Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Felsefe > TARİH FELSEFESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TARİH FELSEFESİ Birinci düzey FEL407 Zorunlu 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Hayır
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET KASIM ÖZGEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Mustafa YIldız
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Sözlü anlatım, sunum
Dersin amacı Tarih felsefesinin temel kavram ve sorunlarını tanımak
Dersin tanımı Tarih felsefesinin temel kavram ve sorunları

Dersin içeriği
1- Tarih felsefesinin konusu, temel sorunları
2- İlkçağın tarih anlayışı, Historia kavramının çifte anlamı
3- Ortaçağ: Döngüsel tarihten çizgüsel tarihe geçiş
4- İslam Dünyasında tarih yazımı ve tarih anlayışı
5- İbn Haldun''''un tarih anlayışı
6- Humanizm ve Aydınlanmada tarih kavramı
7- Vize
8- Tarih felsefesinin bir disiplin olarak ortaya çıkışı
9- Aydınlanmacı ilerleme idesi ve tarih
10- Hipotetik tarih anlayışı ve Kant
11- Tarih ve Akıl: Hegel
12- Alman Tarih Okulu
13- Pozitivist tarih anlayışı
14- 20. yüzyılda tarih kavramı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tarih kavramının anlamını kavramak
2- Tarihselci düşünme biçimlerini anlamak
3- Felsefe tarihindeki tarih anlayışlarını mukayese edebilmek
4- Tarihin ilke ve yasalarını araştırma yöntemi kazanmak
5- Tarih felsefesinin önemini kavramak
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Felsefe Bölümü mezunları felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptirler.
2- Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir.
3- Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir.
4- Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama ve tartışma becerisine sahiptir.
5- Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir.
6- Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
8- Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir.
9- Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
10- Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir.
11- Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir.
12- Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır.
13- Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur.
14- Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir.
15- Felsefede araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 2 2 4
Ara sınavlara hazırlık 2 5 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 5 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     90
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Pitirim Sorokin,Bir Bunalım Çağında Toplum Felsefeleri, Salyongoz yayınları, İstanbul 2008. Doğan Özlem, Tarih Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2010.
Yardımcı Kaynaklar Karl R. Popper, Tarihselciliği Sefaleti, İnsan Yayınları, İstanbul 1998.

Ders ile ilgili dosyalar