Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Harita Mühendisliği > ÖLÇME BİLGİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÖLÇME BİLGİSİ Birinci düzey HM 102 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. BÜLENT BOSTANCI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. BÜLENT BOSTANCI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. ABDULLAH KARAAĞAÇ
Dersin veriliş şekli Sınıf ortamında teorik ve uygulamalı ders anlatımı.
Dersin amacı Temel ölçme uygulamalarını yapabilme becerisinin kazandırılması
Dersin tanımı Ölçme bilgisinin tanımı, tarihçesi ve ölçme birimleri, Temel ölçme aletleri, Ölçme hataları ve sınıflandırılmaları, Mesafe Ölçmeleri, Koordinat hesapları ve temel jeodezik ödevler, Doğruların kesişim noktalarının hesabı, Temel açı ölçme aletleri, yatay ve düşey açı ölçme yöntemleri, Alan hesapları, Poligon tesisi ölçme ve hesapları, Parsellerin bölünmesi ve sınır düzeltmeleri

Dersin içeriği
1- Ölçme bilgisinin tanımı, tarihçesi
2- Ölçme bilgisinin kullanım alanları, harita ve ölçek kavramı
3- Uzunluk, açı ve alan birimleri, birimler arası dönüşümler
4- Ölçme aletleri ve kullanımları
5- Hata teorisi ve istatistiki yöntemler
6- Uzunluk ölçme yöntemleri
7- Koordinat sistemleri ve matematiksel hesaplar
8- Jeodezik temel ödevler
9- Doğruların kesişim noktalarının hesabı
10- Matematiksel yöntemlerle alan hesapları
11- Parsellerin bölünmesi ve sınır düzeltmeleri
12- Temel açı ölçme aletleri, yatay ve düşey açı ölçme yöntemleri
13- Poligon tesisi ölçme ve hesapları
14- Poligon tesisi ölçme ve hesapları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır
2- Ölçmelerde yapılan hataları öğrenir ve hata hesaplarını gerçekleştirir.
3- Harita ve ölçek kavramını tanır ve türlerini öğrenir.
4- Yatay açıları ve uzunlukları ölçme için kullanılan ölçme aletlerini öğrenir.
5- Dik koordinat sisteminde koordinat hesapları yapabilir. Bu hesaplar için matematiksel altyapı oluşturur.
6- Ölçümlerde kullanılan sabit noktaları tanır. Poligon tesisi, ölçümü ve hesabını yapar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 5 35
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 16 16
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 4 8
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     127
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Koç,İ., Ölçme Bilgisi 1, Gökhan Matbaası, İstanbul, 1998
Yardımcı Kaynaklar Songu, C., Ölçme Bilgisi 1, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1995

Ders ile ilgili dosyalar