Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FARMAKOLOJİ II |
Birinci düzey |
FRL 302 |
Zorunlu |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. GÖKHAN ÜNAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. M. Betül Yerer Aycan, Doç. Dr. Gökhan Ünal, Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Kübra Karaboğa Arslan,Dr. Öğr. Üyesi Eren Demirpolat, Arş. Gör. Dr. Ebru Uzunhisarcıklı
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersler teorik olarak işlenmekte olup, ders sonunda öğrencilerden soru-cevap tekniği ile her konunun genel tekrarı yapılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Antihipertansif İlaçlar, Antiaritmik İlaçlar, Hipolipidemik İlaçlar, Antitrombotik İlaçlar, Antianemik İlaçlar, Antidiyareik İlaçların Öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
Eczacıların neredeyse her alanda ihtiyaç duyduğu farmakoloji bilgisinin kazandırılmasıdır.
|
1- |
2018 Öncesi Müfredat
- Antihipertansif İlaçlar
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Otonom sinir sistemine giriş, Parasempatomimetik ilaçlar
|
2- |
2018 Öncesi Müfredat
- Periferik Vazodilatörler
- Antianginal İlaçlar
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Parasempatolitik ilaçlar
|
3- |
2018 Öncesi Müfredat
- Antiaritmik İlaçlar
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Sempatomimetik ilaçlar
|
4- |
2018 Öncesi Müfredat
- Kalp Yetmezliğine Karşı Kullanılan Diğer İlaçlar
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Sempatolitik ilaçlar
|
5- |
2018 Öncesi Müfredat
- Beta-Adrenerjik Reseptör Blokörleri
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Otonomik gangliyonlara ve nöromüsküler kavşağa etkili ilaçlar
|
6- |
2018 Öncesi Müfredat
- Hipolipidemik İlaçlar
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Kardiyovasküler sisteme giriş, Antihipertansif ilaçlar
|
7- |
2018 Öncesi Müfredat
- Antitrombotik İlaçlar:Antikoagülan İlaçlar, Antitrombotik İlaçlar ve Trombolitik İlaçlar
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Antianjinal ilaçlar
|
8- |
2018 Öncesi Müfredat
- Hemostatik İlaçlar ve Replasman İçin Kullanılan Hemostatik Kan Ürünleri
- Plazma Hacmini Genişleten Solüsyonlar, Kan ve Plazma Ürünleri
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Antiaritmik ilaçlar
|
9- |
2018 Öncesi Müfredat
- Diüretik İlaçlar
- Su ve Elektrolit Dengesi Bozukluklarında Kullanılan Diğer İlaçlar
- Asid-Baz Dengesi Bozukluklarında Kullanılan İlaçlar
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Periferik vasküler hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlar
|
10- |
2018 Öncesi Müfredat
- Antitusif İlaçlar, Ekspektoranlar, Mukolitik İlaçlar ve Surfaktanlar
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Kalp yetmezliğinin tedavisinde kullanılan ilaçlar
|
11- |
2018 Öncesi Müfredat
- Bronkodilatör İlaçlar ve Diğer Anti-astmatik İlaçlar
- Oksijen ve Diğer Tedavi Gazları
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Hipolipidemik ilaçlar
|
12- |
2018 Öncesi Müfredat
- Antianemik İlaçlar-1:Demir
- Antianemik İlaçlar-2:Megaloblastik ve Diğer Tür Anemilere Karşı kullanılan İlaçlar ve Eritropoietin
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Antitrombotik, antikoagülan, fibrinolitik ve hemostatik ilaçlar
|
13- |
2018 Öncesi Müfredat
- Peptik Ülser Tedavisinde Kullanılan İlaçlar
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Hemopoietik sistem ilaçları
|
14- |
2018 Öncesi Müfredat
- Antidiyareik İlaçlar
- Emetik,Antiemetik ve Prokinetik İlaçlar
- Sindirim Sistemini Etkileyen Diğer İlaçlar
2018 ve Sonrası Müfredatlar
Su, tuz ve asit-baz dengesini etkileyen ilaçlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
2018 Öncesi ve Sonrası Müfredat Kalp damar sistemi ilaçlarının öğretilmesi
|
2- |
2018 Öncesi ve Sonrası Müfredat Su, tuz ve asid-baz dengesini etkileyen ilaçların öğretilmesi
|
3- |
2018 Öncesi Müfredat Solunum sistemi ilaçlarının öğretilmesi
|
4- |
2018 Öncesi Müfredat Sindirim sistemi ilaçlarının öğretilmesi
|
5- |
2018 Sonrası Müfredat Otonom sinir sistemi üzerine etkili ilaçların öğretilmesi
|
6- |
2018 Öncesi ve Sonrası Müfredat Akut rahatsızlıklarda uygun tedavi rejimini belirlemek
|
7- |
2018 Öncesi ve Sonrası Müfredat Kronik rahatsızlıklarda uygun tedavi rejimini belirlemek
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
4
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
108
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Oğuz Kayaalp- Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Goodman-Gilman’s Pharmacology,
Katzung’Pharmacology,
Lippincott-Farmakoloji,
Türk Farmakoloji Derneği Farmakoloji Kitabı
|
|