Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANALİTİK KİMYA I |
Birinci düzey |
AKI 102 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. İSMAİL ÖÇSOY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. İBRAHİM NARİN, Doç. Dr. İsmail ÖÇSOY, Dr. Öğr. Üyesi VEDAT YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Erkan YILMAZ,
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Temel analitik kimya kavramlarının ve analitik problemlere yaklaşımın öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
Analitik Kimya
|
1- |
Analitik kimyaya giriş
|
2- |
Kimyasal analizde hatalar; Kimyasal Analizde Terimlerin Tanımlar, Sistematik Hatalar, Rastgele Hatalar
Rastgele Hataların İstatistiksel Değerlendirilmesi,
|
3- |
Analitik Verilerin İncelenmesi ve Değerlendirilmesinde İstatistiğin Uygulanması; Güven Sınırları, Hipotez Testinde İstatistiğin Kullanılması, Gaus Eğrisi, Büyük Hataların Değerlendirilmesi
|
4- |
Analitik Verilerin İncelenmesi ve Değerlendirilmesinde İstatistiğin Uygulanması; Tayin sınırlarının Belirlenmesi, Kalibrasyon Doğrularının Türetilmesi, Validasyon Parametreleri
|
5- |
Gravimetrik Analiz Metotları; Gravimetrik Analizin Temel Prensipleri; Çökeleklerin ve Çöktürücü reaktiflerin Özellikleri, Gravimetrik Analizin Temel Prensipleri, Gravimetrik Faktör ve Hesaplamaları
|
6- |
Sulu Çözeltiler ve Kimyasal Denge; Sulu Çözelti Kimyası, Asit-Baz Kavramı, Otoprotoliz, Kimyasal Denge,
Denge Sabitleri
|
7- |
Sulu Çözeltiler ve Kimyasal Denge; Az Çözünür Tuzların Kimyasal Dengesi ve Çözünürlük Hesaplanması,
Çözelti Hazırlama
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Kimyasal Dengelere Elektrolitlerin Etkisi; İyonik Şiddetin Etkisi, Aktivite Katsayıları ve Özellikleri
Aktivite Katsayılarını Kullanarak Denge Hesaplamaları, Aktivite Katsayılarının İhmalinde Yapılan Hatalar
|
10- |
Karmaşık Sistemlerde Denge Problemlerinin Çözümü; Kütle Denkliği, Yük Denkliği, Birden Çok Denge İçeren Sistemlerin Sistematik Çözümü,
|
11- |
Çöktürücü Reaktifin Kontrolü ile İyonların Ayrılması; Çöktürücü Reaktifin Kontrolü ile İyonların Ayrılması, Sülfür ile Ayırmalar, pH''''nın Sülfür ile Ayırmalara Etkisi
|
12- |
Titrimetrik Analiz ve Nötralleşme Titrasyonlarının Teorisi; Titrimetrik Analizdeki Temel Kavramlar, Nötralleşme Titrasyonlarını Teorisi, Nötralleşme Titrasyonları İçin Titrasyon Eğrilerinin Türetilmesi,
İndikatörlerin Çalışma Prensibi ve İndikatör Seçimi
|
13- |
Tampon Çözeltiler; Tampon Çözeltilerin Özellikleri, Tampon Çözeltinin Seçimi ve Hazırlanması
|
14- |
Kompleks Asit Baz Sistemleri; Poliprotik Asitler ve Bazlar İçin Titrasyon Eğrileri,
Poliprotik Asitler ve Bazlardan Tampon Çözelti Hazırlama
|
15- |
Nötralleşme Titrasyonlarının Uygulamaları; Nötralleşme Titrasyonlarında Kullanılan Standart Çözeltilerin Özellikleri ve Standardizasyonu, Azot tayini, Fonksiyonel grup analizleri
|
16- |
Final
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Analitik Kimyanın tanımlar ve görevlerini sayar.Cam malzeme, pipetler ve terazinin kalibrasyonunu açıklar. Kalitatif ve kantitatif analizi tanımlar ve basamaklarını açıklar. Analizde metot seçimi yapar.
|
2- |
Doğruluk, kesinlik vb gibi validasyon parametrelerini tanımlar. Sistemetik hata kaynaklarını açıklar ve tespit eder. Metotun doğruluğunu kontrol eder. Rastgele hata kaynaklarını tanımlar.
