Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Astronomi ve Uzay Bilimleri (y.l.) > MİKROELEKTRONİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MİKROELEKTRONİK İkinci düzey EEM 502 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA ALÇI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA ALÇI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Sözlü sunum
Dersin amacı Mikroelektronik teknolojisinde, yarıiletken tümdevrelerin üretim tekniklerinin ve sınırlarının, kalın ve ince film üretim tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Mikroelektronik teknolojisinde üretim teknikleri ve tümdevre yarıiletken teknolojisi için sınırları. İnce filmler; buharlaştırma, tozutma ve kimyasal buhardan yoğuşturma teknikleri. Epitaksiyel büyütme, maskeleme, litografi, kalkılama yöntemleri; difüzyon, iyon ekleme ve epitaksi. Tümdevrede diyot, transistör ve direnç elemanlarının gerçekleştirilmesi. MOS ve CMOS tümdevre üretim teknolojisi. VLSI teknolojisinin temelleri. Tümdevrelerde elektrostatik problemler.

Dersin içeriği
1- Kalın ve ince film teknikleri
2- Metal ve metal olmayan materyallerle ince film yapımı
3- Yarıiletken tümdevrelerde üretim teknikleri ve sınırları
4- Epitaksiyel büyütme
5- Maskeleme
6- Litografi
7- Difüzyon
8- ARA SINAV
9- Tümdevrelerde direnç ve diyotların gerçekleştirilmesi
10- Tümdevrelerde transistörlerin gerçekleştirilmesi
11- MOS tümdevre teknolojisinin temelleri
12- VLSI teknolojisinin temelleri
13- VLSI sistemler ve uygulamaları
14- VLSI teknolojisinde elektrostatik problemler
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Yarıiletken tümdevrelerde üretim teknikleri ve sınırlarının anlaşılması.
2- Epitaksiyel büyütme, maskeleme, litografi, difüzyon işlemlerinin anlaşılması.
3- Tümdevrelerde direnç ve diyotların gerçekleştirilmesinin ananlaşılması
4- Tümdevrelerde transistörlerin gerçekleştirilmesinin anlaşılması.
5- MOS tümdevre teknolojisinin temellerinin anlaşılması
6- VLSI teknolojisinde karşılaşılan elektrostatik problemlerin amlaşılması
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak.
2- Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak.
3- Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek.
4- Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek.
5- Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek.
6- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama.
7- Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme.
8- Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme
9- Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma.
10- Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek.
11- Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme.
12- Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme.
13- Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     183
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • S. M. Sze, “VLSI Technology1”, Mc Graw??Hill, New York, 1988. • Stephen A. Cambell, “The Science and Engineering of Microelectronic Fabrication”, Oxford Uni. Press, 2001. • Knight, S. at all…,”Semiconductor Microelectronics and Nanoelectronics Programs”, NISTIR, 2007.
Yardımcı Kaynaklar • Stephen A. Champbell, The Science and Engineering of Microelectronic Fabrication Sec. Edition, Oxfort University Press, 2001.

Ders ile ilgili dosyalar