Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > İşletme > KALİTE YÖNETİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KALİTE YÖNETİMİ Birinci düzey A-İŞL319 Seçmeli 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. YASEMİN YAVUZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. YASEMİN YAVUZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Ders anlatımı
Dersin amacı Dersin amacı, toplam kalite yaklaşımı çerçevesinde işletmelerdeki kalite yönetimi uygulamaları ile ilgili temel kavram ve teknikleri tanıtmaktır.
Dersin tanımı Ders kapsamında toplam kalite yönetimi, kalite yönetim sistemi, toplam kalitede kullanılan araç ve teknikler incelenecektir.

Dersin içeriği
1- Kalite yönetimine giriş: Kalitenin tanımı, kapsamı ve işletmeler için önemi. Üstün değer. Müşteri deneyimi ve memnuniyeti. Amerika Müşteri Memnuniyet Endeksi.
2- Kalite boyutları: Performans özellikleri. İkincil özellikler. Güvenilirlik. Uygunluk. Dayanıklılık. Servis kabiliyeti. Estetik özellikler.
3- Kalite ve rekabet gücü: Rekabet stratejileri. Kalitenin küresel rekabet gücüne etkisi. Kalite maliyetleri: Önleme maliyetleri. Değerlendirme maliyetleri. İç başarısızlık maliyetleri. Dış başarısızlık maliyetleri. Kalite buzdağı. Görünür ve görünmeyen maliyetler.
4- Toplam kalite yönetimi: Geleneksel kalite ve toplam kalite anlayışlarının karşılaştırılması. Küçük K ve Büyük K kapsamı. Toplam kalite yönetiminin tanımı ve kilit unsurları.
5- Toplam kalite öncüleri ve katkıları: Endüstri devrimleri ve toplam kalitenin tarihsel gelişim süreci. Toplam kalite öncüleri. Shewhart, Deming, Juran, Crosby, Feigenbaum
6- ISO 9000 Kalite Yönetim Sistemi: ISO ve yönetim sistemi standartları. ISO 9000 KYS standartları. ISO 9000 kalite yönetim ilkeleri. ISO 9001:2015 KYS standardı ve genel özellikleri.
7- ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi: Yüksek seviyeli yapı. ISO 9001:2015 in temel maddeleri.
8- Ara sınav
9- Toplam kalite araçları: Pareto diyagramı. Sebep-sonuç diyagramı. Çetele tablosu. Histogram.
10- Toplam kalite araçları: Dağılım diyagramı. Seyir grafiği ve kontrol grafiği. Tabakalara ayırma.
11- İstatistiksel süreç kontrolü: Süreç değişkenliği. Doğal (tesadüfi) ve özel değişkenlik. Örnekleme.
12- Kontrol grafikleri: Kontrol grafiği türleri. Değişkenler ve nitelikler için kontrol grafikleri. Kontrol grafiklerinin yorumlanması.
13- Değişkenler için kontrol grafikleri: X-R kontrol grafiği.
14- Nitelikler için kontrol grafikleri: P kontrol grafiği.
15- Nitelikler için kontrol grafikleri: C kontrol grafiği.
16- Dönem sonu sınavı
17- Dönem sonu sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kalitenin kapsamını, özelliklerini ve işletmeler için önemini açıklar.
2- Kaliteyi oluşturan boyutları ve özelliklerini karşılaştırmalı olarak açıklar.
3- Rekabet stratejileri çerçevesinde kalitenin küresel rekabet gücündeki etkisini açıklar.
4- İşletmelerdeki çeşitli kalite maliyetlerini sınıflandırarak analiz eder.
5- Geleneksel ve toplam kalite yaklaşımları arasındaki farklılıkları açıklar.
6- Toplam kalite yönetiminin kilit unsurlarını ve başarı faktörlerini açıklar.
7- Toplam kalitenin gelişim sürecini ve toplam kalite öncülerinin katkılarını açıklar.
