Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ VEDAT ÇOLAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ VEDAT ÇOLAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK-UYGULAMA
|
Dersin amacı
|
Sanatsal yanı olan exlibris uygulamalarıyla; yaratıcılık,tasarım gücü,buluş yeteneği, renk ve biçim duyarlılığı, titiz ve dikkatli çalışma gibi özelliklerin aşılanması ve kişiliğe uygun bir resim dili oluşturmayı amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders değişik teknikleri kapsamaktadır. Öğrenciler anlamlı formlar keşfetmekte ve özgünbaskı tarihi sırasında farklı baskı teknikleri öğrenmekte ve daha gelişmis dijital ve fotografik süreçlerle birleştirmektedir. Öğrenciler bu süreçte asetat üzerine elle çizim, fotokopi, lithofilm ve ayırım sağlayan Photoshop gibi bilgisayar proğramları ile değişik yollar öğrenmektedirler. Öğrenciler bu yöntemleri kullanarak fotoğraf, desen,resim ve grafik çizimleri gibi alanlarda da deneyime ve cesarete sahip olurlar.
|
1- |
Ekslibrisin tanıtılması. Özgün baskı çeşitleri ve baskı teknikleri hakkında genel bilgi verilmesi. Exlibris örneklerin gösterilmesi.
|
2- |
Ekslibris çeşitlerinin tanıtılması ve tarihi gelişiminin açıklanması. Baskıda kullanılan malzemelerin, araç-gereçlerin ve makinelerin tanıtılması.
|
3- |
Baskıda işlem sırasının tanıtılması. Baskı alanı ve kağıt boyutlarının tespit edilmesi.
|
4- |
Tek renkli bir ekslibris için çalışma eskizlerinin hazırlanması.
|
5- |
Seçtikten sonra basılacak eskize göre baskı tekniğin belirlenmesi.
|
6- |
Baskı kalıbının hazırlanması. Baskı kağıtlarının hazırlanması.
|
7- |
SINAV HAFTASI
|
8- |
SINAV HAFTASI
|
9- |
Tek renkli ekslibrisin gerçekleştirilmesi. Baskı sonrası çalışma alanının temizlenmesi.
|
10- |
En az üç ekslibris (çok renkli) için eskizlerin hazırlanması.
|
11- |
Baskı tekniğin belirlenmesi ve hazırlıkların yapılması. Baskı kağıtlarının hazırlanması.
|
12- |
Baskı sırasına göre kalıpların hazırlanması. Birinci ekslibris baskısının gerçekleştirilmesi.
|
13- |
Diğer ekslibris baskılarının gerçekleştirilmesi. Baskı sonrası çalışma alanının temizlenmesi.
|
14- |
Diğer ekslibris baskılarının gerçekleştirilmesi. Baskı kağıtlarının numaralanması ve atölyenin temizlenmesi.
|
15- |
Diğer ekslibris baskılarının gerçekleştirilmesi. Baskı kağıtlarının numaralanması ve atölyenin temizlenmesi
|
16- |
FİNAL HAFTASI
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Özgün baskı tekniklerini öğrenmek ve gerektiğinde anlatabilme
|
2- |
Ekslibris yapımında kullanılan teknikleri bilme ve anlatabilme
|
3- |
Ekslibrisin özelliklerini bilme ve doğru olarak gerçekleştirebilme
|
4- |
Özgün tasarımlara ulaşma
|
5- |
Baskı atölyesinde bulunan araç-gereçleri kullanabilme
|
6- |
Atölye çalışma düzenini bilme, dikkatli ve temiz çalışmayı öğrenme
|
7- |
Baskı ile çoğaltma çeşitlerini bilme ve tek tip çoğaltmayı öğrenme
|
8- |
Edisyonu bilme ve doğru uygulayabilme
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Özgün düşünme: Verilen bir ödev veya kendi projesi için bireysel veya takım çalışmasında kullanılmak üzere özgün düşünceler geliştirebilme, kavram, teklif, çözüm ve kanıt üretebilme,
|
|
2- |
Yeni fikir üretme: İnceleme, araştırma, görselleştirme ve hayal etme süreçlerinde ıraksak ve yakınsak düşünme yeterliliği gösterebilme, orijinal ve yeni bakış açısı sunan fikir üretebilme,
|
|
3- |
