Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK SÜSLEME SANATLARI |
Birinci düzey |
SERU011 |
Seçmeli |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EBRU ALPARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. EBRU ALPARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK/UYGULAMA
|
Dersin amacı
|
Türk süsleme sanatları ile ilgili temel terim ve kavramlar hakkında teorik bilgi kazandırılması, Kağıt Süsleme Sanatları hakkında kuramsal düzeyde bilgi verilmesi, Kağıt Türk süsleme sanatlarının tarihsel gelişimi, sınıflandırılması dönemlere göre sanat dalları hakkında kuramsal düzeyde bilgi verilmesi. Kağıt süsleme sanatlarından Kaat’ı, Münhani ve Şukufe özelinde bilgi verilmesi Türk süsleme sanatlarında kullanılan motifler, motif çeşitleri ve kökenleri hakkında kuramsal bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. Öğrencilerin edinmiş olduğu bilgi ve becerilerin ışığında uygulama çalışmaları da yapması amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Türk süsleme sanatları ile ilgili kuramsal bilgi verilecektir. Türk süsleme sanatlarında kullanılan motifler, motif kökenleri ile ilgili kuramsal düzeyde bilgi verilecek, ders süresince uygulama çalışmaları yapılacaktır.
|
1- |
Tanışma. Ders süreci hakkında bilgilendirme Türk Süsleme sanatları ile ilgili terim ve kavramlar, Geleneksel Türk sanatlarının önemi ve kapsamı hakkında bilgilendirme
|
2- |
Türk süsleme sanatlarına giriş: tanım, kapsam ve Türk Süsleme sanatları ile ilgili kavramsal düzeyde bilgi verilmesi. Türk süsleme sanatlarında kullanılan motiflerin sınıflandırılması, Türk süsleme sanatlarında kullanılan bitkisel ve hayvansal motiflerin incelenmesi, kavramsal bilgiler verilmesi
|
3- |
Türk süsleme sanatlarında kullanılan geometrik ve sembolik motiflerin incelenmesi, kavramsal bilgiler verilmesi
|
4- |
Geleneksel kağıt süsleme sanatlarından Kat''''ı sanatı (kağıt oymacılığı) hakkında kuramsal bilgiler verilmesi ve uygulama aşamasında kullanılacak malzeme, araç-gereç hakkında bilgilendirme yapılması
|
5- |
Kaat''''ı sanatı uygulamaları
|
6- |
Kaat''''ı sanatı uygulamaları
|
7- |
Kaat''''ı sanatı uygulamaları
|
8- |
VİZE SINAVI(öğrenciler vizeye kadar yapmış oldukları uygulamalardan sorumludurlar)
|
9- |
Geleneksel kağıt süsleme sanatlarından Münhani hakkında kuramsal bilgiler verilmesi ve uygulama aşamasında kullanılacak malzeme, araç-gereç hakkında bilgilendirme yapılması
|
10- |
Münhani Uygulamaları
|
11- |
Münhani Uygulamaları
|
12- |
Geleneksel kağıt süsleme sanatlarından Şukufe (Çiçek ressamlığı) hakkında kuramsal bilgiler verilmesi ve uygulama aşamasında kullanılacak malzeme, araç-gereç hakkında bilgilendirme yapılması
|
13- |
Şukufe uygulamaları
|
14- |
Şukufe uygulamaları
|
15- |
Şukufe uygulamaları
|
16- |
FİNAL SINAVI (öğrenciler finale kadar yapmış oldukları tüm uygulamalardan sorumludurlar)
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türk süsleme sanatları konularında genel düzeyde bilgi sahibi olur.
|
2- |
Türk süsleme sanatlarının tarihsel gelişimi ve dönemlere göre sanat dalları hakkında genel düzeyde bilgi sahibi olur.
|
3- |
Türk süsleme sanatlarında motifler, motif kökenleri ve üslup özellikleri ile ilgili genel düzeyde bilgi sahibi olur.
|
4- |
Geleneksel Türk sanatları ve Türk süsleme sanatları alanında edinmiş olan bilgi birikiminden yararlanarak; eserleri analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
|
5- |
Türk süsleme sanatlarında kullanılan motifleri tanıma, ayırt etme ve üslup özelliklerine göre analiz etme becerisi kazanır.
|
6- |
Geleneksel Türk Sanatları ve Türk Süsleme sanatları alanında kuramsal bilgilere genel düzeyde sahip olur
|
7- |
Geleneksel Türk sanatları ve Türk süsleme sanatları alanında edinmiş olan bilgi birikiminden yararlanarak; eserleri analiz etme ve yorumlama yetkinliği kazanır.
|
8- |
Almış olduğu eğitim sonucunda edinmiş olduğu kuramsal bilgiyi ve teknik bilgi ve beceriyi tasarımlarında kullanır.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
|
|
2- |
OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
|
|
3- |
OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
|
|
4- |
OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
|
|
5- |
OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
|
|
6- |
OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
|
|
7- |
OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
|
|
8- |
OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
|
|
9- |
OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
|
|
10- |
OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
|
|
11- |
OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
|
|
12- |
OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
|
|
13- |
OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
|
|
14- |
OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
|
|
15- |
OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
16- |
OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
|
|
17- |
OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
|
|
18- |
OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
|
|
19- |
OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
|
|
20- |
OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
4
|
40
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Barışta, H. Örçün., Türk El Sanatları, Ankara, 1998. Birol İnci., Derman Çiçek, Türk Tezyini Sanatlarında Motifler, İstanbul: Kubbealtı Akademisi Kültür ve Sanat Vakfı, 1991. Azade Akar-Cahide Keskiner Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif ,Tercüman Sanat ve Kültür Yayınları İstanbul, 1978..
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|