Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KALİTE YÖNETİMİ |
Birinci düzey |
A-İŞL319 |
Seçmeli |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. YASEMİN YAVUZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. YASEMİN YAVUZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders anlatımı
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, toplam kalite yaklaşımı çerçevesinde işletmelerdeki kalite yönetimi uygulamaları ile ilgili temel kavram ve teknikleri tanıtmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Ders kapsamında toplam kalite yönetimi, kalite yönetim sistemi, toplam kalitede kullanılan araç ve teknikler incelenecektir.
|
1- |
Kalite yönetimine giriş: Kalitenin tanımı, kapsamı ve işletmeler için önemi. Üstün değer. Müşteri deneyimi ve memnuniyeti. Amerika Müşteri Memnuniyet Endeksi.
|
2- |
Kalite boyutları: Performans özellikleri. İkincil özellikler. Güvenilirlik. Uygunluk. Dayanıklılık. Servis kabiliyeti. Estetik özellikler.
|
3- |
Kalite ve rekabet gücü: Rekabet stratejileri. Kalitenin küresel rekabet gücüne etkisi. Kalite maliyetleri: Önleme maliyetleri. Değerlendirme maliyetleri. İç başarısızlık maliyetleri. Dış başarısızlık maliyetleri. Kalite buzdağı. Görünür ve görünmeyen maliyetler.
|
4- |
Toplam kalite yönetimi: Geleneksel kalite ve toplam kalite anlayışlarının karşılaştırılması. Küçük K ve Büyük K kapsamı. Toplam kalite yönetiminin tanımı ve kilit unsurları.
|
5- |
Toplam kalite öncüleri ve katkıları: Endüstri devrimleri ve toplam kalitenin tarihsel gelişim süreci. Toplam kalite öncüleri. Shewhart, Deming, Juran, Crosby, Feigenbaum
|
6- |
ISO 9000 Kalite Yönetim Sistemi: ISO ve yönetim sistemi standartları. ISO 9000 KYS standartları. ISO 9000 kalite yönetim ilkeleri. ISO 9001:2015 KYS standardı ve genel özellikleri.
|
7- |
ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi: Yüksek seviyeli yapı. ISO 9001:2015 in temel maddeleri.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Toplam kalite araçları: Pareto diyagramı. Sebep-sonuç diyagramı. Çetele tablosu. Histogram.
|
10- |
Toplam kalite araçları: Dağılım diyagramı. Seyir grafiği ve kontrol grafiği. Tabakalara ayırma.
|
11- |
İstatistiksel süreç kontrolü: Süreç değişkenliği. Doğal (tesadüfi) ve özel değişkenlik. Örnekleme.
|
12- |
Kontrol grafikleri: Kontrol grafiği türleri. Değişkenler ve nitelikler için kontrol grafikleri. Kontrol grafiklerinin yorumlanması.
|
13- |
Değişkenler için kontrol grafikleri: X-R kontrol grafiği.
|
14- |
Nitelikler için kontrol grafikleri: P kontrol grafiği.
|
15- |
Nitelikler için kontrol grafikleri: C kontrol grafiği.
|
16- |
Dönem sonu sınavı
|
17- |
Dönem sonu sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kalitenin kapsamını, özelliklerini ve işletmeler için önemini açıklar.
|
2- |
Kaliteyi oluşturan boyutları ve özelliklerini karşılaştırmalı olarak açıklar.
|
3- |
Rekabet stratejileri çerçevesinde kalitenin küresel rekabet gücündeki etkisini açıklar.
|
4- |
İşletmelerdeki çeşitli kalite maliyetlerini sınıflandırarak analiz eder.
|
5- |
Geleneksel ve toplam kalite yaklaşımları arasındaki farklılıkları açıklar.
|
6- |
Toplam kalite yönetiminin kilit unsurlarını ve başarı faktörlerini açıklar.
|
7- |
Toplam kalitenin gelişim sürecini ve toplam kalite öncülerinin katkılarını açıklar.
|
8- |
İşletmelerde ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi ile ilgili çalışmaları yürütür.
