Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Felsefe ve Din Bilimleri (doktora) > DİNİ GRUPLAR SOSYOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DİNİ GRUPLAR SOSYOLOJİSİ Üçüncü düzey FDB626 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CELALEDDİN ÇELİK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Celaleddin Çelik
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. M. Derviş Dereli
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze Eğitim / Seminer Sunma
Dersin amacı Dini gruplar ve cemaatlerin toplumsal yapı ve ilişkiler sistemi içinde ortaya çıkışlarını, sosyolojik yöntem ve kuramlar ışığında incelenmesini amaçlar.
Dersin tanımı Dini gruplar ve cemaatlerin dini sosyal hayatta ifade ettiği ilişkiler, fonksiyonlar ve etkileşimleri sosyolojik yöntem ve kuramlarla anlama ve açıklama.

Dersin içeriği
1- Sosyal Grup
2- Cemaat, Cemiyet
3- İlksel Dini Gruplar
4- Kilise, Mezhep, Sekt, Denomination
5- Tarikat ve Cemaat Olgusu
6- Dini Grup ve Cemaatlerin Ortaya Çıkışı Hakkında Teoriler
7- Dini Grup ve Cemaatlerin Birbirleri Arasındaki İlişkiler
8- Dini Grup ve Cemaatler ile Toplum Arasındaki İklişkiler
9- Yeni Dini Hareketler
10- İslam Dünyasında Düşünce Hareketleri
11- İslami Sosyal Hareketlerin Sosyolojisi
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dini grupların ve toplulukların toplum içerisindeki ortaya çıkışlarını kavrar.
2- Dini grupları sosyal yapı ve ilişkiler sistemi içerisinde anlamlandırır.
3- Toplumdaki dini grupların ve toplulukların rollerini tartışır.
4- Dini grupları, sektleri ve mezhepleri din sosyolojisi teorileri ve kavramları perspektifinde analiz eder.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
2- Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
3- Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
4- Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
5- Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
6- Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
7- Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
8- Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
9- Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
10- Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
11- Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
12- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
13- Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
14- Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 4 3 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 9 9
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan, Metis Yayınları, İstanbul. Hakan Yavuz, Modernleşen Müslümanlar, Kitap Yayınevi, İstanbul.
Yardımcı Kaynaklar Adem Efe, Dini Gruplaşma ve Cemaatleşme Olgusunun Sosyolojik Haritası, İsparta.

Ders ile ilgili dosyalar