Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SPORDA YETENEK SEÇİMİ |
Birinci düzey |
BSA 304 |
Zorunlu |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MURAT KOÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ BETÜL COŞKUN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze /Online, Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Grup çalışması
|
Dersin amacı
|
Yetenek potansiyeli olan gençlerin tespit edilmesi ve erken yaşta spora yönlendirilmesinin önemini kavratabilmektir.
|
Dersin tanımı
|
Yetenek seçimi ile ilgili genel kavramları, Yetenek seçiminin amacı ve hedeflerini, Yetenek seçimi sürecinin sporcu ve antrenör açısından yararlarını, Yetenek türlerini, Yetenek belirleme aşamalarını, Yetenek seçim türlerini, Yetenek belirlemeye yönelik test uygulamalarını içerir.
|
1- |
Dersin tanıtımı ve genel bilgilendirme
|
2- |
Yeteneğin Tanımı ve Türleri, Yetenek Seçimi ile İlişkili Temel Kavramlar
|
3- |
Biyomotor yetenekler
|
4- |
Yetenekli sporcuyu tanımlama kriterleri, Yetenekli sporcuyu tanımlama problemleri
|
5- |
Yetenek seçimi ve yönlendirmede model arayışı
|
6- |
Yetenek Seçimi ve Yönlendirme Yöntemleri
|
7- |
Yetenek Seçimi ve Yönlendirme Evreleri
|
8- |
Mükemmellik Arayış Modeli
|
9- |
Uzun Dönem Sporcu Gelişim Modeli
|
10- |
Uzun Dönem Sporcu Gelişim Modeli
|
11- |
Yetenek Seçimi ve Yönlendirmede Etkili Faktörler
|
12- |
Farklı ülkelerin yetenek seçimi yaklaşım ve projeleri
|
13- |
Ülkemizdeki yetenek seçimi yaklaşım ve projeleri
|
14- |
Yetenek belirlemeye yönelik test uygulamaları
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yetenek hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
2- |
Sporsal yetenek kavramı, yetenek arama ve seçme kavramlarının tanımını ve farklılıklarını açıklar.
|
3- |
Yetenek seçiminin amacı ve hedeflerini kavrar.
|
4- |
Yetenek seçimi sürecinin sporcu, antrenör açısından yararlarını açıklar.
|
5- |
Yetenek türleri ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
6- |
Yetenek seçim türleri ve uygulanış biçimlerini kavrar.
|
7- |
Doğal ve bilimsel seçim metotlarını karşılaştırır.
|
8- |
Yetenek seçiminde ölçüt kullanımını bilir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek, antrenörlükle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Eğitim almış olduğu uzmanlık alanında yeterli bilgi donanımına sahiptir.
|
|
4- |
Antrenörlük uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
|
|
5- |
Toplumsal ve bilimsel değerlere uygun hareket eder.
|
|
6- |
Diğer disiplinlerle işbirliği içerisinde çalışır.
|
|
7- |
Bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahiptir, etkin sunum yapabilen ve etkili iletişim
kurabilen bireyler yetiştirir.
|
|
8- |
Antrenörlük alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır.
|
|
9- |
Antrenörlük uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
|
|
10- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde antrenör yetiştirir.
|
|
11- |
Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak doğru ve etkili kullanır, alanı ile ilgili dünyadaki gelişmeleri takip
edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
66
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
SPORDA YETENEK SEÇİMİ DERS NOTU
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Müniroğlu, S., Özen, G. Sporda Yetenek Seçimi ve Yönlendirme. Akademisyen Kitabevi. (2017).
- BAYRAKTAR, I. (2019). Geleneksel Yetenek Seçimi mi, Uzun Dönem Sporcu Gelişimi mi?. Her Yönüyle Spor, 10.
- SEVİMLİ, D. (2015). Sporda Yetenek Gelişiminin Yönetim Süreci. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-9.
- Holtey, J., & ÖZER, M. K. (2019). Sporda Yetenek Gelişimi ve Ötesi. Journal of Health and Sport Sciences, 2(2), 40-55.
- Kula H. SPORDA YETENEK. Sporun Kavramsal Temelleri-2 (TEMEL BECERİLER), Özen G.,Atar Ö. Editör, EFE AKADEMİ, İstanbul, ss.7-47, 2020.
|
|