Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Tekstil Mühendisliği (y.l.) > GİYSİ VE KUMAŞ KONFORU
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GİYSİ VE KUMAŞ KONFORU İkinci düzey TEM 543 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SÜMEYYE ÜSTÜNTAĞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ SÜMEYYE ÜSTÜNTAĞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Öğrencilerin önceden öğrendiği tekstil bilgileri ile ders kapsamında yeni öğrendiği bilgileri harmanlayarak çok yönlü ve karmaşık bir konu olan giysi konforunu değerlendirme, analiz etme ve istenen konfor özelliklerine sahip giysiler tasarlayabilme becerilerini kazanabilmelerini amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı İnsan-giysi-çevre etkileşimleri, giysi konforunun bileşenleri, giysi konforunu etkileyen faktörler ve giysi konforu test yöntemleri hakkında bilgiler vermek ve test sonuçlarını yorumlama becerisi kazandırmak.

Dersin içeriği
1- Konfor kavramı, Konfor veya konforsuzluğu nasıl algılıyoruz, Giysi konforuna giriş
2- Giysi konforunun tanımı ve önemi, Tüketicilerin giysilerden beklentileri ve giysi konforu algısı
3- Giysi Konforunun sınıflandırılması, Psikolojik Konfor
4- Fiziksel konfor, Fiziksel konforu etkileyen giysi parametreleri, Vücut hareket konforu
5- Termofizyolojik Konfor, Vücut termoregülasyon mekanizması
6- Termofizyolojik konforu etkileyen faktörler; Çevre parametreleri ve İnsan paramatreleri
7- Termofizyolojik konforu etkileyen giysi parametreleri
8- Tekstil Materyallerinde Meydana Gelen Isı Transfer Mekanizmaları
9- Termofizyolojik Konfor Parametreleri; Isı geçiş Özellikleri, Su buharı geçiş özellikleri,
10- Termofizyolojik Konfor Parametreleri; Sıvı iletim özellikleri, Hava geçirgenliği
11- Giysi ve kumaş konforunu belirlemek için kullanılan subjektif test yöntemleri
12- Giysi ve kumaş konforunu belirlemek için kullanılan objektif test yöntemleri
13- Giysi ve kumaş konforu ile ilgili yapılan bilimsel çalışmaların imcelenmesi
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Konfor kavramı ve konforu etkileyen temel faktörler hakkında bilgi edinilmesi
2- Tüketicilerin giysi ve kumaş konforu ile alakalı beklentileri, tutum ve becerileri hakkında farkındalık kazanma
3- Konfor algı mekanizmasının öğrenilmesi
4- Farklı konfor türlerinin öğrenilmesi ve giysi ile bu konfor türleri arasındaki ilişkiyi analiz edebilme
5- Subjektif ve objektif giysi ve kumaş konforu test yöntemlerini öğrenilmesi
6- Hammadde, üretim yöntemi ve kumaş yapısının tekstillerin konfor özelliklerine etkilerini değerlendirme, analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma
7- incelenen güncel yayınların bulgularını analiz edebilme
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Tekstil Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
2- Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
3- Değişik disiplinlere ait bilgileri Tekstil Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
4- Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
5- Tekstil mühendisliği uygulamalarında son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
6- Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
7- Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
8- Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
9- Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
10- Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 1 7
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 3 1 3
Toplam iş yükü     69
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders Notu
Yardımcı Kaynaklar 1. Ebru Akgün Girgin, 2019, Kadın Bluzlarında Kullanılan Dokuma Kumaşların Duyusal Konfor Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. 2. Şadi Kahya, 2019, Denim Kumaşlarda Seçilmiş Konfor Ve Performans Özelliklerinin Optimizasyonu, Yüksek Lisans Tezi, Adana. 3. Esra Taştan Özkan, 2018, Farklı Hammadde Ve Örme Yapılarındaki Sporcu Giysilerinin Termofizyolojik Konfor Ve Aerobik Performans Özelliklerinin Araştırılması, Doktora Tezi, Bursa. 4. Sadaf Abbası, 2017, Kabartma Desenli Örme Kumaşların Fiziksel Ve Isıl Konfor Özellikleri Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, İzmir. 5. İnci Güleyüpoğlu, 2017, Tekrarlı Yıkamanın Seçilmiş Örme Kumaşların Termofizyolojik Konfor Özellikleri Üzerine Olan Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri. 6. Özlem Demir, 2016, Luxıcool Elyafı Kullanımının Kumaş Konfor Özelliklerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Denizli. 7. Yeliz Morgil, 2015, Havlu Örme Çorapların Isıl Konfor Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 8. Gizem Celep, 2015, İçi Boş İpliklerden Elde Edilmiş Tekstil Mamullerinin Konfor Özelliklerinin Modellenmesi Üzerine Yeni Bir Çalışma, Doktora Tezi, Uşak. 9. Sevim Yılmaz, 2015, Çok Katlı Erkek Giyiminde Isı Ve Nem Transferi Konfor Özellikleri, Doktora Tezi , İzmir. 10. Büşra Şahin, 2014, Enine Kesitleri Farklı Polyester Ve Selülozik Elyaflardan Üretilmiş Örme Kumaşların Konfor Özelliklerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri. 11. Elif Yılmaz, 2014, Dermatolojik Faktörler Açısından Giyim Konfor Ve Estetik Bakım Değerleri Yüksek, Kozmetik Bileşen İçerikli Giysi Modelleri Geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, İzmir. 12. Pınar Çavdaroğlu, 2013, Dikişsiz Yuvarlak Örme Makinelerinde Üretilen İçlik Kumaşların Konfor Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 13. Derya Uysaltürk, 2013, Viloft/Pamuk Ve Viloft/Polyester Karışımlı İplik Özelliklerinin Ve Örme Kumaş Termofizyolojik Konfor Özelliklerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri. 14. Sena Terliksiz, 2012, Sandviç Kumaşların Termal Konfor Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 15. Sinem Bilgin, 2011, Geliştirilen Yuvarlak Örme Sandviç Kumaşların Elektromanyetik Kalkanlama Ve Termofizyolojik Konfor Özelliklerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri. 16. Melik Taha Kiraz, 2012, Süt Lifinden Yapılan Kumaşların Performans Ve Konfor Özelliklerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 17. Ozan Parer, 2011, Denizli’de Tekstil Sektörüne Yön Veren Ev Tekstillerđnde Konfor Çalısmaları, Yüksek Lisans Tezi, Denizli. 18. Hande Gül Yüksel, 2010, Subjektif Konfor Değerlendirmeleri İle Laboratuvar Testleri Arasındaki İlişkiler, Yüksek Lisans Tezi, İzmir. 19. Elif Arı, 2010, Polyester/Yün Karışmı Dokuma Kumaşların Konfor Özelliklerinin Kes-F Sistemi İle Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Adana. 20. Sibel Kaplan, 2009, Kumaşların Mekanik Özelliklerinden Ve Geçirgenlik Özelliklerinden Yararlanılarak Giysi Konforunun Tahminlenmesi, Doktora Tezi, İzmir.

Ders ile ilgili dosyalar