Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. TURGUT KOÇOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. TURGUT KOÇOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Divan edebiyatındaki mensur metin türlerini biçim ve muhteva açısından incelemek, nesir türlerini tanıyarak bu türlerde örnek metinler okumak, seci çeşitlerini öğrenmek ve örnek metinler üzerinde seci çeşitlerini tespit etmek. Mensur metinlerin neşrine dair teknik bilgiler edinmek.
|
Dersin tanımı
|
Divan edebiyatındaki mensur metinleri şekil ve muhteva özellikleri açısından ayrıntılarıyla öğretir.
|
1- |
Nesir nedir, Türk edebiyatında nesir terimi.
|
2- |
Nesir ile ilgili terim ve kavramlar:
Mensur,Nasir, inşâ, münşî, münşe''ât vs.
|
3- |
Muhtevası bakımında mensur eserler:
Dini-tasavvufi eserler
Fen ve sosyal bilimlere dair eserler
Hikaye, efsane vs.
mensur tercüme ve şerhler
münşeatlar vs.
|
4- |
Tarihler
Tezkireler
biyografik eserler
|
5- |
Türk edebiyatında dil ve üslup bakımından nesir türleri:
1.Üslûb-ı Sâde
2.Üslûb-ı Mutavassıt
|
6- |
3. Üslûb-ı Müzeyyen
4. Üslûb-ı Âlî
|
7- |
Seci nedir?
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Vezin ve revisine göre seci çeşitleri
|
10- |
Örnek metinler üzerinde seci çalışmaları.
|
11- |
Cümledeki yerine göre seci çeşitleri.
|
12- |
Örnek metinler üzerinde seci çaışmaları
|
13- |
Muhtelif türlerde mensur metin okuma çalışmaları.
|
14- |
Mensur metinlerin neşrine dair teknik bilgiler.
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, nesir ve nesre dair terim ve kavramları öğrenir.
|
2- |
Öğrenci, dil ve üslup bakımından nesir çeşitlerini öğrenir.
|
3- |
Öğrenci, mensur eserlerin konu olarak türlerini öğrenir.
|
4- |
Öğrenci, seci çeşitlerini öğrenir.
|
5- |
Öğrenci, mensur metinlerin neşrine dair teknik bilgiler edinir.
|
6- |
Öğrenci, Osmanlı Türkçesi ile yazılmış mensur metinleri okuma yeteneğini geliştirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
|
|
2- |
Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
|
|
3- |
Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
|
|
4- |
Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
|
|
5- |
Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
|
|
6- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
|
|
8- |
Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
|
|
9- |
Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
|
|
10- |
Mesleki terminolojiye hâkim olur.
|
|
11- |
Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
|
|
12- |
Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
|
|
13- |
Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
|
|
14- |
Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
|
|
15- |
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
|
|
16- |
Akademik çevreyi tanır.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
|
|
18- |
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
|
|
19- |
Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
|
|
20- |
Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
3
|
42
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
1
|
14
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
13
|
1
|
13
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof. Dr. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yay., Ankara, 2018.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Prof. Dr. C. Okuyucu, Prof. Dr. A. Kartal, Prof. Dr. M. Köksal, Klâsik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter Yay., 2009.
|
|