Ön koşul dersleri
|
Öğrenci, lisansüstü programa kayıtlı olmalı ve bilimsel hazırlık dersinden başarılı olmalıdır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ÇİĞDEM KARAKÜKCÜ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Haftada üç saat teorik ders yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu derste, biyokimyaya giriş yapılmış olacak, biyomoleküller ve özellikleri tanımlanacaktır: Canlı organizmalarda hücresel komponentleri oluşturan molekül sınıfları (biyomoleküller)’nın tanımlanması, biyomoleküllerin kimyasal ve fiziksel özellikleri, biyomoleküller arasında oluşan hidrojen bağları ve hidrofobik etkileşimler ile elektrostatik ve diğer bağ çeşitlerinin yanı sıra, amino asit ve proteinlerin yapıları ve fonksiyonel özellikleri öğrenciye anlatılacaktır. Ayrıca, organizma için pH ve tampon kavramının üzerinde durulacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Sadece lisans üstü eğitim yapan öğrenciler, ders alabilirler.
Öğrencilerin derse devam mecburiyetleri vardır.
|
1- |
Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerde biyomoleküller ve biyomoleküllerin sınıflandırılması
|
2- |
Biyomoleküllerin genel özellikleri
|
3- |
Biyomoleküllerin genel özellikleri (bağ çeşitleri)
|
4- |
Suyun biyomoleküller üzerindeki etkisi
|
5- |
Suyun iyonizasyonu
|
6- |
6-pH kavramı, asit ve bazlar
|
7- |
Amino asitler ve sınıflandırılması
|
8- |
Amino asitlerin kimyasal özellikleri
|
9- |
Amino asitlerin fiziksel özellikleri
|
10- |
Peptidler, peptid bağının özellikleri, peptid sentezi
|
11- |
Proteinler, yapıları, kimyasal ve fiziksel özellikleri
|
12- |
Proteinlerin saflaştırılması ve primer yapılarının tayini (sekans analizi)
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerde bulunan biyomolekülleri öğrenecek, sınıflandırabilecek ve biyolojik özellikleri hakkında bilgi sahibi olacak. Böylece, canlı organizmalarda hücresel komponentlerin oluşumunu kavrayabilecek.
|
2- |
Biyomoleküllerin kendi içlerinde ve diğer moleküllerle nasıl bir araya geldiğini; biyomoleküller arasında oluşan bağ çeşitlerini (hidrojen bağları, iyonik bağlar, wan der Waals bağları, vb) öğrenecek.
|
3- |
Bir biyomolekül olarak suyun yapısını, tüm biyokimyasal ve fizyolojik özelliklerini öğrenecek
|
4- |
Canlı organizmalar için pH’nın ve tamponların önemini kavrayacak.
|
5- |
Proteinlerin yapı taşı olan amino asitler hakkında bilgi sahibi olacak; amino asitlerin nasıl bir araya gelerek (peptid bağları), protein yapılarını oluşturduğunu öğrenecek
|
6- |
6- Proteinlerin yapısı, kimyasal ve fiziksel özellikleri hakkında bilgi sahibi olacak; doğal bir proteinin saflaştırılmasında kullanılan yöntemleri ve sekans analizinin nasıl yapıldığını öğrenecek ve bu saflaştırma ve analiz yöntemlerinin tıpta kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olacak.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
28
|
3
|
84
|
Ödevler
|
6
|
1
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
3
|
42
|
Toplam iş yükü
|
|
|
195
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders sorumlusunun hazırladığı ppt dosyaları.
Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry (3rd ed), Worth Publishers, New York, 2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Berg JM, Tymoczko JL, Stryer L. Biochemistry. 5th Edition, W. H. Freeman and Company, New York, 2002.
|
|