|
9- |
İyileştirme çalışmalarında toplam kalite araçlarını kullanarak süreçleri analiz eder.
|
10- |
İşletmelerde istatistiksel süreç kontrolü ile ilgili çalışmaları yürütür.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İşletmeciliğin temel kavramlarını açıklar.
|
|
2- |
İşletmenin yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finansman, insan kaynakları yönetimi, halkla ilişkiler ve araştırma geliştirme gibi temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri kurar.
|
|
3- |
İşletmenin temel fonksiyonlarına sistem bakış açısıyla bakar ve bu fonksiyonların bütüne yaptıkları katkıyı açıklar.
|
|
4- |
İşletmenin ilgili fonksiyonlarına yönelik yasal ve etik kuralları listeler ve uygular.
|
|
5- |
İşletme biliminin gelişimine katkıda bulunan “yönetim-örgüt kuramlarını” açıklar ve bu kuramların uygulamadaki yerini tartışır.
|
|
6- |
Tüm örgütler için sözkonusu olan temel yönetim sürecini (planlama, organizasyon, yürütme, koordinasyon, kontrol) tasarlar.
|
|
7- |
İşletme faaliyetlerini etkileyen ve bu faaliyetlerden etkilenen insan davranışlarının gerisinde yatan nedenleri algı, tutum ve niyet ilişkisi kurarak açıklar.
|
|
8- |
Yeni iş-işletme kurma süreçlerini tasarlar ve geliştirir.
|
|
9- |
İşletmelerin bağlamsal koşullarında meydana gelen değişimleri analiz ederek, tüm işletme fonksiyonlarına yönelik stratejik alternatifler tasarlar ve stratejik plan yapar.
|
|
10- |
İşletmenin paydaşlarıyla olan ilişkilerini anlar ve paydaş memnuniyetinin artırılmasına yönelik öneriler geliştirir.
|
|
11- |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma tekniklerini ve bunlarla ilgili teknolojileri kullanmayı öğrenir ve uygular.
|
|
12- |
Bilimsel bir araştırmayı bağımsız şekilde tasarlar, uygular ve sonuçlarını yorumlar.
|
|
13- |
İşletmelerdeki temel iş yapma süreçlerini tanımlar ve bu süreçleri kalite standartları çerçevesinde yürütür.
|
|
14- |
Belirsizliğin ve riskin yüksek olduğu gerçek iş ortamında, analitik düşünür ve problemleri çözer.
|
|
15- |
İşletmenin mali tablolarını hazırlayarak analiz eder.
|
|
16- |
Bir işletmede gerçekleşen işlemlerin muhasebe kayıtlarını yapar ve denetler.
|
|
17- |
Ulusal ve uluslararası piyasaları takip ederek finansal kararlar alır.
|
|
18- |
Ulusal ve uluslararası boyutlarda farklı pazar koşullarına ve müşteri potansiyeline uygun, etkin ve yaratıcı pazarlama karması stratejileri geliştirir.
|
|
19- |
Uluslararası gelişmeleri takip edecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
|
20- |
ECDL (European Computer Driving Licence)/ICDL de (International Computer Driving Licence) yedi modüle karşılık gelen temel/orta/ileri düzey bilgisayar kullanım yetkinliği elde eder.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
2
|
1
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
114
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Goetsch, D.L., Davis, S.B., Toplam Kalite Yönetimi: Örgütsel Mükemmellik için Toplam Kaliteye Giriş, 7. Basımdan Çeviri, Çeviri Editörleri: Doğan, Ö.İ., Topoyan, M., Nobel Yayınevi, 2016
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Şahin, A., Erkış, İ.U., Taşpınar, Y., Kalite Yönetimi: Teori, Sistem ve Uygulama Örnekleri, Atlas Akademi, 2014.
2. Ertuğrul, İ., Toplam Kalite Kontrol: Kalite Güvenliği ve ISO 9000 Standartları-Toplam Kalite Yönetimine İlişkin Bir İşletme Uygulaması, 3. Baskı, Ekin Yayınevi, 2014.
|
|