Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KİNETİK VE KATALİZ |
Birinci düzey |
KİMS357 |
Seçmeli |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZEKİ BÜYÜKMUMCU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Zeki Büyükmumcu
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Tepkime mekanizmaları ve buna bağlı olarak tepkime hızlarını etkieleyen parametreleri öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Kimyasal tepkime hızlarının deneysel ve teorik olarak belirlenmesine yönelik konularla ilgilenen bir derstir.
|
1- |
Tepkime hızı
|
2- |
Tepkime hızına reaktan türlerinin ve konsantrasyonun etkisi
|
3- |
Tepkime derecesi, tepkime hız sabiti ve Yarılanma süresi
|
4- |
Tepkime mekanizması
|
5- |
Tepkime hızına sıcaklığın etkisi, Aktivasyon enerjisi
|
6- |
Reaksiyon hızına katalizör etkisi
|
7- |
Mertebesi basit reaksiyonların kinetiği
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Tepkime mertebelerini tayin metotları, Tepkime hızlarını belirleme metotları
|
10- |
Fotokimya
|
11- |
Çarpışma teorisi
|
12- |
Eyring geçiş hali teorisi
|
13- |
Aktivasyon enerjisi ile aktivasyon entalpisi arasındaki ilişki ve İyonik tepkimelerde primer tuz etkisi
|
14- |
Kompleks tepkimeler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tepkime hızı, tepkime derecesi, tepkime hız sabiti ve yarılanma süresini hesaplama becerisi elde edilir.
|
2- |
Aktivasyon enerjisini hesaplama becerisi elde edilir.
|
3- |
Tepkime hızına etki eden faktörler ve bunların tepkimenin kontrolunde nasıl kullanılacağı hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
Tepkime hızlarının teorik olarak hesaplamasını yapabilir.
|
5- |
Tepkimeleri mekanizması üzerinden açıklayabilme becerisine sahip olur.
|
6- |
Katalizörlerin tepkime hızlarına nasıl etki ettiğini ve katalizörlerin nasıl kullanıldığını öğrenir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
|
|
2- |
Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
|
|
3- |
Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
|
|
4- |
Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
|
|
5- |
Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
|
|
6- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
|
|
7- |
Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
|
|
8- |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
|
|
9- |
Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
|
|
10- |
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
|
|
11- |
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
|
|
12- |
Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
|
|
13- |
Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
|
|
14- |
Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
|
|
15- |
Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
10
|
1
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
77
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Tevfik Atalay, Kimyasal Kinetik, Nobel Yayınevi, 2005.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kimyasal Kinetik, Mehmet Saçak, Gazi Kitabevi, 2004.
Fizikokimya, P. Atkins, Bilim Yayıncılık, 2005.
Fizikokimya, Y. Sarıkaya, Gazi Kitabevi, 2011.
|
|