Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖLÇME BİLGİSİ |
Birinci düzey |
HM 102 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BÜLENT BOSTANCI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. BÜLENT BOSTANCI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. ABDULLAH KARAAĞAÇ
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf ortamında teorik ve uygulamalı ders anlatımı.
|
Dersin amacı
|
Temel ölçme uygulamalarını yapabilme becerisinin kazandırılması
|
Dersin tanımı
|
Ölçme bilgisinin tanımı, tarihçesi ve ölçme birimleri, Temel ölçme aletleri, Ölçme hataları ve sınıflandırılmaları, Mesafe Ölçmeleri, Koordinat hesapları ve temel jeodezik ödevler, Doğruların kesişim noktalarının hesabı, Temel açı ölçme aletleri, yatay ve düşey açı ölçme yöntemleri, Alan hesapları, Poligon tesisi ölçme ve hesapları, Parsellerin bölünmesi ve sınır düzeltmeleri
|
1- |
Ölçme bilgisinin tanımı, tarihçesi
|
2- |
Ölçme bilgisinin kullanım alanları, harita ve ölçek kavramı
|
3- |
Uzunluk, açı ve alan birimleri, birimler arası dönüşümler
|
4- |
Ölçme aletleri ve kullanımları
|
5- |
Hata teorisi ve istatistiki yöntemler
|
6- |
Uzunluk ölçme yöntemleri
|
7- |
Koordinat sistemleri ve matematiksel hesaplar
|
8- |
Jeodezik temel ödevler
|
9- |
Doğruların kesişim noktalarının hesabı
|
10- |
Matematiksel yöntemlerle alan hesapları
|
11- |
Parsellerin bölünmesi ve sınır düzeltmeleri
|
12- |
Temel açı ölçme aletleri, yatay ve düşey açı ölçme yöntemleri
|
13- |
Poligon tesisi ölçme ve hesapları
|
14- |
Poligon tesisi ölçme ve hesapları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır
|
2- |
Ölçmelerde yapılan hataları öğrenir ve hata hesaplarını gerçekleştirir.
|
3- |
Harita ve ölçek kavramını tanır ve türlerini öğrenir.
|
4- |
Yatay açıları ve uzunlukları ölçme için kullanılan ölçme aletlerini öğrenir.
|
5- |
Dik koordinat sisteminde koordinat hesapları yapabilir. Bu hesaplar için matematiksel altyapı oluşturur.
|
6- |
Ölçümlerde kullanılan sabit noktaları tanır. Poligon tesisi, ölçümü ve hesabını yapar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi
birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik
problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu
amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında,
belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım
yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için
gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini
etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının
incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve
yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel
çalışma becerisi.
|
|
7- |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor
yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum
yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve
teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik
uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar
hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma
hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik
üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
5
|
35
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
2
|
4
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
127
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Koç,İ., Ölçme Bilgisi 1, Gökhan Matbaası, İstanbul, 1998
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Songu, C., Ölçme Bilgisi 1, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1995
|
|