Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ |
Birinci düzey |
İPFP663 |
Seçmeli |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. HAYRİYE GENCEL
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu ders yüz yüzedir ve dersler anlatım, soru cevap, tartışma, grup çalışması vb. yöntemlerle işlenmekte, öğrenciler materyal geliştirme, kullanma ve değerlendirme çalışmaları yapmamaktadır.
|
Dersin amacı
|
Bu derste öğrencilerin din öğretimi süreçlerinde kullanılabilecek araç-gereç ve materyalleri tanımaları; söz konusu araç-gereç ve materyalleri hazırlama, kullanma ve değerlendirme becerilerine sahip olmaları amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrencilere öğretim süreçlerinde kullanılabilecek araç-gereç ve materyaller hakkında bilgi verilmekte; öğrencilerde söz konusu araç-gereç ve materyalleri hazırlama ve kullanma becerileri geliştirilmeye çalışılmaktadır.
|
1- |
Temel kavramlar: Din Öğretimi Sürecinin Unsurları ve Din Öğretimi Teknolojisi
|
2- |
Din Öğretimi Öğretmenlerinin Öğretim Teknolojisi Yeterlikleri
|
3- |
Din Öğretiminde Araç ve Materyal Geliştirme Süreç ve İlkeleri
|
4- |
Ders Kitapları, Hikaye Kitapları, Gazete Haber Kupürleri ile Öğretim
|
5- |
Fotoğraf, Resim, Karikatür, Tablo, Şekil, Şema ve Grafik ile Öğretim
|
6- |
Gerçek Eşya, Maket, Model, Diyorama ile Öğretim
|
7- |
Kuklalar, Tarih-Coğrafya Haritaları, 3D (3 boyutlu) Görseller ile Öğretim
|
8- |
Kavram Haritaları ile Öğretim (Kavram haritası hazırlama)
|
9- |
Çalışma Kağıtları/Yaprakları ile Öğretim (Çalışma kağıdı hazırlama)
|
10- |
ARA SINAV
|
11- |
Powerpoint (Ppt) ile Öğretim (slayt hazırlama)
|
12- |
Kısa Filmler ile Öğretim (Film hazırlama- düzenleme)
|
13- |
Eğitsel Oyun Materyalleri ile Öğretim (Eğitsel oyun hazırlama)
|
14- |
Din Öğretiminde Yapay zeka uygulamaları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğretim teknolojisi ile ilgili temel kavramları; öğrenme kuramları, öğretim programları ve öğretim teknolojisi ilişkisini açıklar.
|
2- |
Öğretim teknolojisinin öğretme- öğrenme sürecindeki yeri ve işlevlerini kavrar.
|
3- |
Öğretmenlerin öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme yeterliklerini, Öğretim araç-gereçlerinin seçimini etkileyen faktörleri açıklar.
|
4- |
Belli başlı öğretim araç ve materyallerinin genel özelliklerini, olumlu, sınırlı yönlerini, kullanım ilkelerini açıklar.
|
5- |
Belli başlı öğretim araçlarını ve materyallerini etkili şekilde kullanır.
|
6- |
Öğretim araç ve materyallerinin seçiminde ve geliştirilmesinde uyulması gereken ilkeleri açıklar.
|
7- |
Belli başlı öğretim araç ve materyallerinin genel özelliklerini, olumlu ve sınırlı yönlerini açıklar.
|
8- |
İlkelerine uygun öğretim araç ve materyaller geliştirir.
|
9- |
Geliştirdiği araç ve materyalleri etkili şekilde kullanır.
|
10- |
Öğretim araç ve materyallerinin materyal geliştirme ilkelerine uygunluğunu değerlendirir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
7
|
1
|
7
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
5
|
5
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
5
|
5
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
84
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
8
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Mehmet KORKMAZ; Din Öğretimi Teknolojisi ve Materyal Geliştirme, Kimlik Yay. Kayseri, 2021
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Adem Güneş, Din Öğretimi Materyalleri, DEM Yayınları, İstanbul, 2019.
|
|