Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. İLHAN ÖZEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. İLHAN ÖZEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
1. Öğrencileri nanobiliminin esasları, nanoteknolojinin ortaya çıkışı ve tüm bilim dallarındaki gelişimi hakkında bilgilendirmek.
2. Nanoparçacık üretim ve stabilizasyon yöntemleri konusunda bilgilendirmek.
3. Nanoparçacıkların tekstildeki uygulamaları ve karakterizasyon teknikleri hususunda bilgilendirmek.
4. Nanoteknolojinin potansiyel tehlikeleri ve geleceği hakkında bilgilendirmek.
|
Dersin tanımı
|
Nanobiliminin esasları, nanobiliminin temelini oluşturan bilimdeki gelişmeler, nanoparçacıkların üretim, sentez, stabilizasyon yöntemleri ve tekstil malzemelerine aplikasyon şekilleri
|
1- |
Nanobilimine ve nanoteknolojiye genel giriş
|
2- |
Nanobilimine giden yolda kısa bir bilim tarihi
|
3- |
Nanomalzeme üretim yöntemleri (mekanokimyasal yöntem, sol-gel yöntemi), üretim yöntemlerinin karşılaştırması,
|
4- |
Nanomalzeme üretim yöntemlerinin (mekanokimyasal yöntem, sol-gel yöntemi)karşılaştırması
|
5- |
Nanoparçacıkların stabilizasyonu (DLVO teorisi)
|
6- |
Karbon nanotüp, nanokil, ZnO, TiO2 üretimi,
|
7- |
Nanoliflerin ve nanokompozitlerin üretimi (ekstrüzyon) ve karakterizasyonu
|
8- |
Ekstrüderin çalışma prensibi ve ekstrüder tipleri
|
9- |
Nanoteknoloji ile fonksiyonel ve akıllı tekstil malzemelerinin üretimi, tekstil bitim işlemlerinde nanoteknoloji uygulamaları
|
10- |
Nanoteknoloji ile fonksiyonel ve akıllı tekstil malzemelerinin üretimi, tekstil bitim işlemlerinde nanoteknoloji uygulamaları (devam)
|
11- |
Tekstildeki nanoteknoloji uygulamaları için karakterizasyon teknikleri (Mikroskopi)
|
12- |
Tekstildeki nanoteknoloji uygulamaları için karakterizasyon teknikleri (Spektroskopi)
|
13- |
Tekstildeki nanoteknoloji uygulamaları için karakterizasyon teknikleri (Parçacık boyut)
|
14- |
Nanomalzemelerin potansiyel tehlikeleri, çevre ve sağlıkla ilgili hususlar ve tekstilde nanoteknolojinin geleceği.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Nanoparçacık üretimiyle ilgili bilgilerin edinilmesi
|
2- |
Nanoparçacık stabilizasyonuyla ilgili bilgilerin edinilmesi
|
3- |
Nanoparçacık karakterizasyonuyla ilgili bilgilerin edinilmesi
|
4- |
Nanolif ve nanokompozitlerin üretim yöntemleri hakkında bilgi edinilmesi (top down)
|
5- |
Nanolif ve nanokompozitlerin üretim yöntemleri hakkında bilgi edinilmesi (bottom up)
|
6- |
Tekstildeki nanoteknoloji uygulamaları hakında bilgi edinilmesi
|
7- |
Nanoteknolojinin olası tehlikeleri hakkında bilgi edinilmesi
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Tekstil Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
|
|
2- |
Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
|
|
3- |
Değişik disiplinlere ait bilgileri Tekstil Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
|
|
4- |
Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
|
|
5- |
Tekstil mühendisliği uygulamalarında son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
|
|
6- |
Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
|
|
7- |
Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
|
|
8- |
Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
|
|
9- |
Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
|
|
10- |
Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
7
|
105
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
3
|
45
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
3
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
6
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Doç. Dr. İlhan ÖZEN ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) http://www.eng.uc.edu/~gbeaucag/Classes/NanoPowder.html
2) C. Zhou, Nanoscience and Nanotechnology, University of Southern California, 2009
3) http://www.wright.edu/~lok.lewyanvoon/440/440.html
4) M. Morales, Study on the growth and optical properties of ZnO Micro/nano structures, Wright State University Dayton – Ohio, 2007
5) J. Voves, Trends And Skill Needs in the Field of Nanotechnology - The State of Affairs in the Czech Republic in the European Context,
6) C. Daraio, J. Greer Mechanics of Nanomaterials, California Institute of Technology
7) http://www.azonano.com/Details.asp?ArticleID=1377
8) M Gleiche, Holger Hoffschulz, Steve Lenhert Nanotechnology in Consumer Products
October 2006
9) Amar K. Mohanty, Nanotechnology For the Environment: Current Status And Future Prospects of Green Nanocomposites, Michigan State University, 2005
11) Bir Nanoteknoloji Alt Disiplini: Nanolif Üretimi ve Kullanımı, NanoFiber Membranes Group
12) J.F GERARD, J. GALY, J. DUCHET, SURFACE TREATMENTS OF NANOFILLERS AS A TOOL FOR DESIGNING HIGH PERFORMANCES NANCOMPOSITES, ‘Nanocomposites School’ - Torino (I) 2006
13) B. K. Gale, Nanotechnology, Fundamentals of Micromachining,The University of Utah
14) G.L. Hornyak, Introduction to Nanoscience, CRC Press 2009
15) G.L. Hornyak, Fundamentals of Nanotechnology, Nanometrology 1, CRC Press 2009
16) F. ORUÇ, A. ONAT, A. KILIÇ, ELEKTRO-ÜRETM METODUYLA ÜRETİLEN NANOLİFLERLE İPLİK ELDESİ VE TÜYLENDİRME MEKANİZMASI TASARIMLARI, İTÜ LİSANS BİTRİME TASARIM PROJESİ, 2006
17) H. R. Dennis, D. L. Hunter, J. W. Cho, D. R. Paul, D. Chang, S. Kim, J. L. White, Nanocomposites by Extruder Processing, ANTEC2000
18) C. F. Murphy, D. Allen, Nanotechnology and the Environment: Beauty and the Beast?, University of Texas, 2004
19) J. F. Sargent, Nanotechnology and Environmental, Health, and Safety: Issues for Consideration, 2008
20) D. Lekas, Analysis of Nanotechnology from an Industrial Ecology Perspective Part I: Inventory & Evaluation of Life Cycle Assessments of Nanotechnologies , Yale School of Forestry & Environmental Studies, 2006
|
|