Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Dili ve Edebiyati > YENİ TÜRK EDEBİYATINA GİRİŞ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YENİ TÜRK EDEBİYATINA GİRİŞ II Birinci düzey TDE142 Zorunlu 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teori-Uygulama
Dersin amacı Yeni Türk Edebiyatının türleri ve bu türlerin tahlili konusunda teori ve yöntem bilgisi kazandırmak; metin tahlilini kavratmak.
Dersin tanımı Yeni Türk Edebiyatının oluşum sürecinin temel eğilimleri.

Dersin içeriği
1- Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça bilgisi. Okunacak eserler.
2- Tiyatro türü. Dünya ve Türk edebiyatlarında tiyatro türünün doğuşu ve gelişmesi. Günümüzde tiyatro.
3- Tiyatro metinlerinin tahlilinde yöntem bilgisi. Vaka kurgusu, sahne teknikleri, zaman, mekan ögeleri.
4- Tiyatroda kişileştirme ve dil özellikleri ve bu ögelerin tahlili.
5- Uygulama çalışması: Tiyatro eseri tahlili.
6- Şiir: Dünden bugüne şiir ve poetika kavramları ile Türk şiirinde poetikalar.
7- Şiir tahlilinde usul. Biçim özellikleri: Nazım biçimi, nazım birimi, dize, vezin, kafiye ve diğer ahenk öğeleri.
8- ARA SINAV
9- Uygulama çalışması: Şiirde biçim öğelerinin tahlili.
10- Şiirde içerik: Temler, fikirler, imgeler, görsel ögeler vd.
11- Uygulama çalışması: Şiirde içerik tahlili.
12- Mensur şiir türü ve tahlili.
13- Makale, deneme, eleştiri vb öğretici türler.
14- Edebiyat tarihi, monografi, biyografi, ansiklopedi türleri.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tiyatro türünün genel özelliklerinin kavranması ve genel gelişiminin öğrenilmesi
2- Tiyatro metinlerinin tahlil yöntemlerinin öğrenilmesi ve tiyatro tahlil çalışmalarının kavranması
3- Şiir türünün özelliklerinin kavranması, Türk ve dünya edebiyatlarındaki genel gelişiminin öğrenilmesi
4- Şiir tahlili yöntemlerinin öğrenilmesi
5- Makale, deneme, edebî eleştiri, edebiyat tarihi, monografi, biyografi ve ansiklopedi türlerinin özelliklerinin öğrenilmesi
6- Metin tahlili ile edebiyat biliminin diğer kolları arasındaki ilişkinin kavranması
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3- Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5- Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6- Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8- Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10- Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11- Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12- Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13- Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14- Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     84
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 28
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 12
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Nurullah Çetin, Şiir Tahlilleri, Öncü, 2008.
Yardımcı Kaynaklar 1.Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri 1-2, Dergah, 1983.2.İsmail Çetişli, Metin Tahliline Giriş –Şiir-, Kardelen, 1999.3.Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, TDK, 1995.4.Mehmet Fuat Köprülü, Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ, 2004.5.Metin And, Türk Tiyatrosunun Evreleri, Turhan, 1983.6.Ahmet Hamdi Tanpınar, XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan, 1982.

Ders ile ilgili dosyalar