Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MANTIK TARİHİ |
İkinci düzey |
FDB577 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AHMET KAYACIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AHMET KAYACIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Mahmut Sami ÖZDİL
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Mantık ilmi ve tarihi hakkında bilgi sahibi olmak ve bu sayede doğru ve tutarlı düşünmeye yardımcı olmak.
|
Dersin tanımı
|
Mantık tarihi ve problemleri hakkında bilgi içerir.
|
1- |
Mantık Nedir ve Temel Problemleri Nelerdir?
|
2- |
Antik Yunan Öncesi Mantık
|
3- |
Antik Yunan’da Mantık
|
4- |
Sokrat ve Platon’da Mantıksal Düşünme
|
5- |
Aristo mantığı Ve Problemleri
|
6- |
Stoa Mantığı Ve Problemleri
|
7- |
Ortaçağ İslam Dünyasında Mantık Ve Problemleri
|
8- |
Ortaçağ Batı Dünyasında Mantık Ve Problemleri
|
9- |
Modern Dönemde Mantık ve Problemleri
|
10- |
Çağdaş İslam Düşüncesinde Mantık ve Problemleri
|
11- |
Mantık ve Pozitivizm
|
12- |
Kavramsal Çözümleme ve Din
|
13- |
Analoji Öğretisi ve Sembolizm
|
14- |
Genel değerlendirme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mantık ve temel problemlerini bilir.
|
2- |
Mantık tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
İslam ve batı dünyasındaki mantık ve problemlerini bilir
|
4- |
Mantık ve Pozitivizm hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Sembolizm hakkında bilgi sahibi olur
|
6- |
Kavramsal çözümleme ve din dili hakkında bilgi sahibi olur.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
|
|
2- |
Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
|
|
4- |
Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
|
|
5- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
|
|
6- |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
|
|
8- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
|
|
9- |
Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
|
|
10- |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
|
|
11- |
Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
|
|
12- |
Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
|
|
13- |
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
10
|
5
|
50
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
5
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
10
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ahmet Kayacık, Bağdat Okulu, Ahmet Kayacık, Endülüs'de Mantık, Nicholas Rescher, İslam Mantık Tarihi Üzerine Araştırmalar, Hilmi Ziya Ülken, Mantık Tarihi, Tony Street, İslam Mantık Tarihi, Anton Dimitriu, History of Logic,Teo Grünberg, Felsefe ve Felsefi Mantık Yazıları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
A. Cevdet Paşa, Mi’yar-ı Sedât, Ebheri İsagûcî, Necip Taylan, Ana hatlarıyla Mantık, Şafak Ural, Temel Mantık, Necati Öner, Klasik Mantık, Doğan Özlem, Mantık, Teo Grünberg, Felsefe ve Felsefi Mantık Yazıları.
|
|