Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (yüksek Lisans) > KELAMDA ANA KONULAR II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KELAMDA ANA KONULAR II İkinci düzey TİB 602 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SİBEL KAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Sibel KAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli sözlü Anlatım, Ödev, Tartışma, Soru-Cevap, sunum
Dersin amacı İslam düşünce tarihinin ilk dönemlerinde ortaya çıkan problemleri, çıkış sebeplerini ve ekollerin bu çerçevede geliştirdikleri teorileri öğretmeyi hedefler.
Dersin tanımı İlk dönem Kelam problemleri hakkında bilgi verir.

Dersin içeriği
1- İtikadi problemleri doğuran sebepler
2- Hilafet tartışmaları
3- İmanın tanımı ve mahiyeti
4- Büyük günah meselesi
5- Kader tartışmaları
6- Cebir düşüncesi ve reddiyeler
7- İlahi sıfatlar
8- Halku’l-Kur’ân Tartışmaları
9- Teşbih ve tecsim düşüncesi
10- Nübüvvetin gerekliliği
11- Haşrin ruhaniliği-cismaniliği
12- Akıl-vahiy ilişkisi
13- Alem anlayışı
14- Epistemolojik tartışmalar
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Nübüvvetle İlgili Karvamları çözümleme ve tartışma
2- Nübevvetin Gerekliliğine ve Faydasına İlişkin tartışma yürütebilme ve çözümleme yapabilme
3- peygamberlerin özelliklerini analiz etme
4- Ahiret ve Ölüm sonrası hayata ilişkin bilgi düzeyine geliştrme
5- Diriliş ve Dirilişin imkanına ilişkin tahliller yapabilme
6- İmamet Konusundaki anlayışları kavrama ve eleştirel bakış açısı geliştirebilme
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3- Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6- Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9- Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10- Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11- Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kelam El Kİtabı (Ed. Şaban Ali Düzgün) Gölcük-Toprak, Kelam Emrullah Yüksel, Sistematik Kelam Cihat Tunç, Sistematik Kelam Sabuni, Maduridiye akaidi Hasan mahmut eş-şafii, Kelam Tarihi
Yardımcı Kaynaklar Yardımcı Kaynaklar Eş’ari, Makâlatu’l-İslamiyyin,Abdullatif Harputi, Kelam Tarihi.

Ders ile ilgili dosyalar