ayırteder.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     61
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İbrahim Emiroğlu, Klasik Mantığa Giriş; Necati Öner, Klasik Mantık
Yardımcı Kaynaklar A. Cevdet Paşa, Mi’yar-ı Sedât; Ebheri, İsagûcî; Necip Taylan, Ana hatlarıyla Mantık; Şafak Ural, Temel Mantık; Doğan Özlem, Mantık; Teo Grünberg, Felsefe ve Felsefi Mantık Yazıları; Doç. Dr. Ruhattin YAZOĞLU, Doç Dr. Tuncay İMAMOĞLU, Klasik Mantık

Ders ile ilgili dosyalar