Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HALİL ALTINTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. LEYLA LEBLEBİCİ KOÇER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı bilim nedir ve nasıl yapılır sorularına cevap aramaktır. Sosyal bilimlerde pozitivizm, yanlışlamacılık, oluşturmacılık (constructivism) gibi başlıca araştırma programları veya paradigmaları incelendikten sonra bilimsel araştırma nasıl yapılır ve nasıl raporlaştırılır uygulamalı olarak göstermek hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Pozitivizm, tümevarım, yanlışlamacılık (Popper), paradigma (Kuhn), araştırma programları (Lakatos), anarşist bilgi kuramı (Feyerabend), oluşturmacılık (constructivism), araştırma konusu bulma, araştırma sorununu tanımlama, soru sorma, hipotez formüle etme, veri toplama, verileri analiz etme, bulguları raporlaştırma, kaynak gösterme sistemi öğrenme ve uygulama, bilimsel etik
|
1- |
Bilim nedir?
|
2- |
PozitivizmTümevarım, tümdengelim
|
3- |
Doğrulamacılık, Yanlışlamacılık
|
4- |
Paradigma, anarşist bilgi teorisi, araştırma programları
|
5- |
Eleştirel teori ve inşacılık/oluşturmacılık
|
6- |
Araştırma konusu seçme ve araştırma önerisi hazırlama
|
7- |
Araştırma sorununu tanımlama
|
8- |
Araştırma sorusu, hipotez, öneri veya argüman geliştirme
|
9- |
Araştırma metodolojisi, yöntemi ve tekniklerini belirleme
|
10- |
Veri toplama yöntemleri
|
11- |
Analiz yöntemleri
|
12- |
Akademik standartlara uygun araştırma raporu hazırlama
|
13- |
Kaynak gösterme sistemleri
|
14- |
Bilimsel etik ilkeler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Pozitivism, yanlışlamacılık, oluşturmacılık gibi paradigmaların ontolojik, epistemolojik ve metodolojik ön kabullerini kavrayabilmek
|
2- |
Araştırma sorunu tanımlayabilmek
|
3- |
Araştırma sorusu ve hipotez formule edebilmek veya argüman geliştirebilmek
|
4- |
Bilimsel veri toplama ve analiz yöntemlerini kullanabilmek
|
5- |
Araştırma bulgularını akademik standartlara uygun olarak raporlaştırmak
|
6- |
Bilimsel kaynak gösterme sistemlerinden birini kullanabilmek
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanının temel kuram ve uygulama bilgilerine hâkimdir. Bu kapsamda, komşu disiplinlerle etkileşimleri kavrar ve toplumsal yapı ve dinamikleri yorumlayabilir.
|
|
2- |
Alanında araştırma yapma, araştırmaları planlama, elde ettiği verileri işleme, yorumlama ve değerlendirme becerilerine sahiptir ve alanında karşılaştığı sorunlara çözüm önerisi geliştirir.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri eleştiri süzgecinden geçirir, yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir.
|
|
4- |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. Bir yabancı dili bilir ve çalışmalarında bilgisayarı ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. Birikimini yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanarak bilimsel platformlara taşıyabilir.
|
|
5- |
Alanıyla ilgili çalışmalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, çalışma hayatında bu süreçte karşılaşılan sorunların çözümüne katkıda bulunur.
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
3
|
14
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
10
|
10
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
10
|
3
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
12
|
5
|
60
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ALTUNIŞIK, Remzi, vd. (2008) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi.
CHALMERS, Alain (1997) Bilim Dedikleri, Çev.: Hüsamettin Arslan, Vadi Yayınları.
KARASAR, Niyazi, (2007) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Nobel Yayın Dağıtım.
SEYİDOĞLU, Halil, (2000) Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Yayınları.
YILDIRIM, Ali ve Hasan ŞİMŞEK (2008) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
KÖKDEMİR, Doğan, vd. (2004) Akademik Yazım Kuralları Kitapçığı, Başkent Üniversitesi İİBF Elyadal Yayını, http://elyad.baskent.edu.tr/pivolka/akademik.pdf
DAY, Robert A. (1996) Bilimsel bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? TUBİTAK, http://journals.tubitak.gov.tr/kitap/maknasyaz/maknasyaz.pdf
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Biggam, John (2011) Succeeding with Your Master’s Dissertation, Open University Press, Berkshire.
Biklen, Sari Knopp and Ronnie Casella (2007) A Practical Guide to the Qualitative Dissertation, Teachers Collage Press, New York.
Booth, Wayne C., Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams (2008) The Craft of Research, The University of Chicago Press, Chicago.
Chalmers, A. F. (1999) What is This Thing Called Science?, Hackett Publishing Company, Inc. Indianapolis.
Corbetta, Piergiorgio (2003) Social Research, Theory, Methods, and Techniques, Sage Publications, London.
De Vaus, David A. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London.
Denscombe, Maeryn (2010) Ground Rules for Social Research, Open University Press, Berkshire.
Guba, E. G. and Y. S. Lincoln (1994) “Competing Paradigms in Qualitative Research”, in, Handbook of Qualitative Research, (Eds.) N. K. Denzin and Y. S. Lincoln, Sage, London, pp. 105-117.
Hoover, Kenneth and Todd Donovan (2011) The Elements of Social Scientific Thinking, Wadsworth Cengage Learning, Boston.
Ladyman, James (2002) Understanding Philosophy of Science, Routledge, London.
Mauch, James E. and Namgi Park, (2003) Guide to Successful Thesis and Dissertation, Marcel Dekker, Inc., New York.
Paltridge, Brian and Sue Starfield (2007) Thesis and Dissertation Writing in a Second Language, Routledge, London.
Ritchie, Jane and Jane Lewis (2003) Qualitative Research Practice, Sage Publications, London.
Van De Ven, Andrew H. (2007) Engaged Scholarship, Oxford University Press, Oxford.
Walliman, Nicholas (2011) Research Methods The Basics, Routledge, London.
|
|