Giriş | English

Yüksek Lisans > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Beslenme ve Diyetetik (yüksek Lisans) > DİABETLİ HASTALARDA BESLENME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DİABETLİ HASTALARDA BESLENME İkinci düzey BDY519 Seçmeli 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalında yüksek lisans öğrencisi olmak
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HABİBE ŞAHİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. HABİBE ŞAHİN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araş. Gör. Aslı Onur Canaydın
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Diyabetin oluşumunda ve tedavisinde beslenmenin etkisi ve önemi, tıbbi beslenme tedavisinin amaçları ve ilkelerini öğrenmek
Dersin tanımı Tip 2 diyabetin tanımı, etiyolojisi, klinik belirtileri, akut ve kronik komplikasyonları, oral antidiyabetik ilaçlar ve insülin tedavisi, diyabetin tıbbi beslenme tedavisi.

Dersin içeriği
1- Diyabetin tanımı, tarihçesi, epidemiyolojisi, tanılandırılması sınıflandırılması,
2- Diyabetin etiyolojisi, ve komplikasyonları,
3- Pankreasın anatomik yapısı ve fizyolojik fonksiyonları, hormonları,
4- Diyabetli hastaların izlenmesi, DM tedavisinin amaçları, hedefler
5- DM diyetinde karbonhidrat miktarı ve karbonhidrat türleri (sükroz, früktoz, mısır şurubu)
6- DM diyetinde karbonhidrat sayımı,
7- DM diyetinde proteinler ve yağlar (PUFA, MUFA, n-3 PUFA ve yağ yerine geçenler),
8- DM diyetinde mineraller ve vitaminler,
9- DM diyetinde posa kaynakları, türleri ve etkileri
10- DM diyetinde Glisemik İndeks ve Glisemik yükün önemi,
11- DM tedavisinde OAD, insülin ve egzersiz
12- DM diyetinde tatlandırıcıların ve diyabetik ürünlerin önemi
13- Gestasyonel diyabet ve beslenme tedavisi,
14- DM diyetinde Amerikan Diyabet Birliği’nın önerileri, Diyet eğitimi,
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bu dersin sonunda öğrenci:
2- Diyabetin patogenezini öğrenir.
3- Diyabetin tanı ve tedavisindeki güncel yaklaşımlarını öğrenir.
4- Diyabette tıbbi beslenme tedavisini öğrenir.
5- Diyabetin yönetiminde kullanılan kılavuzlardaki değişiklikleri öğrenir.
6- Pratikte uygulanan yeni yöntemleri öğrenir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
2- Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
3- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
4- Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
5- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
6- Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
7- Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
8- Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 7 1 7
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 3 21
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 7 1 7
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 3 21
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Baysal A, Aksoy M, Bozkurt N, Kutluay Merdol T, Pekcan P, Keçecioğlu S, Besler T, Mercanlıgil SM. Diyet El Kitabı, 13. baskı, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2022. Mercanlıgil SM, Şahin H, Akbulut G, Yıldıran H. Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi, 3. Baskı, Ankara Nobel Kitabevleri Ankara, 2023.
Yardımcı Kaynaklar Mahan K, Escott- Stump S: Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy, 12’th Edition, ISBN 0-7216 5835-0, WB Saunders Company, 2008. Shils ME, Shike M, Ross AC, Caballero B, Cousins RJ. Modern Nutrition in Health and Disease. 10’th Edition. ISBN 0781741335, Lippincott Williams Wilkins, 2005.

Ders ile ilgili dosyalar