Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇİZİM VE TASARIM 1 |
Üçüncü düzey |
SER 103 |
|
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul bulunmamaktadır
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHTAP MORKOÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHTAP MORKOÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik / Uygulamalı – Ders süreç takibi ve sonuç değerlendirmesi şeklinde teorik bilgi ve uygulamaya dayalı yürütülecektir. Süreç takibi ve haftalık çalışmalar gerektirdiğinden devam zorunluluğu vardır. Devam muafiyeti olanlar da her hafta işlenen konu ve süreç değerlendirmesine tabi olacakları için ders sorumluluklarını (haftalık ödev, proje, tasarım v.b.), ders sorumlusu ile koordineli olarak sürdürmeleri gerekmektedir.
|
Dersin amacı
|
Güzel sanatlar pratiğini temellendirme amacıyla, tarihsel sürecin teorik ve uygulamalı olarak aktarılması, temel çizim becerisi ve üretim pratiklerinin kazanılması.
|
Dersin tanımı
|
Herhangi bir nesnenin, konunun, bir düşüncenin çizgisel anlatımla betimlenebilmesi için gereken yetkinlikleri sağlayan ders.
|
1- |
(Hazırbulunuşluk Anket uygulaması)
Malzeme temini bilgisi, ders içeriği ve atölye işleyişi hakkında bilgi, atölye kuralları, çizimlerden örnekler gösterme.
Her hafta takip edilecek çizim defteri hakkında bilgi verilmesi.
|
2- |
Objelerden oluşturulan kompozisyonun karakalem çizimine başlanması. İki boyut eser üretme üzerine kriterler; kağıdı kullanma, kompozisyon kuralları, oran orantı, ton vs anlatımı. Ders süresi boyunca her öğrenciye bire bir çizim metodu gösterme.
Bir sonraki ders için her öğrencinin sevdiği bir sanatçı ve kara kalem deseni üzerine araştırma yapması ve kısa sunumu.
|
3- |
Objelerden oluşturulan kompozisyonun karakalem çizimi
Her öğrencinin sevdiği bir desen ve sanatçısı üzerine sunumu.
|
4- |
Canlı modelle hızlı kısa süreli çizimler. Belirlenen pozda uzun çizim. Işık-gölge ve hacim verme çalışmaları.
|
5- |
Canlı modelle hızlı kısa süreli çizimler. Belirlenen pozda uzun çizim. Işık-gölge ve hacim verme çalışmaları.
|
6- |
Canlı modelden portre çizimi; kurallar, kompozisyonlar. Işık-gölge ve hacim verme çalışmaları.
|
7- |
Canlı modelden el ve ayak detay çizimi. Işık-gölge ve hacim verme çalışmaları. Süreç değerlendirme 1
|
8- |
VİZE SINAV HAFTASI (Sınav haftasının yeri değitirilebilir)
|
9- |
Ders süresince her bir öğrencinin her beş dakikada bir yer değiştirerek birbirinin çizimini tamamlaması. Amaç aynı pozun farklı açılardan gözlenmesi, birbirinin çizimine eleştiri verilmesi
|
10- |
Model pozu üzerinden bütünü görme çalışmaları. Mürekkep ve fırça ile lavi tekniği, Detaylar yerine hareketin ve dinamiğin ortaya çıkarılması.
|
11- |
Model çiziminde renk kullanımı. Renkli kalemler, pastel boyayla çizim üzerinden renk bilgisine giriş.
|
12- |
Ders süresince her bir öğrencinin her beş dakikada bir yer değiştirerek birbirinin çizimini tamamlanması. Her bir öğrenci farklı renkte kalem kullanarak birbirinin çiziminde renk kriterinin araştırmasını yapar.
|
13- |
Canlı model çiziminde gri tonlarında renkte kağıt kullanımı. Işığın etkisi-kontrast üzerine konuşma.
|
14- |
Canlı modeli mekanla bütünleyerek çizim çalışmaları. Perspektif çalışmaları.
|
15- |
Hızlı kısa çizimler. Çizim defterleri kontrolü Süreç değerlendirme 2
|
16- |
FİNAL HAFTASI Model çizimi, ders sonu, ödev ve çizim defterlerinin değerlendirilmesi anket uygulaması.
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
- Güzel sanatlar hakkında temel bir bilgi ve bağlamın uygulama ile ilişkisi hakkında temel bilgi sahibi olur.
|
2- |
- Çizim yöntemleri hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur.
|
3- |
-Kullanılan malzeme ve uygulama hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur.
|
4- |
-Analitik, eleştirel ve yansıtıcı becerileri temel düzeyde gösterir.
|
5- |
- Sanat eseri üretiminde yaratıcı ve pratik becerileri temel düzeyde gösterir.
|
6- |
- Fikirlerini iki ve üç boyutta; çizgisel, görsel ve hacimsel olarak temel düzeyde gösterir.
|
7- |
- Tamamlanmış deseni ele alarak geliştirme ve/veya dönüştürme sürecini temel düzeyde yeniden inşa eder.
|
8- |
-Kendi uygulama pratiği için bir bağlamın tanımlanmasıyla ilgili materyalleri temel düzeyde araştırır, toplar ve ayrıştırır.
|
9- |
- Bağımsız bir uygulama ve uygun araştırma materyalini belirleme, toplama, ayrıştırma ve uygulama becerisini temel düzeyde gösterir.
|
10- |
- Yöntemlerin ve materyallerin kullanımına, açık ve yaratıcı bir yaklaşım benimseyerek; pratik araştırma ve incelemeye temel düzeyde katılır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Nitelikli bilim insanı olur
|
|
2- |
Biyokimya ve klinik biyokimyada temel kavram ve kuramları kullanabilecek bilgi birikimine sahip olur
|
|
3- |
Bilimsel bir çalışmayı planlayıp yürütebilme
|
|
4- |
Bilim, insan ve hayvan etiğine uygun davranışları benimseme
|
|
5- |
Spektrofotometrik çalışmaları yürütebilme
|
|
6- |
Elektroforez çalışmalarını yürütebilme
|
|
7- |
Atomik absorpsiyon çalışmalarını yürütebilme
|
|
8- |
Eğitim ve öğretim becerisine sahip olur
|
|
9- |
Sorgulayıcı, araştırıcı ve gözlemci niteliklere sahip olur
|
|
10- |
Araştırma sonuçlarını yayın haline getirmeyi öğrebilme
|
|
11- |
Karşılaşılan problemlere çözüm üretebilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
1
|
7
|
Ödevler
|
6
|
2
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
87
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
6
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Sanatın temelleri (Yazar: Robert E. Stinson , David L. Cayton , Otto G. Ocvirk, Philip R. Wigg , Robert O. Bone)
2- Görme Biçimleri (Yazar: John Berger)
3-Çizimin Sırları 12-Temel Karakalem Teknikleri (Yazar: Barrington Barber)
4-Büyük Çizim Kitabı (Yazar: Andras Szunyoghy)
|
|