Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
UZMANLIK ALAN DERSI 5 |
Üçüncü düzey |
TiB 855 |
Zorunlu |
3 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Tüm dersleri başarmış ve tez projesini sunmuş olan öğrenciler bu dersi alabilirler.
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUHARREM AKOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. YUSUF BENLİ-PROF.DR. MUHARREM AKOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ.GÖR. ABDULLAH ÖMER YAVUZ
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Doktora öğrencilerinin analitik, yaratıcı ve bilimsel düşünme becerilerini problem çözme becerileriyle birleştirerek yapacakları tezlerde akademik ve bilimsel ortama katkı sağlayabilecekleri tez konusu ve yöntembilim konusunda gelişim sağlamalarına katkıda bulunmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Uzmanlık Alan Dersi; doktora öğrencilerine danışman öğretim üyesinin çalıştığı bilimsel alandaki bilgi, görgü ve deneyimlerinin aktarması, öğrencilerin bilimsel etik ve çalışma disiplininin, güncel literatürü izleyebilmesi ve değerlendirebilme yeteneğinin kazandırılması amacı ile tez çalışmalarının bilimsel temellerinin oluşturulması ve yürütülmesi için uygulanacak olan teorik bir derstir.
|
1- |
Alanın tanıtılması ve yurt ve dünyadaki öneminin açıklanması.
|
2- |
Öğrencinin aldığı dersler hakkında görüş alışverişinde bulunulması
|
3- |
İlgili bilim dalı etkinliklerinin ve ilgili literatürün tanıtılması
|
4- |
YÖK, ULAKBİM vb. yurtiçi veri tabanlarıyla yurtdışı (EBSCOhost, Digital Dissertations vb.) tez veritabanları hakkında bilgi vermek
|
5- |
Bilimsel etkinlikler (kongre, seminer, konferans vb.) hakkında bilgi verilmesi
|
6- |
Dönemin değerlendirilmesi ve tez çalışması hakkında fikirlerin beyan edilmesi
|
7- |
Bilim ve etik hakkında bilgi verilmesi
|
8- |
Bilimsel rapor hazırlamanın tanıtılması
|
9- |
Bir bilimsel raporun giriş ve literatüründe dikkat edilmesi gerekli konular
|
10- |
İlgili bilim dalının sahip olduğu genel karakteristikler itibariyle metodolojisinin incelenmesi
|
11- |
Yurtdışında ve yurtiçinde yapılan bilimsel etkinliklerin incelenerek, bilim dalına katkısının tartışılması
|
12- |
Yürütülecek tez çalışmalarının bilimsel, etik ve akademik temellerinin oluşturulması
|
13- |
Alınan derslerin değerlendirilmesi ve varsa eksikliklerin tespiti
|
14- |
Genel değerlendirme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler bir tezde bulunması gereken genel özellikleri tanır.
|
2- |
Akademik düşünme becerilerini içselleştirir.
|
3- |
Bilimsel araştırma sürecini açıklar
|
4- |
Konusuyla ilgili bilimsel ve akademik çalışmaları izler
|
5- |
Yaptığı araştırmaya dayalı bir bilimsel raporu istendik format ile hazırlar
|
6- |
Konuyla ilgili literatürü yazar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
|
|
2- |
Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
|
|
4- |
Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
|
|
5- |
İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
|
|
6- |
Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
|
|
7- |
Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
|
|
8- |
XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
|
|
9- |
İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
|
|
10- |
Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
|
|
11- |
İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
|
|
12- |
Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
|
|
13- |
Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
|
|
14- |
Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
|
|
15- |
Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
8
|
80
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
4
|
40
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
124
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Çalıştığı alan ile ilgili danışman hocanın önerdiği kitaplar.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Veri tabanları,ulusal ve uluslar arası dergiler,İnternet.
|
|