Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Hemşirelik > KARMAŞIK SAĞLIK SORUNLARI VE HEMŞİRELİK MODÜL I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KARMAŞIK SAĞLIK SORUNLARI VE HEMŞİRELİK MODÜL I Birinci düzey HEM 311 Zorunlu 6 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HATİCE YÜCELER KAÇMAZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Demet Ünalan, Doç. Dr. Erdal Uzun, Doç. Dr. Pınar Tekinsoy Kartın, Doç. Dr. Nuray Şimsek, Doç. Dr. Betül Özen, Doç. Dr. Öznur Başdaş, Doç. Dr. Filiz Özkan, Doç. Dr. Yağmur Sezer Efe, Doç. Dr. Hatice Yüceler Kaçmaz Doç. Dr. Nuray Caner, Öğr. Gör. Dr. Derya Dağdelen,
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. İlker Yılmaz Arş. Gör. Dr. Gülseren Maraş Arş. Gör. Dr. Hilal Kahraman Arş. Gör. Seda Akutay Arş. Gör. Elif Kocaağalar Akince Arş. Gör. Halil Kalaycı
Dersin veriliş şekli Bu ders üçüncü sınıfın bahar döneminin ilk beş haftasında haftada 21 saat olarak verilir. İlk iki hafta modüldeki dersler teorik olarak sınıfta işlenmekte, daha sonraki üç haftada öğrenciler ilgili alanlarda klinik uygulama yapmaktadır. Modüldeki konular ilgili anabilimdalının öğretim üyeleri tarafından yürütülmektedir. Derslerin teorik kısmında interaktif eğitim yöntemleri kullanılmaktadır.
Dersin amacı Bu modül öğrencilere,Kas-İskelet ve Eklem-Bağ Doku Sistemine ilişkin fizik muayene, tanı ve tedavi yöntemleri, kas-İskelet ve Eklem-Bağ Doku Sistemi hastalıkları (Romatoit artrit, Osteoartrit, Sistemik lupus eritematozus (SLE), Poliarteritis nodosa (PAN), Akut romatizmal ateş), gelişen sorunları, konjenital anomalileri ve hemşirelik bakımı, Posttravmatik Stres Bozukluğu ve hemşirelik bakımı, Mental retardasyon ve hemşirelik yaklaşımı, Sağlık Hizmetlerinde kalite ve Akreditasyon konularına ilişkin teorik ve pratik bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin tanımı Bu modülde ağrılıklı olarak Kas-İskelet ve Eklem-Bağ Doku Sistemine ilişkin hastalıklar, tanı, tedavi yöntemleri ve hemşirelik bakımı yer almaktadır. Modül, Kas-İskelet ve Eklem-Bağ Doku Sistemine ilişkin fizik muayene ve tanı yöntemleri, hastalıklar, tedavi yöntemleri, konjenital anomaliler, nöromüsküler hastalıklar, posttravmatik stres bozukluğu, mental retardasyon, kas-iskelet sistemi ve eklem-bağ doku sistemi hastalıklarına ilişkin örnek vaka ve film tartışmasını içermektedir.

Dersin içeriği
1- Kas-İskelet ve Eklem – Bağ Doku Sistemi Fizik Muayenesi ve Tanı, Tedavi Yöntemleri Romatoid Artrit ve Hemşirelik Bakımı Osteoartrit ve Hemşirelik Bakımı Bağ Doku Hastalıkları (SLE, PAN) ve Hemşirelik Bakımı
2- Kas – İskelet Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı Nöro-Muskuler Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı Akut Romatizmal Ateş (ARA) ve Hemşirelik Bakımı Vaka Tartışması- Total Kalça Protezi Ve Hemşirelik Bakımı Vaka Tartışması- Traksiyondaki Hasta Bakımı
3- Vaka Tartışması- Nöro-Muskuler Hastalıklarda Hemşirelik Bakımı Kas-İskelet Sistemine İlişkin Konjenital Anomaliler Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Özgül Öğrenme Güçlüğü ve Hemşirelik Bakımı
4- Posttravmatik Stres Bozukluğu (PTSB) ve Hemşirelik Bakımı Mental Retardasyon ve Hemşirelik Yaklaşımı
5- Film İzleme/Tartışma- Her Çocuk Özeldir/ Yerdeki Yıldızlar Vaka Tartışması- Yaşlı sağlığı ve yaşa bağlı fiziksel deformite
6- Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Akreditasyon
7- Ara Sınav
8- Klinik Uygulama
9- Klinik Uygulama
10- Klinik Uygulama
11- Klinik Uygulama
12- Klinik Uygulama
13- Klinik Uygulama
14- Klinik Uygulama
15- Klinik Uygulama
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kas-iskelet sistemi fizik muayene ve tanı yöntemlerini açıklar.
2- Kas- iskelet sistemi hastalıklarını açıklar.
3- Kas-İskelet sistemi hastalıklarında uygulanan tedavi yöntemlerini açıklar.
4- Kas-iskelet sistemi cerrahisinde perioperatif bakım verme becerisi kazanır.
5- Kas-İskelet sistemi sorunu yaşayan bireye hemşirelik bakımı verme becerisi kazanır.
6- Nöro-müskuler hastalığı, özgül öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ailesinin hemşirelik bakımını planlar.
