Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Temel İslam Bil (doktora) > KELAMDA ANA KONULAR II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KELAMDA ANA KONULAR II Üçüncü düzey TİB 602 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SİBEL KAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Sibel KAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli sözlü Anlatım, Ödev, Tartışma, Soru-Cevap, sunum
Dersin amacı İslam düşünce tarihinin ilk dönemlerinde ortaya çıkan problemleri, çıkış sebeplerini ve ekollerin bu çerçevede geliştirdikleri teorileri öğretmeyi hedefler.
Dersin tanımı İlk dönem Kelam problemleri hakkında bilgi verir.

Dersin içeriği
1- İtikadi problemleri doğuran sebepler
2- Hilafet tartışmaları
3- İmanın tanımı ve mahiyeti
4- Büyük günah meselesi
5- Kader tartışmaları
6- Cebir düşüncesi ve reddiyeler
7- İlahi sıfatlar
8- Halku’l-Kur’ân Tartışmaları
9- Teşbih ve tecsim düşüncesi
10- Nübüvvetin gerekliliği
11- Haşrin ruhaniliği-cismaniliği
12- Akıl-vahiy ilişkisi
13- Alem anlayışı
14- Epistemolojik tartışmalar
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Nübüvvetle İlgili Karvamları çözümleme ve tartışma
2- Nübevvetin Gerekliliğine ve Faydasına İlişkin tartışma yürütebilme ve çözümleme yapabilme
3- peygamberlerin özelliklerini analiz etme
4- Ahiret ve Ölüm sonrası hayata ilişkin bilgi düzeyine geliştrme
5- Diriliş ve Dirilişin imkanına ilişkin tahliller yapabilme
6- İmamet Konusundaki anlayışları kavrama ve eleştirel bakış açısı geliştirebilme
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2- Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3- Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4- Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5- İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6- Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7- Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8- XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9- İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10- Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11- İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12- Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13- Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14- Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15- Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kelam El Kİtabı (Ed. Şaban Ali Düzgün) Gölcük-Toprak, Kelam Emrullah Yüksel, Sistematik Kelam Cihat Tunç, Sistematik Kelam Sabuni, Maduridiye akaidi Hasan mahmut eş-şafii, Kelam Tarihi
Yardımcı Kaynaklar Yardımcı Kaynaklar Eş’ari, Makâlatu’l-İslamiyyin,Abdullatif Harputi, Kelam Tarihi.

Ders ile ilgili dosyalar