Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUHAMMED İBRAHİM BAHTİYARİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUHAMMED İBRAHİM BAHTİYARİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı bitkisel kaynakların tekstil terbiyesinde kullanım olanakları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Ders kapsamında bitkisel kaynaklardan elde edilen kimyasal yapıların tekstil terbiyesinde kullanım olanaklarının anlatılması planlanmaktadır. Bu kapsamda bitkisel kaynaklardan elde edilen yapıların tekstil materyallerinin renklendirilmelerinde ve fonksiyonelleştirilmelerinde kullanımına yönelik uygulama ve çalışmalar anlatılacaktır.
|
1- |
Tekstil Terbiyesinde Bitkisel Kaynakların Kullanımının Güncel Gerekçeleri
|
2- |
Tekstil Terbiyesinde Bitkisel Kaynakların Kullanımına Yönelik Tarihsel Süreç ve Beklentiler
|
3- |
Tekstil Terbiyesinde Kullanılan Bitkisel Kaynaklar ve Sınıflandırılmaları
|
4- |
Bitkisel Kaynaklara uygulanan Ekstraksiyon Yöntemleri
|
5- |
Bitkisel Kaynakların Renklendirmede Kullanımı
|
6- |
Bitkisel Kaynakların Renklendirmede Kullanımı - Doğal Boyamacılık
|
7- |
Bitkisel Kaynakların Renklendirmede Kullanımı - Doğal Boyamacılık
|
8- |
Bitkisel Kaynakların Renklendirmede Kullanımı - Doğal Baskıcılık
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
Bitkisel Kaynakların Tekstil Materyallerinin Fonksiyonelleştirilmesinde Kullanımı
|
11- |
Bitkisel Kaynakların Tekstil Materyallerinin Fonksiyonelleştirilmesinde Kullanımı – UV-Koruyuculuk
|
12- |
Bitkisel Kaynakların Tekstil Materyallerinin Fonksiyonelleştirilmesinde Kullanımı – Anti-mikrobiyallik
|
13- |
Bitkisel Kaynakların Tekstil Materyallerinin Fonksiyonelleştirilmesinde Kullanımı – Anti-mikrobiyallik
|
14- |
Bitkisel Kaynakların Tekstil Materyallerinin Fonksiyonelleştirilmesinde Kullanımı – Kozmetik Tekstiller
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tekstil Terbiyesinde Bitkisel Kaynakların Kullanımına Yönelik Tarihsel Süreç hakkında bilgi sahibi olmak
|
2- |
Tekstil Terbiyesinde Bitkisel Kaynakların Kullanımına Yönelik mevcut durum hakkında bilgi sahibi olmak
|
3- |
Tekstil Terbiyesinde Bitkisel Kaynakların Kullanımına Yönelik beklentiler hakkında bilgi sahibi olmak
|
4- |
Bitkisel Kaynakların Renklendirmede Kullanımı hakkında bilgi sahibi olmak
|
5- |
Bitkisel Kaynakların Tekstil Materyallerinin Fonksiyonelleştirilmesinde Kullanımı hakkında bilgi sahibi olmak
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
|
|
2- |
İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
|
|
3- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
|
|
4- |
Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
|
|
5- |
Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
|
|
6- |
Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
|
|
7- |
Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
|
|
8- |
Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
|
|
9- |
Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
6
|
84
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Öğretim üyesinin ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Haji, A., Bahtiyari, M.İ., 2021. Natural compounds in sustainable dyeing and functional finishing of textiles. In: Ibrahim N., Hussain C.M. (Ed.), Green Chemistry for Sustainable Textiles, Modern Design and Approaches, Woodhead Publishing - Elsevier Ltd., Duxford, pp.191-203.
- Akçakoca Kumbasar, E. P. (Eds.), 2011, Natural dyes, InTech, Croatia. pp. 29-56 (ISBN 978-953-307-783-3).
- Bechtold T. and MussakR., 2009, Hand Book of Natural Colorants. 1st edn. ed. UK:John Wiley and Sons. (ISBN: 978-0-470-51199-2).
- Karadağ, R., 2007, Doğal Boyamacılık, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü, Geleneksel El Sanatları Ve Mağazalar İşletme Müdürlüğü, Ankara.
-Konu ile ilgili uluslararası makaleler
|
|