Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HUKUK METODOLOJİSİ |
Birinci düzey |
SHK233 |
Seçmeli |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN BODUR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Dr. Harun BODUR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Beyza KATIRCIGİL
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik olarak verilmektedir. Teorik kısım tamamlandıktan sonra öğrencilerle derste pratikler ve uygulama örnekleri yapılmaktadır. (Teorik anlatım ve pratik uygulama
|
Dersin amacı
|
Hukuku metodolojik açıdan incelemek, hukuk normu, kurallar hıyerarşisi pozitif hukukun uygulanması, hukuk-mantık ilişkisinin öğrenilmesi, hukukun temeli hakkında bilgi verilmesi, hukuk probleminin analizi vb. konuları öğrenmek
|
Dersin tanımı
|
Hukuk normunun mantıki analizinin nasıl yapılacağı; kıyas, yorum, hakimin boşluk doldurması gibi konular ile genel olarak sosyal bilimlerde metot problemi hakkında bilgi verilmektedir. Bunun yanı sıra hukuki problemi çözmeyi sağlayacak kaynaklara ulaşma ve bunları yorumlama yöntemleri gibi konular işlenir.
|
1- |
Formel ve İçeriksel Doğruluk Kavramları
|
2- |
Tümevarım ve Tümdengelim Metodlarının Kanıtlamada Kullanılması
|
3- |
Doğa Bilimleri ve Sosyal Bilimler Metod Farklılıkları
|
4- |
Hukukun Kökeni ve Temellendirilmesi
|
5- |
Antitomik İlişkiler(Geçerlilik,Etkinlik ve Adalete Uygunluk Kriterleri)
|
6- |
Hukuk Normunun Dilsel ve İçeriksel İrdelenmesi - Hukuk-Dil İlişkisi Problemler
|
7- |
Mantık Sisteminin Temel İlkeleri (Özdeşlik, Değişmezlik - Üçüncü Halin Olmazlığı)
|
8- |
Kavram ve Önerme Türleri
|
9- |
Mantığın Hukukta Kullanımı
|
10- |
Kıyas Türleri ve Hukukta Uygulanması
|
11- |
Hukuk Normunun Tipleri-Uygulamada Hukuk Normları
|
12- |
Yorum Türleri ve Uygulaması
|
13- |
Pozitif Hukukun Uygulanması
|
14- |
Hukukun Genel İlkeleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Diğer derslerde öğrenilen teorik bilgi ile somut olayı çözebilmeyi sağlayacak hukuk metodolojisi bilgisini kazanır.
|
2- |
Bir olguyu kanıtlamada tümevarım ve tümdengelim metodlarını kullanabilmeyi öğrenir.
|
3- |
İddia ve savunmanın dayanağı olan hukuki ilişkiyi analiz edebilir.
|
4- |
Kendisine anlatılan bir olayı şematize ederek çözümleme yöntemini öğrenir.
|
5- |
Tarafın kendisine anlatmış olduğu olaylardan hangilerinin uyuşmazlığın çözümü için önemli olduğunu tespit etme yollarını kavrar.
|
6- |
Somut olaya uygulanabilecek olan birden çok hukuki düzenlemeden tarafın en lehine olanı seçebilmeyi öğrenir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
52
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ertuğrul UZUN, Hukuk Metodolojisinin Sorunları, Nora Kitap.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
ERNEST E.HIRSCH, PRATİK HUKUKTA METOT, BATIDER YAYINLARI,ANKARA, 2018, 8. BASKI, Ali Nazım Sözer, Hukukta Yöntembilim, Beta Yayınları, İstanbul 2015; Abdullah Demir, Hukuk Metodolojisi, Astana Yayınları, 2016; Yasemin Işıktaç/Sevtap Metin, Hukuk Metodolojisi, Filiz Yayınevi, İstanbul, 2016 5. Baskı.
|
|