Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇEVRE KİMYASI |
Birinci düzey |
KİMS332 |
Seçmeli |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Genel Kimya ve Analitik kimya dersini Alması gerekir
|
Eğitimin dili
|
türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ŞERİFE SAÇMACI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Şenol Kartal
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Furkan Uzcan
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze teorik eğitim olarak verilmektedir.
|
Dersin amacı
|
Genel çevre sorunları ve önleme yöntemleri hakkında öğrencinin temel bilgileri kazanmasını sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Çevre Sorunlarına Genel Bakış, Jeokimyasal Çevrimler, Hava Kirliliği, Su Kirliliği, Toprak Kirliliği, Gürültü Kirliliği, Radyoaktif Kirlilik
|
1- |
Çevre Sorunlarına Genel Bakış
|
2- |
Jeokimyasal Çevrimler: Karbon-Oksijen, Azot, Kükürt Çevrimleri
|
3- |
Hava Kirliliği: Taşıtlar ve Egzoz Gazları Katalitik Oksidasyonu
|
4- |
Hava Kirliliği: Asit Yağmurları, Sera Etkisi, Ozon, Sıcaklık İnversiyonu
|
5- |
Hava Kirliliği: İnorganik Kirleticiler ve Ölçüm Yöntemleri
|
6- |
Hava Kirliliği: SO2 ve Diğer Kirleticilerin Arıtma Teknikleri
|
7- |
Su Kirliliği, Kirleticiler ve Kaynakları
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Su Kirliliği ve Ekosistem
|
10- |
Su Kirliliği: Atıksu Arıtma Teknolojileri – I
|
11- |
Su Kirliliği: Atıksu Arıtma Teknolojileri – II
|
12- |
Toprak Kirliliği ve Katı Atıklar
|
13- |
Gürültü Kirliliği
|
14- |
Radyoaktif Kirlilik
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
öğrencilerin çevre sorunlarına karşı nasıl bir davranmaları gerektiği öğretilecektir.
|
2- |
öğrencilere atmosferdeki çevrimlerin nasıl gerçekleştiğinin öğretilmesi hedeflenmektedir
|
3- |
öğrencilere hava kirliliğinin kaynaklarının öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
4- |
öğrencilerin kirliliklerle nasıl mücadele etmeleri gerektiğinin öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
5- |
öğrencilere gittikçe artan radyasyon kirliliğinin kaynaklarının ve çözüm yollarının öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
6- |
Öğrencilere suyun önemi temiz su kaynaklarına ulaşmanın ne kadar önemli olduğunun vurgulanması hedeflenmektedir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
|
|
2- |
Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
|
|
3- |
Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
|
|
4- |
Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
|
|
5- |
Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
|
|
6- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
|
|
7- |
Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
|
|
8- |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
|
|
9- |
Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
|
|
10- |
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
|
|
11- |
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
|
|
12- |
Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
|
|
13- |
Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
|
|
14- |
Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
|
|
15- |
Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
6
|
2
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
6
|
2
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
8
|
2
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
•Çevre Kimyası Ders Notları, Ş. Kartal, Kayseri (1999)
• Çevre Sorunları ve Korunma, F. Baykut, A. Aydın, S. Baykut, İstanbul Üniversitesi, Yayın No.73, Güryay Matbaacılık, İstanbul (1987)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Türkiye’nin Çevre Sorunları’95, Türkiye Çevre Vakfı Yayını, Önder Matbaa, Ankara (1995)
• Küresel Çevre Problemleri, A.B. Bayar, H. Benrend, Özkan Matbaacılık, Ankara (1994)
• Environmental Chemistry, J.W. Moore, W.A. Moore, Academic Press Inc., New York (1976)
|
|