7- Posttravmatik Stres Bozukluğunu açıklar.
8- Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Akreditasyon kavramlarını tartışır.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2- Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
3- Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
4- Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
5- Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
6- Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7- Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
8- Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
9- Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
10- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
11- Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 6 12
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 2 15 30
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 3 21 63
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     196
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Bülbül AM, Erdil ME (2017). Ortopedi ve Travmatoloji. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri. 2. Elstrom JA, Virkus WW, Pankovich AM (2008). Kırklar El Kitabı. Üçüncü Baskı. Çev. ES Karakaş. İstanbul: Hayat Tıp Kitapçılık. 3. Karadakovan A, Aslan Eti F (ed.) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2017. 4. Çelik S, YeşilBalkan Usta Ö. Dahili ve Cerrrahi Hastalıklar Hemşireliği, Nobel Kitabevi, Ankara, 2015 5. Burke KM, Mohn-Brown EL, Eby L. Medical-Surgical Nursing Care. Pearson, UK, 2011. 26. Eti Aslan F. Cerrahi Bakım ve Vaka Analizleri ile Birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi. Ankara, 2017. 6. Black MJ, Hawsk JH, Kene M.A. Medical-Surgical Nursing. W.B.Saunders Company, Philadelphia, 2001. 7. Ortopedi Hemşireliği Özel Sayısı. Türkiye Klinikleri Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Özel Dergisi 2017; 3(1). http://www.turkiyeklinikleri.com/journal/ cerrahi-hastaliklari-hemsireligi-ozel-dergisi/2149-5696/issue/2017/3/1-0/ortopedi-hemsireligi-ozel-sayisi/tr-index.html 8. Durna Z. Kronik hastalıklar ve Bakım, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2012 9. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Genişletilmiş 5. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2019. 10. Ovayolu N, Ovayolu Ö, Temel İç Hastalıkları Hemşireliği ve Fraklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar, Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2017. 11. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II, Genişletilmiş 11. Baskı, Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2013. 12. Potts NL, Mandleco BL. Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families. 2nd Ed. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2006. 13. Hockenberry MJ, Wilson D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children. 8th Ed, Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri, 2007. 14. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B (Eds). Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013. 15. Törüner EK, Büyükgönenç L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2012. 16. Akçay T (Çev. Eds). Nelson Pediatri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2015. 17. Kartaloğlu Z, Okutan O. Nöromusküler hastalıklardaki solunumsal problemlere güncel yaklaşım. Tuberk Toraks 2012; 60(3): 279-290 18. Özel S, Çulha C, Ünsal-Delialioğlu S, Sarı İ F, Köklü K. Serebral palsili çocuklarda kaba motor fonksiyon sınıflama sistemi düzeyleri ve tedavi yöntemleri arasındaki ilişki. Turk J Phys Med Rehab 2016;62(2):116-122 19. Canbulat Şahiner N, Açıkgöz A, Demirgöz Bal M (Çev Eds). Çocuk hemşireliği Klinik Uygulama Becerileri Kitabı. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2014. 20. Yorgancıgil H, Aslan A, Demirci D, Atay T. Gelişimsel kalça displazili çocuklarda tedavi yaşının ve cerrahi yöntemin klinik ve radyolojik sonuçlara etkisi: karşılaştırmalı bir çalışma. JAREM 2016; 6: 177-82 21. Guyton A, Hall J. Tıbbi Fizyoloji. (Çev.Ed. Çavuşoğlu H.) Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2001. 22. Bülbül AM, Erdil ME. Ortopedi ve Travmatoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri. İstanbul, 2017. 23. Elstrom JA, Virkus WW, Pankovich AM. Kırıklar El Kitabı (Çev. Ed. Karakaş ES). 3. Baskı. Hayat Tıp Kitapçılık. İstanbul, 2008 24. Okan M, Özdemir Ö. Çocuklarda mental retardasyon. Güncel Pediatri 2005; 3:62-66. 25. Gönener HD, Güler Y, Altay B, Açıl A. Zihinsel engelli çocukların evde bakımı ve hemşirelik yaklaşımları. Gaziantep Tıp Dergisi 2010; 16(2):57-65. 26. Kırcaali G. Zihin Özürlü Çocuklarda Kavram Öğretimi. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2005. 27. İftar ET. Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize Yayıncılık, Ankara, 2012. 28. Sarı H. Özel Eğitim. Pegem Yayıncılık, 2010, Ankara. 29. Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E (Ed.). Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. 30. Ekici D. Sağlık Hizmetinde Toplam Kalite Yönetimi. 1. Baskı, Sim Matbaacılık, Ankara, 2013. 31. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı. Sağlıkta Kalite Standartları SKS Hastane (Versiyon-5; Revizyon-01). 2. Baskı, Pozitif Matbaa, Ankara, 2016. 32. Çam, O., ve Engin, E. (2020). Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi. 33. Şener, Ö., ve Sağlam, S. (2020). Travma Sonrası Stres Bozukluğu İçin EMDR: Bir Olgu Sunumu. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 190-207. 34. Büyükbayram, A., Çam, O., ve Turgut, E. Ö. (2016). Travma sonrasında ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği yaklaşımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(3).
Yardımcı Kaynaklar 1. İnternet 2. Ders konularına ilişkin güncel literatür

Ders ile ilgili dosyalar