Giriş | English

Lisans > Eczacilik Fakültesi > Eczacilik > KOZMETİKLER VE FİTOKOZMETİKLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KOZMETİKLER VE FİTOKOZMETİKLER Birinci düzey ALA 504 Seçmeli 9 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. ÇİĞDEM YÜCEL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ÇİĞDEM YÜCEL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Bu derste öğrencilere, meslek yaşamlarında sıklıkla karşılaşacakları ancak Farmasötik Teknoloji ve Farmakognozi zorunlu derslerinde verilmeyen ve kozmetikte kullanılan bitkisel ürünler hakkında bilgi vermektir.
Dersin tanımı Kozmetik ve kozmesötik tanımları, derinin tanımı, antioksidan ürünler, peptid ve proteinler, koku maddeleri

Dersin içeriği
1- Kozmetiklere ve fitokozmetiklere ait genel bilgiler ve tanımlar
2- Türkiye’de ve dünyada yasal düzenlemeler
3- Kozmetiklerin sınıflandırılması
4- İlaç ve kozmetik malzemelerinin karşılaştırılması
5- Kozmetiklerin üretilmesinde kullanılan teknolojilerin genel prensipleri
6- Cilt bakımı amacıyla kullanılan kozmetikler ve fitokozmetikler
7- Ara sınav
8- Klasik kozmetik formülasyonlar
9- Dekoratif amaçla kullanılan kozmetikler ve fitokozmetikler
10- Saça ve kıla uygulanan kozmetikler ve fitokozmetikler
11- Ağız ve diş bakım ürünleri
12- Parfümler ve koku maddeleri
13- Kozmetiklerin ve fitokozmetiklerin güvenilirlik ve etkinlik testleri
14- Genel sınav
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kozmetik ve fitokozmetik madde ve preparatları sınıflandırabilmek, özelliklerini, formülasyonunu ve uygulanmalarını değerlendirebilmek.
2- Derinin özelliklerini, anatomisini ve işlevini öğrenmek. Deri, tırnak ve saç özelliklerini dikkate alarak, farklı tiplere uygun kozmetik madde ve preparatları tanımak.
3- Kozmetik amaçla kullanılan preparatların kararlılıklarını değerlendirebilmek, test sonuçlarını değerlendirerek, kozmetik amaçla hazırlanan preparatların kullanılıp kullanılmayacağına karar verebilmek.
4- Kozmetik madde ve preparatların cilt üzerindeki etkinlik ve güvenliklerini değerlendirebilmek.
5- Kozmetik ürünlerin analizlerinde kullanılan testleri öğrenmek, kullanılan aletleri tanımak ve analiz sonuçlarını değerlendirebilmek.
6- Kozmetik yasa ve yönetmeliklerini değerlendirebilmek, Türk yasa ve yönetmeliklerini inceleyerek Avrupa ve dünya yasa ve yönetmelikleri ile karşılaştırabilmek.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3- Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4- Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5- Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7- Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8- Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10- Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11- İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12- Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13- İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14- İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17- Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18- İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19- Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20- En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 4 20
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 2 10
Toplam iş yükü     90
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Dersler faklı kaynaklardan oluşturulacak sunumlar ve notlarla sürdürülecek olup, ders kapsamında tek bir ders kitabı takip edilmeyecektir.
Yardımcı Kaynaklar Kozmetik Formüller, Ed. Prof. Dr. Kasım Cemal Güven, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2008.

Ders ile ilgili dosyalar