8- İşletmelerde ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi ile ilgili çalışmaları yürütür.
9- İyileştirme çalışmalarında toplam kalite araçlarını kullanarak süreçleri analiz eder.
10- İşletmelerde istatistiksel süreç kontrolü ile ilgili çalışmaları yürütür.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İşletmeciliğin temel kavramlarını açıklar.
2- İşletmenin yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finansman, insan kaynakları yönetimi, halkla ilişkiler ve araştırma geliştirme gibi temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri kurar.
3- İşletmenin temel fonksiyonlarına sistem bakış açısıyla bakar ve bu fonksiyonların bütüne yaptıkları katkıyı açıklar.
4- İşletmenin ilgili fonksiyonlarına yönelik yasal ve etik kuralları listeler ve uygular.
5- İşletme biliminin gelişimine katkıda bulunan “yönetim-örgüt kuramlarını” açıklar ve bu kuramların uygulamadaki yerini tartışır.
6- Tüm örgütler için sözkonusu olan temel yönetim sürecini (planlama, organizasyon, yürütme, koordinasyon, kontrol) tasarlar.
7- İşletme faaliyetlerini etkileyen ve bu faaliyetlerden etkilenen insan davranışlarının gerisinde yatan nedenleri algı, tutum ve niyet ilişkisi kurarak açıklar.
8- Yeni iş-işletme kurma süreçlerini tasarlar ve geliştirir.
9- İşletmelerin bağlamsal koşullarında meydana gelen değişimleri analiz ederek, tüm işletme fonksiyonlarına yönelik stratejik alternatifler tasarlar ve stratejik plan yapar.
10- İşletmenin paydaşlarıyla olan ilişkilerini anlar ve paydaş memnuniyetinin artırılmasına yönelik öneriler geliştirir.
11- Sözlü ve yazılı iletişim kurma tekniklerini ve bunlarla ilgili teknolojileri kullanmayı öğrenir ve uygular.
12- Bilimsel bir araştırmayı bağımsız şekilde tasarlar, uygular ve sonuçlarını yorumlar.
13- İşletmelerdeki temel iş yapma süreçlerini tanımlar ve bu süreçleri kalite standartları çerçevesinde yürütür.
14- Belirsizliğin ve riskin yüksek olduğu gerçek iş ortamında, analitik düşünür ve problemleri çözer.
15- İşletmenin mali tablolarını hazırlayarak analiz eder.
16- Bir işletmede gerçekleşen işlemlerin muhasebe kayıtlarını yapar ve denetler.
17- Ulusal ve uluslararası piyasaları takip ederek finansal kararlar alır.
18- Ulusal ve uluslararası boyutlarda farklı pazar koşullarına ve müşteri potansiyeline uygun, etkin ve yaratıcı pazarlama karması stratejileri geliştirir.
19- Uluslararası gelişmeleri takip edecek düzeyde yabancı dil bilir.
20- ECDL (European Computer Driving Licence)/ICDL de (International Computer Driving Licence) yedi modüle karşılık gelen temel/orta/ileri düzey bilgisayar kullanım yetkinliği elde eder.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 1 2
Toplam iş yükü     114
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Goetsch, D.L., Davis, S.B., Toplam Kalite Yönetimi: Örgütsel Mükemmellik için Toplam Kaliteye Giriş, 7. Basımdan Çeviri, Çeviri Editörleri: Doğan, Ö.İ., Topoyan, M., Nobel Yayınevi, 2016
Yardımcı Kaynaklar 1. Şahin, A., Erkış, İ.U., Taşpınar, Y., Kalite Yönetimi: Teori, Sistem ve Uygulama Örnekleri, Atlas Akademi, 2014. 2. Ertuğrul, İ., Toplam Kalite Kontrol: Kalite Güvenliği ve ISO 9000 Standartları-Toplam Kalite Yönetimine İlişkin Bir İşletme Uygulaması, 3. Baskı, Ekin Yayınevi, 2014.

Ders ile ilgili dosyalar