Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YENİDOĞAN HEMŞİRELİĞİ |
Üçüncü düzey |
ÇSH 607 |
Seçmeli |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EMİNE ERDEM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. EMİNE ERDEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Öğrenciler derslere hazırlık yaparak gelmekte, soru-cevap, tartışma vb yöntemlerle öğrencilerin derse katılımları sağlanmakta ve ders konularına ilişkin seminer ve Yenidoğan Hemşireliğine ilişkin örnek araştırma/proje hazırlamaları beklenmektedir.
|
Dersin amacı
|
- Dünyada ve Ülkemizdeki Yenidoğan Hemşireliğini tartışmak,
- Yenidoğanda Ağrı, Sıvı-Elektrolit Dengesi, Beslenme, Hastane Enfeksiyonları, Tanısal ve Terapötik İşlemler, İlaç Tedavisi İlkeleri, Yenidoğan Ünitelerinin Organizasyonu, Yenidoğan Resusitasyonu ve Transportunu tartışmak
- Yüksek Riskli Yenidoğanların Taburculuğa Hazırlanması ve Preterm Bebek İzlemini tartışmak
- Yenidoğan Hemşireliğinde Etik ve Kanıta Dayalı Uygulamaları tartışmak
- Yenidoğan Hemşireliğine ilişkin örnek araştırma/proje sunabilmek
|
Dersin tanımı
|
Sağlık hizmetlerinde yenidoğan hemşireliğinin ilke, rol ve kavramları incelenir. Sık karşılaşılan sağlık sorunları ve çözüm yollarına ilişkin hemşirelik yaklaşımları tartışılır. Bu bilgiler doğrultusunda öğrencide bütüncül anlayışın gelişmesi sağlanır.
|
1- |
Dünyada ve Ülkemizde Yenidoğan Hemşireliği
|
2- |
Yenidoğanın Değerlendirilmesi
|
3- |
Yenidoğanda Ağrı
|
4- |
Yenidoğanda Sıvı-Elektrolit Dengesi
|
5- |
Yenidoğanda Beslenme
|
6- |
Yenidoğan Ünitelerinde Hastane Enfeksiyonları
|
7- |
Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitelerinin Organizasyonu
|
8- |
Yenidoğan Ünitesindeki Tanısal ve Terapötik İşlemler
|
9- |
Yenidoğan Resusitasyonu
|
10- |
Yenidoğanda İlaç Tedavisi İlkeleri
|
11- |
Yenidoğan Transportu
|
12- |
Yüksek Riskli Yenidoğanların Taburculuğa Hazırlanması Preterm Bebek İzlemi
|
13- |
Yenidoğan Hemşireliğinde Etik
|
14- |
Yenidoğan Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Uygulamalar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dünyada ve ülkemizdeki Yenidoğan Hemşireliğini tartışacak
|
2- |
Yenidoğanda ağrı, sıvı-elektrolit dengesi, beslenme, hastane enfeksiyonlarını tartışacak
|
3- |
Yenidoğanda tanısal ve terapötik işlemler, ilaç tedavisi ilkelerini tartışacak
|
4- |
Yenidoğan ünitelerinin organizasyonu tartışacak
|
5- |
Yenidoğan resusitasyonu ve transportunu tartışacak
|
6- |
Yüksek riskli yenidoğanların taburculuğa hazırlanması ve preterm bebek izlemini tartışacak
|
7- |
Yenidoğan Hemşireliğinde etik sorunları tartışacak
|
8- |
Yenidoğan Hemşireliğinde kanıta dayalı uygulamaları tartışacak
|
9- |
Yenidoğan hemşireliği alanında yeni araştırma ve projeler geliştirebilecek
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşirelik ve gelişim teorilerini kullanma bilgi ve yeteneği geliştirebilme
|
|
2- |
Hemşirelikte eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme.
|
|
3- |
Çocuklara yönelik bilimsel araştırma bulgularını klinik ortamda hemşireliğe uygulayabilme.
|
|
4- |
Gelişim kuramlarını kullanarak çocuğun gelişimini değerlendirebilme
|
|
5- |
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
|
|
6- |
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına ilişkin bir sorunu bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
|
|
7- |
Farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
|
|
8- |
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
4
|
16
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
4
|
4
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
6
|
8
|
48
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
154
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Çavuşoğlu, H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği II., Sistem Ofset, Ankara, 2013. 2. Potts.,NL., Mandleco, BL., Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families, (2nd Ed). New York: Thomson Delmar Cengage Learning. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2007. 3. Hockenberry, M.J., Wilson, D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children, 8th Edition, Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri, 2007. 4. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. (Eds) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013. 5. Törüner, E.K., Büyükgönenç, L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2012. 6. İnternet (Sağlık Bakanlığı, UNICEF, WHO, UNDP...web sayfaları ve ders konularına ilişkin makaleler...)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. İnternet (Sağlık Bakanlığı, UNICEF, WHO, UNDP...web sayfaları)
2. Ders konularına ilişkin güncel literatür
|
|