Etkinlik yönetme: Bir etkinliğin başlangıcından sonucuna kadarki süreçlerini; amaca uygun malzeme, yöntem, teknik ve ortamı seçebilme, düzenleme ve yönetme becerilerini gösterebilme
|
|
4- |
Taslama, tasarı, tasarıma ulaşma: Fikir üretiminden sonuç üretimine işe kadar, çalışmanın tüm süreçlerini yönetebilme ve hedeflenen sonuca ulaşabilme,
|
|
5- |
Üretme motivasyonu kazanma: Girişimci ve üretken davranış biçimi kazanarak, çalışma tempo ve disiplini içinde üretkenlik gösterebilme,
|
|
6- |
Kendini Yönetme: Bağımsız düşünme, hedef oluşturma, üretim ve çalışma süreçlerini yöneterek, zamanında iş teslim edebilme disiplini geliştirebilme
|
|
7- |
Alan yazını takip etme: Alanın dil ve terminolojisine hakim olma; kendini geliştirmek ve güncel sanata hakim olabilmek için alan yazını takip edebilme,
|
|
8- |
Etik değerlere uyma: Eğitim sürecinde, sanatsal etkinliklerde ve gerçekleştirdiği sanat pratiklerinde, alan etiğine ve alan disiplinine sahip olabilme
|
|
9- |
Paydaşlarla iletişim kurma: Dış paydaşlarla iletişim etkinliklerine dahil olabilme, dış ve iç paydaşlarla ilişkiler, sanat tüketicisi, sanat piyasası, iş partnerleri ile takım çalışmaları gerçekleştirebilme,
|
|
10- |
Çağdaş teknolojileri kullanma: Farklı ve çağdaş teknolojileri etkili şekilde kullanabilme, bu teknolojilerin kullanıldığı çalışmalara dahil olabilme,
|
|
11- |
Disiplinler arası çalışmalar yapma: Güncel sanat pratiklerinde disiplinler arası çalışmalarda yer alabilme, disiplinler arası yaklaşım ve yöntemleri kullanabilme,
|
|
12- |
Eleştirel yaklaşım: Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yeni bilgileri, farklı uygulamaları kavrama ve analiz edebilme; alan araştırmalarını değerlendirebilme, özgün eleştiri geliştirebilme,
|
|
13- |
Grup çalışması yapma: Alan dahilinde ziyaretler, sanat etkinlikleri gibi faaliyetlerde grup çalışması içinde görev alabilme, işbirliği yapabilme, iletişim kurabilme
|
|
14- |
İfade: Fikir ve üretimlerini görsel, yazılı, sözlü, ifade edebilme, geri dönütleri kullanarak fikrini ya da üretimini geliştirebilme,
|
|
15- |
Çalışma disiplini ve gelişme azmi: Alanda disiplinli çalışmaya ve kendini geliştirmeye istekli ve açık olabilme. Kendine hedefler belirleme, hedefleri doğrultusunda çalışma azmi gösterebilme; alanda gelişimine katkı sağlayacak süreçlere dahil olma ve bunların sürekliliğini sağlayabilme,
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
1
|
10
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Hasip Pektaş - Exlibris, AED , 2003
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Katalog -1.Uluslararası Exlibris Yarışması Sergisi – Ankara 2003, Ankara Exlibris Derneği
-AED Bülteni, 1/5 Sayıları, Ankara Exlibris Derneği Yayınları
-Hasan Pekmezci -Tüm Yönleri ile Serigrafi İpekbaskı , İlke Yayıncılık, Ankara, 1992
-Güler Akalan -Gravür, Kaleseramik Sanat Yayınları, 2000
-Harry Hiett-H.K.Middleton -Silk Screen Process Productuon, Blandford Press Limited, London, 1960
-Meliha/Ferit Özgirgin -Boyama ve Baskı Teknolojisi , MEB Basımevi, İstanbul, 1987
-Tim Mara -Screen Printing , Tomas and Hudson, London, 1979
-Jules Heller -Printmaking Today , Holt Rinehart and Winston Co. USA, 197
-Steve Hoskins -Water-based Screenprinting, A&C Black, London, 2001
-Jane Stobart -Printmaking for Beginners, A&C Black, London, 2003
-Rosemary Simmons -Dictionary of Printmaking Terms, A&C Black, London, 2002
|
|