İnstrümental metotlar için kablibrasyon doğrusunu çizer ve sonuçları değerlendirir.
Analitik metodun validasyon parametrelerini belirler ve hesaplar.
|
3- |
Gravimetrik analizde kullanılacak reaktiflerin özelliklerini tanımlar. Çökelek oluşumunu açıklar.
Çökelme reaksiyonlarını açıklar ve gravimetrik analizdeki için uygulamasını anlatır.
|
4- |
Elektrolit çözeltileri değerlendirir, zayıf elektrolit ve kuvvetli elektrolitleri tanır ve farkını değerlendirir. Asit-Baz kavramını tanımlar.Suyun otoprotolizini tanımlar ve kimyasal dengedeki hesaplamalarını yapar.
|
5- |
Kimyasal dengeyi ve dengenin nelerden etkilendiğini açıklar. Denge sabitini tanımlar ve hesaplamalarda kullanır. Denge sabiti türlerini, özelliklerini ve etkilerini değerlendirir.
Sulu çözeltilerde az çözünür tuzların dengesi yazar, çözünürlüklerini hesaplar.
Katı ve sıvılardan çözelti hazırlama hesapları yapar ve çözelti hazırlamayı tarif eder.
Bir sulu çözeltinin İyonik şiddetini hesaplar ve aktivite katsayılarını tablodan bulur.
Aktviteyi kullanarak denge hesplaması yapar.
|
6- |
Bir sulu çözeltide bulunan türlerin yük denkliğini yazar. Çoklu dengelerde hesaplama yapar.
|
7- |
Çöktürücü reaktifin konsantrasyonunu yada çözelti pH''sını değiştirerek iki iyonun kantitatif olarak ayrılması için gerekli hesaplamaları yapar. İki iyonun kantitatif olarak ayrılmasının mümkün olup olmadığının değerlendirmesini yapar. Sülfür ile yapılan ayırmalarda pH''nın kontrolü ile iyonların kantitatif olarak ayrılmasının mümkün olup olmadığının değerlendirmesini yapar.
|
8- |
Titrimetrik anlizdeki temel kavramları tanımlar.
Nötralleşme titrasyonlarının temel prensibini tanımlar. Nötralleşme titrasyonları için titrasyon eğrisini çizer.pH''ya bağlı indikatörlerin çalışma prensibini açıklar ve nötralleşme titrasyonları için indikatör seçer.
|
9- |
Tampon çözeltiyi ve tampon kapasitesini tanımlar. Tampon çözeltilerin özelliklerini bilir.
İstenilen pH''da için tampon çözeltinin hazırlanması için gereken kimyasalları seçer, hesaplamaları yapar ve bu tampon çözeltinin hazırlanışını tarif eder.
Poliprotik asitler-bazlar için titrasyon eğrisini türetir. Poliprotik asit ve bazları kullanrak istenilen pH''da bir tampon çözeltinin hazırlanması için gerekli hesaplamaları yapar ve bu tampon çözeltinin hazırlanışını tarif eder.
|
10- |
Nötralleşme titrasyonlarında kullanılan standart çözeltilerin hazırlanması için gerekli hesaplamaları yapar, bu çözeltilerin standardizasyonunu anlatır ve gerçek derişimini hesaplar.Kjeldahl metodu ile azot tayini hesaplamalarını yapar. Nötralleşme titrasyonları ile fonksiyonel grup analizlerinin nasıl yapıldığını açıklar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
88
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Analitik Kimya Temel İlkeler 8. Baskı Skoog, West, Holler, Crouch, Çeviri ed. Prof. Dr. Esma Kılıç, Prof. Dr. Hamza Yılmaz, Bilim
Yayıncılık, Ankara, 2004
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Modern Analytical Chemistry, David Harvey, Mc Graw Hill, 2000
|
|